Redactie - 14 oktober 2019

Grote onderwerpen kun je zien als de samenvatting van de vragen van klanten

Met het acquireren van CEB heeft Gartner nieuwe kennis en kunde binnengehaald. Tille Verhaeghe (VP Research en Advisory EMEA bij Gartner) vertelt wat dit betekent voor de organisatie, welke ontwikkelingen we de komende tijd kunnen verwachten bij Gartner en wat deze verandering betekent voor klanten.

Verhaeghe werkt bij Gartner sinds de overname van CEB vorig jaar, waar zij in de advisory werkte. “CEB was interessant voor Gartner, omdat CEB zich in haar research op de volledige C-suite richtte”, vertelt ze. “Het betekent dat Gartner nu over een complementaire manier van research, nieuwe resources voor klanten en een complementair team van advisors en experts beschikt.”

Die ‘complementariteit’ is volgens Verhaeghe bijvoorbeeld terug te zien in de research naar het IT operating model. “Daarin beschrijven we building blocks van information en technology operating models. De resources die we mee hebben gebracht vanuit CEB helpen ons binnen de context van digitalisation te bepalen hoe het operating model eruit zou moeten zien.”

Lessen

De experts van het vroegere CEB en van Gartner kijken samen hoe de building blocks zich tot elkaar moeten gaan verhouden en wat organisaties er precies mee moeten gaan doen. “Dan gaan we kijken wat succesvolle bedrijven gedaan hebben en hoe ze dat voor elkaar gekregen hebben. Welke lessen hebben zij geleerd en welke fouten hebben zij gemaakt? Dat documenteren we als best practice.”

Deze informatie is waardevol voor de klanten van Gartner, ziet Verhaeghe. “Zo weet jij als klant waar je aan moet denken, maar ook hoe je fouten kunt vermijden. Daarnaast leer je hoe je tijd kunt winnen en helpt de research je bij de aanvraag van funding voor nieuwe productlijnen.”

Om ervoor te zorgen dat de vragen waar Gartner induikt over voldoende relevantie beschikken voor de markt, werkt de organisatie sinds dit jaar met key initiatives. “Dat betekent dat klanten ons vragen stellen rond bepaalde topics. De content daarbinnen wordt gecreëerd door analisten en ons research team.”

Key initiatives

De key initiatives zijn subonderwerpen die vallen binnen een groep grote topics waar Gartner zich mee bezighoudt. “Die grote, overkoepelende onderwerpen zijn bijvoorbeeld innovatie, de veranderende rol van de CIO en kostenbeheersing. De grote topics kun je eigenlijk zien als de samenvatting van de vragen die wij van onze klanten krijgen.”

Verhaeghe licht haar verhaal toe met een voorbeeld binnen het thema innovatie. “We hebben onlangs met CIO’s gesproken over de verschuiving van IT naar de business. Zij zien dat technologie niet meer alleen voorkomt in hun eigen organisatie, maar steeds meer business led wordt. De delivery van IT gebeurt lang niet meer alleen onder controle van de CIO. Tijdens zo’n bijeenkomst bespreken we wat dit betekent voor de rol van de CIO.”

Een andere ontwikkeling die volgens Verhaeghe samenhangt met dit onderwerp is de uitdaging voor CIO’s om op een goede manier om te gaan met fusion teams. “Steeds meer organisaties werken met fusion teams. In een fusion team werkt gemiddeld 44 procent van de medewerkers niet in de IT.”

Cultuur

Voor de CIO brengt dit nieuwe vraagstukken met zich mee. “Hoe geef je fusion teams bijvoorbeeld de ruimte en zorg je er tegelijkertijd voor dat er niet teveel risico gecreëerd wordt aan de businesskant? Soms vergeten ze nog weleens wat het kan betekenen voor de organisatie. Hoe gaat de CIO ervoor zorgen dat er geleerd wordt tussen teams? En wat is de rol van de CIO in dit plaatje?”

“Een ander actueel onderwerp is cultuur. Niet alleen op het vlak van de dagelijkse hacks die je kunt toepassen, maar hoe bouwen we aan het gedrag en de mindset van ons bedrijf zodat het past in de digital context?”

Tijdens Gartner Symposium voor het komend jaar zullen bezoekers voor het eerst kennismaken met de nieuwe kennis die Gartner binnengehaald heeft. “In de opbouw naar het symposium wordt bekeken wie over wat gaat spreken. Ieder team mag een voorstel doen. Op het symposium gaan bezoekers voor het eerst content zien die geschreven is door voormalige CEB-experts.”

Er wordt ook een nieuw format geïntroduceerd: de practitioner research discussion. “Dit is onze flagship research, een heel groot onderzoek. Dit grote onderzoek gebruikten we voorheen om in kleine kring een hele dag over te praten, maar we hebben hier nu een nieuw format voor bedacht waarmee we meer mensen kunnen bereiken.”

Kruisbestuiving

“Tijdens Gartner Forum gaan we onze flagship research namelijk in een 3 uur durende sessie aanbieden. Het wordt een ander format dan een workshop of een round table. De helft van de content komt van ons en de helft uit de interactie. Zo gaan we niet 150 mensen, maar wel duizend tot tweeduizend CIO’s bereiken met kortere sessies.”

Verhaeghe vindt het belangrijk om te benadrukken dat met de inlijving van CEB binnen de Gartnerfamilie de doelgroep van het Gartner Symposium niet verandert. “We hebben nieuwe research, bijvoorbeeld rondom het onderwerp agile beyond IT. Hierover kunnen we veel leren van onze collega’s van finance bijvoorbeeld. Maar we gaan niet speciaal een nieuwe doelgroep aanspreken. Hoewel gasten uit fusion teams uiteraard welkom zijn, vormen de CIO’s echt de primaire doelgroep.”

Digitale transformatie

Voor het komende jaar ziet Verhaeghe dat de aandacht voor digitale transformatie groot blijft. “Meer dan tachtig procent van de CIO’s heeft digital transformation op de agenda staan. Wat van hen gevraagd wordt is veel meer dan het optimaliseren van hun IT operation. De business strategy is steeds meer gebaseerd op technologie, maar wordt vooral buiten IT georganiseerd. IT gaat over de hele organisatie en de taak aan de CIO is om dat in goede banen te leiden. En dat is een behoorlijke uitdaging.”

Executive-People en Dutch IT-channel zijn mediapartner van Gartner IT Symposium Xpo. 

Schrijf je hier in met korting voor Gartner IT Symposium Xpo.