Employee Choice is onontbeerlijk om talenten binnen te houden

Rowan Pijn, Pro Warehouse

04-09-2019 | door: Anne van den Berg

Employee Choice is onontbeerlijk om talenten binnen te houden

Bedrijven krijgen in verschillende functies, zoals sales en IT, te maken met oplopende talenten-tekorten. Een gunstige werkomgeving, zoals een digital workplace, helpt om die talenten binnen te houden. Volledige keuzevrijheid in devices is daarbij onontbeerlijk, vertelt Rowan Pijn, sales- en marketingmanager bij Pro Warehouse. ‘Zeker Millenials werken liever voor bedrijven waar ze zelf hun devices mogen kiezen.’

‘Wil je de werkomgeving van je medewerkers optimaliseren? Dan is digitalisering, zodat ze overal en altijd kunnen werken, één van de vereisten. Maar wil je inzetten op meer tevredenheid, productiviteit én creativiteit bij je medewerkers? Zorg dan dat je ze de keuze aanbiedt om te werken met de technologie waar hun voorkeur naar uitgaat’, vertelt Rowan.

Productiever op device naar keuze

‘Wij noemen dat employee choice. Je laat medewerkers zelf de keuze maken tussen werken op een PC of Macbook en tussen een iPhone, of een Android-device. Voor applicaties maakt het meestal niet zoveel uit, omdat die steeds vaker internetbased zijn. Voor de productiviteit echter wél, zo blijkt uit onderzoek. Bijna 70 procent van alle medewerkers werkt productiever als ze kunnen werken met de technologie naar keuze.’

Het onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau Jamf dat data verzamelde van onder andere Manpower en Fortune, laat zien dat bedrijven die geen keuze bieden, zichzelf in de vingers snijden. Als medewerkers niet kunnen kiezen, wordt niet alleen de productiviteit en tevredenheid negatief beïnvloed, maar ook medewerkersretentie: veel medewerkers geven de voorkeur aan bedrijven die wél die keuze bieden.

Het onderzoek toont ook aan dat er een fiks prijskaartje hangt aan medewerkers die vertrekken, vertelt Rowan: ‘Maar liefst 13.000 euro door bijvoorbeeld de negatieve impact op de klantervaring en het team, verloren omzet en de tijd om een nieuwe medewerker opnieuw in te werken. Daar staat tegenover dat het bieden van een keuzeprogramma voor technologie vaak qua Total Cost of Ownership niet duurder is dan het bieden van één bedrijfsbrede keuze.’

Een voordeligere TCO

Pro Warehouse helpt bedrijven om medewerkers de keuze te geven tussen Apple en andere devices. In dat proces worden meer voordelen behaald dan alleen het opzetten van zo’n programma: ‘We brengen hun volledige digital workspace in kaart met alle applicaties en processen. Dan blijkt dat organisaties soms wel meer dan 200 applicaties hebben draaien. Dat aantal kan vaak teruggebracht worden en dan kijken we direct welke processen nog gedigitaliseerd kunnen worden.’

‘Vervolgens worden voor Apple en Windows aparte ondersteuningstools ingezet. Dat lijkt dubbelop, maar je kan beter twee tools hebben draaien die perfect werken met de systemen, dan één die het oké doet. Dat heeft trouwens geen nadelig effect op de Total Cost of Ownership, in tegendeel: licenties worden bijvoorbeeld gerichter afgenomen en de TCO voor Apple is vaak voordeliger of gelijkwaardig met Windows.’

Overigens kiest niet elk bedrijf voor een gemixte aanpak: kleinere organisaties en startups kiezen vaak voor Apple-only. ‘Zij willen vooroplopen en bij Apple vinden ze de juiste match qua technologie’, vertelt Rowan. ‘Maar organisaties die groter zijn dan 250 medewerkers durven de overstap vaak niet aan.’

Talenten binnenhouden met employee choice

Employee choice is voor de organisaties die nog niet helemaal over willen naar Apple de beste keuze. Retentie van medewerkers is namelijk, naast het financiële aspect, om nog een andere reden onontbeerlijk: het talenten-tekort. ‘Uit het onderzoek blijkt dat er vooral een tekort is aan medewerkers in IT, verkoop, enginering, techniek, accounting en finance en management. Als een medewerker uit één van deze categorieën vertrekt, dan wordt het lastig om weer een ander talent te vinden.’

Om talenten binnenboord te houden, is vasthouden aan verouderde technologie of enkel PC’s aanbieden geen optie, zoals blijkt uit het onderzoek. Millenials, inmiddels de grootste groep in de workforce, kiezen namelijk vooral voor Apple-technologie. Maar liefst 72 procent kiest voor een Mac, tegenover 28 procent voor een PC. Ook kiest 75 procent voor een iPhone of iPad, tegenover 25 procent dat kiest voor een Android-apparaat.

Juist de keuze is belangrijk voor Millenials, waarvan 80 procent zegt effectiever te zijn als ze kunnen werken met hun voorkeurstechnologie. Over het algemeen blijkt dat driekwart van de medewerkers liever blijven, of gaan werken bij een organisatie waar zo’n keuzeprogramma wordt aangeboden. Overigens is het daarbij wel belangrijk dat organisaties nadenken over de vernieuwingsmogelijkheden, aldus Rowan.

Vernieuwen zonder flinke investering

‘Het is niet alleen pijnlijk voor interne medewerkers om te zien dat externe medewerkers binnenkomen met de technologie waar zij het liefst mee zouden willen werken. Ook is het ongemakkelijk als in een bedrijf met verouderde technologie met trage opstartprocessen en te veel applicaties wordt gewerkt, terwijl een freelancer met de nieuwste MacBook komt binnenwandelen.’

Daarom biedt Pro Warehouse verschillende financieringsopties, bovenop de lifecyclemanagementservices. ‘Zodoende hoeven bedrijven niet om de zoveel jaar een flinke investering te doen. Dat kan enerzijds door de hoge restwaarde van Apple-producten, maar anderzijds bieden we ook leasemogelijkheden, waarbij de uiteindelijke kosten lager uitvallen. Zo kunnen bedrijven de keuze bij de werknemers laten én elke 2 of 3 jaar een volledige vernieuwing in technologie doorvoeren.’

Terug naar nieuws overzicht