Redactie - 03 september 2019

Kracht van informatie wordt groter met datavisualisatie

Kracht van informatie wordt groter met datavisualisatie image

Het is geen geheim dat data de belangrijkste troef is voor elke moderne organisatie. Veel bedrijven slagen er echter niet in om hun informatie efficiënt te beheren. Gartner geeft aan dat de Chief Data Officer (CDO) de verantwoordelijkheid heeft om ervoor te zorgen dat data op een goede manier worden omgezet in bruikbare informatie. Datavisualisatie blijkt hiervoor het ultieme middel te zijn.

Het belang van data voor groei van organisaties is onbetwistbaar. De echte uitdaging is echter niet het verzamelen, maar het extraheren en weergeven van complexe data op vereenvoudigde en interessante platformen. Dat is ook waar de meeste CDO's het meest mee worstelen. Experts stellen zelfs dat bijna 70 tot 80 procent van de bedrijfsfaillissementen het gevolg zijn van een slechte interpretatie van data. De meeste van deze mislukkingen zijn het gevolg van het onvermogen om met traditionele data-analyse cruciale kansen te ontdekken wat leidt tot financiële tegenvallers en lage rendementen op investeringen.

Visuele data wordt sneller verwerkt

De reden voor een slechte of verkeerde interpretatie van data is vrij gemakkelijk te begrijpen. De meeste informatie wordt weergegeven in een complexe vorm van numerieke cijfers, vergelijkingen en ingewikkelde spreadsheets of analyses - en dit is niet voor iedereen begrijpelijk. Het is bekend dat de menselijke geest visuele data 60.000 keer sneller kan verwerken in vergelijking tot tekst of numerieke gegevens. Voor bedrijven in een competitieve markt, is sneller inzicht krijgen in hun data met behulp van datavisualisatie dus een welkome oplossing. Volgens de GE Global Innovation Barometer gebruikt inmiddels meer dan 61 procent van de bedrijven diepgaande datavisualisaties voor besluitvorming. Dit aantal is sinds 2014 met 10 procent toegenomen.

Door de belangrijkste KPI’s te visualiseren krijgen organisaties sneller inzichten en zijn zij flexibeler in het aanpassen van hun strategie. Zo kunnen CFO’s door elk financieringskanaal in een apart dashboard te volgen makkelijker onvoorziene kosten en slechte investeringen identificeren. Het weergeven van complexe gegevens in visuele indicatoren helpt bovendien om de betrokkenheid van werknemers te vergroten. Datavisualisatie kan gecompliceerde getallen rondom inkomsten en prestaties begrijpelijk maken voor alle medewerkers, of ze nu in verkoop, marketing of management werken.

Praktijkcase: PepsiCo realiseert forse tijdbesparing dankzij datavisualisatie ?Hoe kan datavisualisatie in de praktijk succesvol zijn? Een voorbeeld: PepsiCo heeft enorme hoeveelheden data nodig voor nauwkeurige supply chain-activiteiten in meer dan 200 landen. Zo moet het bedrijf magazijn- / inventaris- en verkoopprognoserapporten van alle distributeurs verzamelen en hen dienovereenkomstig bevoorraden. Een lichte verwarring in de cijfers veroorzaakt enorme verliezen in de vorm van verspilde middelen of winstdaling.

Het bedrijf besloot datavisualisatie in te zetten om correcte informatie aan zijn werknemers te leveren voor meer efficiëntie. Hierdoor werden procedures sneller, directer en veel nauwkeuriger. Dankzij deze werkwijze bereikte PepsiCo een tijdsbesparing van zeventig procent ten opzichte van de oude manier van data-analyse. Mike Reigling, analist in het PepsiCo team voor Collaborative Planning, Forecasting & Replenishment: "We besteden onze tijd niet meer aan het bij elkaar brengen van gegevens, maar aan het analyseren van data, het vertellen van het verhaal en het vinden van problemen."

Einde van traditionele data-analyse

Marktleiders blijven hun concurrentie een stap voor door als eerste partij mogelijkheden te herkennen voor het verbeteren van bedrijfsactiviteiten of voor het verhogen van inkomsten. Een voorwaarde daarvoor is echter onmiddellijke toegang tot relevante data en eenvoudige interpretatie hiervan door de zowel de CDO als iedereen binnen de organisatie die beslissingen neemt. Steeds meer organisaties zien dan ook het potentieel van datavisualisatie en data storytelling. De komende jaren neemt dit de plaats in van traditionele manieren van data-analyse en -interpretatie. Hiermee wordt de kracht van data en informatie groter dan ooit tevoren.

Door: Baptiste Jourdan, mede-oprichter en EVP Sales & Marketing bij Toucan Toco