Martijn Kregting - 05 september 2019

Citrix Workspace moet plek worden om elke werkdag mee te beginnen

Citrix Workspace moet plek worden om elke werkdag mee te beginnen image

Citrix is groot geworden met het ontsluiten van toepassingen voor werkplekomgevingen. De organisatie wil dit nu voor elk soort toepassing doen, ongeacht of een toepassing on-premises staat of in een private, publieke of hybride cloud. Citrix Workspace moet het gebruikers en IT-afdelingen veel makkelijker maken om toepassingen op elke locatie en op elk beeldscherm via een ‘single pane of glass’ te gebruiken of beheren, vertelt Regional Director Benelux Peter van Leest. “We willen bovendien met ons platform niet alleen de werkplek efficiënter maken, maar ook werkprocessen. Dat is een logische volgende stap waarvoor wij steeds meer tools bieden.”

‘The Future of work’ staat centraal bij Citrix: de manier waarop de digital workspace zich ontwikkelt en hoe organisaties en werknemers daarvan kunnen profiteren. “De tijd dat een werkplekomgeving nauw afgebakend was, ligt steeds verder achter ons”, stelt Peter van Leest. “We zien dat er heel veel gaande is in organisaties op het gebied van IT. Het applicatielandschap heeft zich van een door Windows gedomineerde wereld ontwikkeld tot een mix van Windows, legacy-, SaaS- en web-applicaties, met een toenemende focus op die laatste twee.”

Verder spelen mobiliteit en mobiele apps zakelijk een steeds grotere rol. Consumenten kiezen hun eigen apps. Een nieuwe generatie werknemers verwacht dat hun organisatie en de bedrijfs-IT hen op dezelfde wijze ondersteunt in het gebruik van IT als hun eigen persoonlijke devices, en dat ze op het werk zelf uitmaken met welke devices ze hun werk het beste kunnen doen. “Dat zijn ook steeds vaker native apps op de smartphone of in een cloudomgeving”, benadrukt Van Leest. “Er is steeds meer mogelijk en er gebeurt steeds meer op smartphones. Pas als je langere tijd serieus moet werken, doe je dat op een laptop of desktop. Dat wisselt gedurende de dag op een flexibele manier.”

Dat wisselen moet naadloos en intuïtief gebeuren: van het lezen van e-mails op een mobiel toestel tot het draaien van zware business-applicaties zoals een ERP-platform op de pc. “De werkplekomgeving is daarmee ver voorbij de oude werkplek gegroeid. Voor IT-omgevingen is het dan ook steeds meer een uitdaging om zo’n omgeving te beheren.”

Uniformiteit, consistentie ontbreekt

Volgens Van Leest moet een werknemer niet bezig hoeven zijn met kijken waar hij bepaalde applicaties vandaan haalt en of hij er toegang toe kan krijgen. “Het moet een uniforme, consistente gebruiksomgeving zijn ongeacht het device of de locatie: kantoor of onderweg. Dat is nu meestal niet zo. Voor de beheerder is een extra uitdaging de security. Men wil niet dat gevoelige gegevens op wat voor wijze dan ook gecompromitteerd worden.”

Citrix heeft veel ervaring met het bij elkaar brengen van uiteenlopende applicaties in een overzichtelijke werkplekomgeving. Die kennis en kunde is ingezet om voor het voornoemde pallet één oplossing te ontwikkelen. Van Leest: “Wij hebben alle uitdagingen en uitgangspunten meegenomen in onze Citrix Workspace. We kijken vanuit de kant van de organisatie en gebruiker. Wat heeft de werknemer of tijdelijke kracht nodig om makkelijk te werken en productief te zijn? En we kijken vanuit de IT: wat heeft die nodig om applicaties veilig te leveren met een goede gebruikerservaring en goede prestaties?”

Citrix Workspace: identieke look & feel

Citrix Workspace is een uniform dashboard aan de voorkant waar alle applicaties bij elkaar komen, zoals legacy, Windows, web en native. Daar zit de virtualisatietechnologie van Citrix achter. De look & feel is daarbij identiek ongeacht het beeldscherm, al bepalen policies en het soort device wat toegankelijk is en wat op een scherm verschijnt. “Niet verkleind, want het moet altijd werkbaar blijven”, verduidelijkt Van Leest. “Maar bijvoorbeeld met dezelfde apps anders ingedeeld of over meer pagina’s verspreid.”

In die workspace worden alle applicaties die een organisatie aan gebruikers aanbiedt bij elkaar gebracht. Van leest: “Over alles wordt eenzelfde laag van single sign-on en security gelegd, afhankelijk van de eisen van de organisatie. Zo kan het een policy zijn dat een salarisadministratiesysteem alleen beschikbaar mag zijn via een device binnen de muren van de organisatie.”

Het maakt volgens Van Leest niet uit waar toepassingen vandaan komen: on premises, cloud, native app of SaaS. “Qua cloud maakt het niet uit welke omgeving – Azure, Google, AWS of multicloud – gebruikt wordt of welk besturingssysteem. Wordt op een gegeven moment overgeschakeld op een andere omgeving, dan heeft dat alleen impact op de workload aan de achterkant, niet op de gebruiker.”

Eén managementomgeving

Vanuit de IT-kant is sprake van één managementomgeving. Het is daarbij net zo eenvoudig om apps op een werk-pc als op een mobiel device van de werknemer zelf te beheren. “Wanneer iemand de organisatie verlaat als werknemer of na een tijdelijke opdracht, of na verlies van een device, kunnen de werkapplicaties en eventuele data op afstand worden verwijderd”, schetst Van Leest. “Ook aan de achterzijde is alles uniform. Dat maakt beheer eenvoudiger, zodat je de vaak beperkte IT-capaciteit efficiënter kunt aanwenden.”

