Canalys: China aan kop met verkoop van nieuwe energievoertuigen op Europese markt

07-09-2019 | door: Wouter Hoeffnagel

Canalys: China aan kop met verkoop van nieuwe energievoertuigen op Europese markt

Nieuwe energievoertuigen (NEV's) vertegenwoordigen 7% van alle verkopen van nieuwe personenauto's in China in het tweede kwartaal van 2019. NEV's bestaan uit elektrische, brandstofcel- en plug-in hybride voertuigen. China blijft ver voor op andere belangrijke markten. Zo was in Europa slechts 3% van de nieuwe auto's in het tweede kwartaal een NEV, terwijl dit percentage in de VS 2% bedroeg.

Dit blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Canalys. China is de grootste markt voor de totale verkoop van nieuwe personenauto's (benzine-/dieselmotoren en NEV's). De totale verkoop daalt echter al enkele kwartalen als gevolg van de economische vertraging en de handelsoorlog tussen de VS en China. De verkoop is in het tweede kwartaal van 2019 met 16% gedaald. Ondanks de daling is het belangrijkste hoogtepunt van de Chinese automarkt de laatste tijd de toegenomen beschikbaarheid en verkoop van NEV's geweest.

Steun van de Chinese overheid

"De Chinese regering heeft autofabrikanten die NEV's produceren ondersteund. Dit heeft geresulteerd in een veel ruimere keuze aan consumentenvoertuigen in China dan waar ook ter wereld", aldus Jason Low, Senior Analyst bij Canalys. "De regering heeft veel in China gebouwde NEV's vrijgesteld van omzetbelasting, ambitieuze NEV-productiedoelstellingen voor autofabrikanten vastgesteld, het voor kopers gemakkelijker gemaakt om een vergunning voor een NEV te verkrijgen dan voor een traditioneel voertuig, en kopers financiële prikkels gegeven in de vorm van subsidies om NEV's te kopen. Deze stappen hebben uitstekende resultaten opgeleverd."

canalys-nev-sales-2019.png

"Maar er komt een aanzienlijke vertraging aan", zegt Low. "Klantensubsidies voor NEV's zijn recentelijk verminderd omdat de overheid de focus verschuift naar elektrische voertuigen op waterstofbrandstofcellen en tankstations. Het effect van de subsidievermindering is al voelbaar. De leidende fabrikant van NEV's en accu's BYD verlaagde onlangs zijn verkoopvoorspelling voor 2019. De vertraging zal een enorme druk leggen op Chinese NEV-starters zoals de NIO, terwijl er voor Tesla kansen liggen en het bedrijf zal profiteren van de vrijstelling van de aankoopbelasting voor zijn voertuigen in China".

Inhaalslag in Europa en VS

"Ondanks de verwachte tragere groei in China zal de NEV-penetratie in Europa (Noorwegen is een zeldzame uitzondering) en de VS nog enige tijd ver achterblijven bij China", aldus Chris Jones, hoofdanalist bij Canalys. "De totale NEV-omzet in Europa en de VS blijft zwak. Er is een beperkte keuze aan voertuigen, inconsistente overheidssteun en een nog steeds groeiend oplaadnetwerk. Tesla blijft invloed uitoefenen op beide markten, met model 3 zendingen naar Europa vanaf 2019 en een nog steeds sterke vraag in de VS. Geen enkele andere NEV heeft zo'n grote impact gehad als de Tesla Model 3 in Europa en de VS. Andere autofabrikanten waaronder VW plannen een belangrijke verschuiving naar NEV's en zullen binnenkort nieuwe modellen onthullen, waarvan het succes hun toekomst zal bepalen".

Terug naar nieuws overzicht