Gartner: Digitalisering zet huidige regels en voorschriften onder druk

11-09-2019 | door: Wouter Hoeffnagel

Gartner: Digitalisering zet huidige regels en voorschriften onder druk

De huidige regels en voorschriften staan onder druk nu de samenleving steeds verder digitaliseert. CEO's, CIO's en andere leidinggevenden moeten samenwerken aan nieuwe regels om individuen en groepen te beschermen, en tegelijkertijd een innovatieve groeiende economie te stimuleren. Dit stelt onderzoeksbureau Gartner.

"Het vertrouwen in digitale instellingen zoals sociale media is afgenomen, de bezorgdheid over gegevensbescherming en privacy neemt toe en het activisme van werknemers en bedrijven neemt toe", aldus Mark McDonald, onderzoeksvicepresident bij Gartner. "Deze en andere zorgen wijzen op een verstoring van het huidige op zelfregulering gebaseerde systeem van digitale regelgeving en de behoefte aan nieuwe benaderingen.

Uitdagend en complex

Regelgeving in een digitale wereld is uitdagend en complex. In plaats van een paar allesomvattende wetten, noemt Gartner het waarschijnlijker dat regelgeving bestaat uit een mix van verschillende regels, regelgevers en vakgebieden. Dit creëert een behoefte aan een kader voor het organiseren, evalueren en ontwikkelen van regelgeving met duidelijke resultaten, focus en reikwijdte.

De structuur van de digitale samenleving weerspiegelt de structuur van de digitale technologie zoals mensen, technologie, bedrijfsleven, cultuur en sociale interacties zich hebben ontwikkeld en zijn ontstaan. Er zijn vier belangrijke niveaus van de digitale samenleving die bovenop een substructuur van commerciële, communicatie- en technologische mogelijkheden liggen:

  • Digital Society - De som van de interacties, informatie, waarde en prioriteiten die gegenereerd worden tussen mensen, organisaties en dingen in een digitale en fysieke verbonden wereld.
  • Digital Platforms - Verzamelingen van digitale bedrijven die wereldwijde waardeketensystemen vormen. Platforms trekken kopers en verkopers aan om te handelen op een specifieke verzameling van digitale diensten.
  • Digital Business - Nieuwe bedrijfsmodellen en -ontwerpen die mensen, bedrijven en zaken met elkaar verbinden om de omzet, efficiëntie, veiligheid en kwaliteit te verhogen.
  • Digital Society Infrastructure - De instellingen en fundamentele elementen van de fysieke en digitale wereld, waaronder kritieke fysieke infrastructuur en cyberinfrastructuur.

Kader voor nieuwe tools en opties

"De erkenning van deze lagen binnen de digitale samenleving geeft regelgevers en de samenleving een kader om nieuwe tools en opties te plaatsen. Regels kunnen specifiek zijn voor elke laag. Zo is de wetgeving van de EU inzake het AVG - een voorbeeld van het niveau van de infrastructuur van de digitale samenleving - zeer specifiek wat betreft de omgang met persoonlijke informatie en de rechten van mensen op die informatie. Het is een fundamentele regel die van toepassing is op alle niveaus daarboven", aldus McDonald. "Als alternatief bestaan er regels met betrekking tot digitale marketingpraktijken op het niveau van het digitale bedrijfsleven. Op deze manier bieden de niveaus een structuur voor het organiseren, evalueren, identificeren van leemten en het op een samenhangende manier ontwikkelen van zowel regelgeving als regels."

Om effectieve nieuwe regels vast te stellen moeten nieuwe manieren van werken worden toegepast, waarbij verschillende stijlen regelgeving en verschillende reguleringsmechanismen worden gehanteerd. Het doel is het ontstaan van regels die gebaseerd zijn op en consistent zijn met de structuur en dynamiek van de digitale samenleving. "Ongeacht waar de regelgeving heengaat, blijft er één ding over. Regelgeving is gebaat bij een diversiteit aan bijdragen en debatten. Om een constructieve bijdrage te kunnen leveren, moet men beginnen met het delen van begrip, in dit geval een kader voor digitale regelgeving," zegt McDonald.

Terug naar nieuws overzicht