Bestanden volgen gebruikers ongeacht waar zij zijn via Citrix Workspace. “Wil je via je smartphone onderweg een Exel-bestand meesturen dat je eerder op de dag op je laptop hebt aangepast, dan kan dat. Er is een centrale repository waarbij we alle gangbare opslagmodellen ondersteunen. Ook dat moet je zien als een laag over de bestaande opslagfaciliteiten van een organisatie heen. Als er al keuzes zijn gemaakt voor opslag, vaak meerdere methoden, dan brengen wij dat via Citrix Files samen binnen die workspace. Ook hier regelen we de toegang, de security en authenticatie.”

Single pane of glass

Kanaalpartners krijgen met Citrix workspace de ‘tooling’ om de integratie van het applicatielandschap makkelijker te maken, stelt Van Leest. “Wij reduceren het aantal componenten die een IT-omgeving complex maken. Citrix Workspace is een 'single pane of glass': een laag die het transparanter en makkelijker maakt om verschillende IT-omgevingen te integreren. Wij bieden de integratie, zodat de IT-aanbieder niet zelf aan de slag hoeft in al die stacks van afzonderlijke leveranciers om een IT-omgeving als één geheel te laten functioneren. En nog belangrijker: blijvend te laten functioneren.”

Dat klinkt simpel, weet Van Leest, hoewel er natuurlijk wel gewerkt moet worden aan ontwerp en ontwikkeling. “Maar we kunnen ervoor zorgen dat onze partners al een goede uitgangspositie hebben, met de juiste kennis via onze consultingdiensten en met trainingen om die expertise aan te vullen.”

Dat is ook afhankelijk van het soort partners en het soort partijen die zij bedienen – van system integrator tot MSP, van mkb tot midmarket. Veel resellers zijn overigens van wederverkoop al naar dienstenaanbieder getransformeerd. Zij bieden steeds vaker managed services als onderdeel van IT-ontzorging aan voor organisaties die dat zelf niet meer als hun kernactiviteit zien. Deze partners kunnen Citrix Workspace hier ook bij uitstek voor inzetten.

Citrix maakt Workspace ook toekomstvast. Van Leest: “We hebben een duidelijke visie en strategie als het gaat om het bedienen van de werkplek. We moeten leveren waar de markt nu om vraagt. Zo leveren we onze diensten steeds vaker zelf vanuit de cloud, waarbij wij alles beheren, onderhouden, beveiligen en continue updaten en zo partners en organisaties ontzorgen. Klanten hoeven zo niet langer zelf elke update of patch voor security of nieuwe functionaliteiten te installeren, met alle risico’s op fouten of achterblijvende functionaliteit van dien. Klanten kunnen zo ook heel gradueel met hun Citrix-omgeving naar de cloud gaan.”

Vooruit kijken: Intelligent Features

Citrix kijkt natuurlijk vooruit naar nieuwe mogelijkheden en innovaties waar de klant in de toekomst om kan vragen. In Citrix Workspace is al te proeven aan die toekomst. Van Leest: “We gaan in het vierde kwartaal Intelligent Features toevoegen aan onze Workspace. Het doel is om het werk efficiënter te maken, naast goede beveiliging en prestaties. Zeker in taken die heel vaak gedaan moeten worden, halen we veel productiviteitswinst. Ook hiervoor krijgen klanten of partners van ons de benodigde integratietools.”

Wat Citrix doet, is een deel van het werk binnen de applicatie een laag hoger tillen. Denk aan notificaties van zaken die gedaan moeten worden. “Dat bundelen we via Intelligent Features in een overzichtelijk paneel zodat een gebruiker direct voor elke applicatie kan zien wat er moet gebeuren. Eenvoudige taken zoals het goedkeuren van declaraties of vakantie-uren. Die taak handelen we dan buiten de applicatie in naam van de gebruiker af. We kunnen zelfs informatie uit diverse applicaties bundelen. Pas als iemand nog verder wil, gaat hij de applicatie zelf in. Zo geven we tijd terug aan de gebruiker. De mogelijkheden op dit gebied gaan we de komende tijd uitbreiden, denk aan voorspellende functies”, aldus Van Leest.

Focus op volledig pallet

Citrix legt dit najaar veel focus op de voordelen van Citrix Workspace als volledig ontsluitings- en beheersplatform voor applicaties. “De markt associeert Citrix nog altijd met Windows- en legacy-applicaties. Daarin zijn we marktleider en dat doen we goed. Maar vandaag de dag kunnen we veel meer. Alleen moeten we daar nog ambassadeurswerk in verrichten. Uiteindelijk streven we ernaar dat voor steeds meer medewerkers de werkdag begint met Workspace.”

Het ambassadeurswerk gebeurt onder meer in oktober met de eigen Future of Work Tour (https://fowt.nl/), waar zo’n 850 partners en klanten verwacht worden, besluit Van Leest. “Momenteel draait ons early adopter-programma nog voor Intelligent Features. We zitten in oktober heel dicht op de release. Dat biedt ons niet alleen de kans om te laten zien hoe de volledig digitale werkplek zich kan ontwikkelen, maar ook hoe toegankelijk het is voor partners en eindgebruikers. En hoe het toekomstig werken definieert.”