Redactie - 09 oktober 2019

Het ketchup-effect van de public cloud, hoe voorkom je dit?

Bedrijven zijn als een kind in een snoepwinkel: de public cloud biedt data, applicaties en rekenkracht met één klik op de knop. Met verstrekkende gevolgen: data onbeveiligd in een gedeelde omgeving en kosten die achter de schermen torenhoog oplopen, zonder serieuze resultaten. Dat kan anders, vindt managed serviceprovider Sentia. Daarom ontwikkelde ze Cloud Landing Zones én investeerde ze in een nieuw businessmodel.

De grootste uitdaging waar klanten van Sentia tegenaan lopen, is ontstaan vanuit de grootste kans en belofte van deze tijd: technologie is extreem eenvoudig toegankelijk. ‘Data lakes worden uit de muur getrokken, ingewikkelde time-stamped databases worden in een mum van tijd opgezet. Waar bedrijven eerst lang tegenaan zaten te hikken, is nu met één druk op de knop, pay as you go, beschikbaar’, vertelt Paul van der Marck, commercieel directeur Sentia.

Het ketchup-effect
‘Wij noemen het, het ketchup-effect: eerst hebben we de hele tijd staan kloppen op de fles. Zo van: kom nu maar eens kijken naar die public cloud. En nu rennen de (business)klanten zelf met veel enthousiasme de cloud in, maar ze vergeten dan te kijken naar security, privacy, compliance en de kostenbeheersing. Na zes tot twaalf maanden een beetje rondshoppen, komen ze erachter dat het bijvoorbeeld veel duurder blijkt dan verwacht.’

Consumeration of IT, waar het hier om draait, is een mooi begrip en daarin blijft IT onmisbaar binnen elke zichzelf respecterende organisatie. ‘Maar een CIO moet niet met een opgeheven vingertje rondlopen en één bepaalde wijze afdwingen’, aldus Van der Marck. Het is alsof je tegen kinderen in een snoepwinkel zegt dat ze nergens aan mogen zitten. ‘Dan doen ze toch wel. De geest is al uit de fles.’

Een nieuwe oplossing; Landing Zones
Om wel de vrijheid te hebben om de public cloud te ontdekken, terwijl security, compliance en kosten beheerst blijven, investeerde Sentia in twee nieuwe ontwikkelingen. De ene oplossing draait om verstandig gebruik van de cloud en de ander om hoe Sentia samen met haar klanten nóg meer uit de cloud kan halen. Om met het eerste te beginnen: ‘In de pioniersfase van de public cloud liepen we tegen de uitdagingen aan waar onze klanten nu tegenaan lopen. Dus brachten we onze oplossingen onder in een software-oplossing.’

Wat is ontstaan, zijn Cloud Landing Zones, een infrastructure-as-code-oplossing, waarbij Sentia hun klanten op een gecontroleerde manier de cloud in helpen. ‘We verwerken compliance-, cost control- en securityregels in de landingzone en leggen dat als software-laag bovenop de private cloud van Sentia of de publiek clouds van Amazon Web Services of Microsoft Azure. De developmentteams van onze klanten hebben zo een gecontroleerde speeltuin in de public cloud, ze kunnen niet meer uit de bocht vliegen’, aldus Van den Marck.

‘Het is grappig om te zien dat de uitdagingen van vandaag, waar IT-teams van grote organisaties tegenaan lopen, niet veel verschillen van de uitdagingen waar wij als serviceprovider in het verleden tegenaan liepen. Je hebt te maken met meerdere devops-teams die allemaal hun eigen oplossing ontwikkelen, maar die wil je niet binnen dezelfde securityzone hebben. Je wilt niet dat die zones te benaderen zijn vanuit dezelfde monitoring’, vult Jeroen Dijk, salesmanager bij Sentia, aan. ‘Maar je wilt ze wel die vrijheid geven om alles uit de public cloud te halen.’

Werken op basis van desired outcomes
Om klanten verder te ondersteunen in het behalen van waardevolle resultaten uit de public cloud, heeft Sentia ook geïnvesteerd in een samenwerkingsvorm genaamd Vested. Het model voor dit businessmodel, ontwikkeld door professor Vitasek, werkt op basis van ‘gewenste uitkomsten’ (desired outcomes) in plaats van input en het delen in elkaars resultaten. Sentia is recentelijk zijn eerste samenwerking via dit vrij nieuwe model aangegaan.

‘Het voordeel is dat je het eens wordt over de gezamenlijke businessdoelen en je samen het beloningsmodel bedenkt. Dus zelfs als onze klant efficiënter gebruik wil maken van IT, dan is er toch een win-win, omdat we beloond worden voor kostenbesparingen die wij voor ze realiseren. Je gunt elkaar het succes’, vertelt Dijk. ‘Het draait volledig op vertrouwen en 100% transparantie en om dat aan te tonen weet de klant precies wat onze kostprijzen zijn voor bijvoorbeeld Azure.’

Het grote verschil zit ‘m erin dat de klant zich uiteindelijk niet druk hoeft te maken over hoe een bepaald resultaat behaald wordt. Als het maar behaald wordt en dat is gegarandeerd, aangezien de leverancier daarop (letterlijk) wordt afgerekend. Van der Marck: ‘Professor Vitasek geeft als vergelijking de beklimming van de Mount Everest. Wij zijn, als Sentia, de sherpa’s en die ga je toch ook niet vertellen hoe ze je veilig en gezekerd naar de top en terug moeten begeleiden.’

Ga jij de expert vertellen hoe hij zijn werk moet doen?
Dijk vult aan: ‘Toch is dat wat er vaak gebeurt in IT: bedrijven gaan minutieus voordragen aan hun leveranciers welke features en hoe ze die precies moeten leveren. Maar die sherpa’s, zij zijn de echte experts, ga je die vertellen hoe zij hun werk moeten doen? Zo zou het eigenlijk ook moeten werken in IT: je doel is bijvoorbeeld meer tevreden klanten door nieuwe applicaties. Hoe die gebouwd worden en op welk platform is dan minder belangrijk, als dat doel maar behaald wordt.’

Sentia sloot het eerste IT Vested-contract in de Benelux en het tweede in Europa. Zodoende beweegt Sentia zich op twee vlakken in de voorhoede, namelijk productinnovatie met Cloud Landing Zones en businessmodelinnovatie met Vested. Waar het nu om draait is dat de IT-afdeling van onze klanten zich niet langer bezig hoeven te houden met de details van IT, of het nu gaat om Sentia’s diensten of de via Sentia afgenomen public cloud.

De tijd die over is? Die kan de klant dan beter besteden aan het bedenken van nóg innovatievere concepten.

Executive-People en Dutch IT-channel zijn mediapartner van Gartner IT Symposium Xpo. 

Schrijf je hier in met korting voor Gartner IT Symposium Xpo.