Redactie - 21 oktober 2019

De openingskeynote is de troonrede van de IT

De openingskeynote van Gartner Symposium/ITXpo is een soort troonrede, of State of the Union, voor de IT-branche. De thema’s en voorspellingen die daar aan bod komen zullen nog een jaar lang doorklinken in de branche. Ook zullen veel executives de inzichten gebruiken bij het bepalen van hun strategische visie. Executive People sprak met de mensen achter deze invloedrijke boodschap.

Don Scheibenreif is voor de derde keer de lead author van de gezaghebbende openingskeynote van Gartner Symposium/ITXpo, ‘onze State of the Union’ zoals hij het zelf noemt. “Het is dè presentatie waarin we de agenda en key messages bepalen voor het komende jaar.”

Het schrijven van de keynote duurt in feite een jaar en begint vlak na de laatste editie van Gartner Symposium/ITXpo. Scheibenreif: “Als we eraan beginnen hebben we in grote lijnen wel een idee welke richting het opgaat, maar voor de invulling daarvan gaan we als het ware crowdsourcen binnen de Gartner-community. Want goede ideeën kunnen overal vandaan komen. Het is een soort wedstrijd waarbij mensen strijden voor het opnemen van hun ideeën in de keynote.”

Maatschappij

“Je zou het kunnen vergelijken met het produceren van een televisiefilm van twee uur. We werken met een productiecrew, schrijvers, sprekers, we doen veel repetities en we geven die presentatie over de hele wereld. Vlak voor dit interview bijvoorbeeld is de laatste keynote voor de achtste en laatste keer gegeven in Canada, in Toronto. Er gaat dus heel veel aandacht in zitten, want voor ons is het de belangrijkste presentatie van het hele jaar.”

Op dit moment, in dit vroege stadium van de voorbereiding, is nog niet alles bekend over de keynote, daaraan wordt nog hard gewerkt. Een sneak preview kan Scheibenreif wel geven: “Ieder jaar vertellen we een nieuw deel van het verhaal over het effect dat de ontwikkeling van digitaal heeft op bedrijven en de maatschappij.”

Bijblijven

“In 2014 hebben we het concept van digitale business geïntroduceerd. In de loop der tijd zijn daar trends bijgekomen als bimodal IT en artificial intelligence. Het afgelopen jaar introduceerden we het begrip continuous next. Dit is in feite onze visie op de manier waarop organisaties bij kunnen blijven in een wereld die voortdurend in verandering is.”

“Dit jaar zijn we van plan om het verhaal over de impact van digitaal op de maatschappij verder te vertellen. De invalshoek die we daar dit jaar voor kiezen heeft te maken met de veranderende rol van de CIO en IT in de digitale maatschappij. We hebben het vier jaar geleden ook al over de digitale maatschappij gehad, daar zullen we nu dieper op ingaan. Wij denken dat de CIO een brugfunctie heeft tussen de digitale business en de digitale maatschappij.”

Maar wat betekent dit concreet voor de CIO? “Het is nog erg prematuur, maar wat we daar al wel over kunnen zeggen is dat we al een aantal jaren vertellen hoe de CIO-rol in beweging is van IT-delivery executive naar business executive. Dat is een rode draad die ook dit jaar doorloopt. Vanwege de dagelijkse omgang met technologie als artificial intelligence en data analytics is de CIO bij uitstek de persoon om ander executives bij te praten over de effecten van digitalisering. Die trend is al een aantal jaren aan de gang.“

“We gaan het dit jaar hebben over de spanning tussen digitale ambities en de realiteit. We zien veel berichten over allerlei digitale ambities, die ze echter niet waar kunnen maken. We willen het dus gaan hebben over de realiteit, en hoe je die ambities ook daadwerkelijk waar kunt maken.”

Klantervaring

Zijn collega Jenny Sussin, Managing Vice President for Sales and Customer Experience, is de afgelopen jaren ook als schrijver betrokken bij de keynote. Het thema van de keynote dit jaar heeft veel raakvlakken met het onderzoeksgebied van haar team: “Een van de zaken waar we naar kijken is de rol die de CIO speelt in de klantervaring, de rol die de CIO zou moeten spelen daarin en wat het omslagpunt is waarbij de CIO echt in actie moet gaan komen.”

“Op het gebied van customer experience geldt de CIO in veel organisaties nog steeds niet als een leider. Bij veel organisaties is de CIO weliswaar verantwoordelijk voor de digitalisering, maar zijn rol geldt niet als customer facing. IT wordt vaak gezien als een interne dienst. Maar juist in deze tijd waarin alles digitaal wordt zou het de CIO moeten zijn die het initiatief neemt om met digitalisering de klantervaring te verbeteren.”

Expertise

Daarbij hebben ze te maken met andere executives, bijvoorbeeld van marketing, wat betekent dat zij meer dan ooit moeten weten wat er speelt in de organisatie en wat de organisatie drijft. “Voor CIO’s betekent dit dat ze nog meer business savvy moeten worden, in combinatie met het bijhouden en ontwikkelen van nog meer expertise over digitalisering.”

Die veranderende rol van de CIO is geen nieuw thema. Het speelt al enkele jaren, maar wordt volgens de analisten van Gartner wel urgenter. Van oudsher zijn organisaties complex en ze veranderen niet van de ene op de andere dag. Maar organisaties die veel aandacht besteden aan digitalisering zijn veel succesvoller, zo blijkt uit ons onderzoek. Daarmee verandert de verantwoordelijkheid van de CIO bij die organisaties.”

Eenduidige ervaring

Scheibenreif vult aan: “Wat we ook zien is dat de CEO veel meer verwacht van de CIO op het gebied van de digitale transformatie. Dat is wat duidelijk verandert. Welke rol de CIO vervult hangt ook af van de persoon die de functie vervult en de ambitie die de CIO heeft.”

Bovendien is er meer dan ooit coördinatie nodig: Sussin: “Het is zo makkelijk om tegenwoordig IT te kopen. De consumerisation speelt een enorme rol, dus iedereen die budget heeft kan een applicatie kopen die bijdraagt aan de klantervaring. En voor een deel zal het ook werken.
Maar uiteindelijk lopen organisaties tegen de situatie aan dat allerlei verschillende afdelingen losse toepassingen hebben die er alles bij elkaar voor zorgt dat de klanten juist niet één uniforme ervaring hebben, maar dat ze te maken krijgen met al die losse oplossingen. Een unified customer experience, dàt is waar de CIO een belangrijke rol in kan spelen.”

Executive-People en Dutch IT-channel zijn mediapartner van Gartner IT Symposium Xpo. 

Schrijf je hier in met korting voor Gartner IT Symposium Xpo.