Workspace One levert productiviteitswinst

Kenneth del Rio van Heese, VMware

29-08-2019 | door: Teus Molenaar

VMware: Workspace One levert productiviteitswinst

Bedrijven die alle applicaties en data veilig ter beschikking stellen aan het apparaat dat de voorkeur van medewerkers heeft, groeien sneller. “Het gaat tenslotte om de dynamiek en om de mogelijkheid waar dan ook bij jouw gegevens te kunnen. Dat kan alleen als je een platform hebt dat alle zaken afhandelt”, zegt Kenneth del Rio van Heese, Senior Manager Business Partners & Alliances Benelux bij VMware.

Del Rio van Heese is nog vol van VMware End-User Computing TechCon 2019 (vEUCTechCon) als Dutch IT-channel hem spreekt. Het evenement vond plaats in Aalsmeer begin juni. Waar VMware al die jaren vooral het troetelkind van de IT-afdelingen was, laat zo’n community event voor en door gespecialiseerde partners en eindgebruikers zien dat de onderneming veel meer in zijn mars heeft.

“Die toepassingen worden bedacht en gebouwd door onze partners. Er was dan ook een brede waaier aan partners aanwezig. Hoewel de nadruk natuurlijk ligt op de eindgebruikers en use cases. Om het een indringende gebeurtenis te laten zijn, hebben we het aantal bezoekers maximaal op honderdvijftig gesteld. Het mooie is dat onze partners de sessies mede invullen. Dan komen er onderwerpen aan bod als de Raspberry Pi, Internet of Things, en natuurlijk de digital workspace van de toekomst. Hoe werken wij efficiënt? Het is mooi om te zien hoe al die verhalen kleur geven aan onze oplossingen.”

Onafhankelijk

De nieuwe manier van werken is nu al zichtbaar, meldt Ton Hermes, Digital Workspace Domain Architect NEMEA van VMware. Hij ziet het bijvoorbeeld bij Rijkswaterstaat. “Veel mensen zijn onderweg of hebben wisselende werkplekken. Toch willen zij makkelijk bij hun applicaties en gegevens kunnen. Met een apparaat dat zij zelf hebben uitgekozen. Dat kan een laptop zijn, een pc, een tablet, of een smartphone; het moet voor de gebruiker niet uitmaken. Zij willen naadloos en veilig bij hun toepassingen, onafhankelijk van het netwerk, het apparaat en het tijdstip.”

Overigens doen werkgevers dit niet louter om hun medewerkers te plezieren. “De eindgebruiker is blij met de oplossing (verwacht deze zelfs van een moderne werkgever), maar het betekent ook in de praktijk dat de productiviteit omhoog gaat. Onderzoek wijst uit dat bedrijven die deze manier van werken faciliteren sneller groeien dan degene die dat niet doen.”

Hermes ziet dat ook de afdeling HR zich al volop met de digitale werkplek gaat bemoeien. “Het is al lang geen IT-feestje meer. De mensen op personeelszaken zien dat het productiviteitsverhogend werkt om één platform aan te bieden, waarop medewerkers al hun zaken kunnen afhandelen. En zij zijn altijd op zoek naar talent. Nieuwe mensen lok je tegenwoordig ook door hun de mogelijkheid te geven zelf te kiezen met welk apparaat zij willen werken.”

Onboarding

Waar HR vaak mee in de maag zit, is de inrichting van een werkplek voor nieuwe medewerkers, het zogenoemde onboarding. “Als je een eenduidig platform biedt, waarop je alleen maar hoeft af te vinken welke applicaties iemand mag gebruiken en tot welke data hij of zij toegang heeft en of die gegevens mogen worden gemanipuleerd, dan is het een fluitje van een cent. Iemand is in een mum van tijd ‘geïnstalleerd’. Omgekeerd geldt natuurlijk hetzelfde in het geval iemand uit dienst gaat. Je loopt niet meer het risico dat iemand nog overal bij kan als hij al weg is”, aldus Hermes.

De besparing zit hem ook in de single sign-on faciliteit die het platfom van VMware (Workspace One genaamd) biedt. “Mensen hoeven niet meer tal van wachtwoorden te onthouden en vervolgens de helpdesk te bellen als ze er een vergeten zijn.”

Eén werkplek

Het is makkelijk gezegd: werknemers willen van al hun applicaties gebruik kunnen maken zonder poespas. Maar zo simpel is het niet. Het kan gaan om een legacy applicatie die in het eigen datacenter draait (en niet is te ‘verclouden’), het kan gaan om een applicatie die in een public cloud draait, het kan ook simpelweg gaan om een clouddienst die iemand wil gebruiken. En de data kunnen ook op tal van plaatsen zijn opgeslagen.

“Daarom bieden wij met Workspace One een platform dat al die uitingsvormen op één plek verenigt. Dat kan een combinatie zijn van een bestaande omgeving plus aanvullende diensten, verenigd binnen de VMware-schil. De eindgebruiker ziet zijn eigen scherm met zijn keuzemogelijkheden. Aan de achterkant zorgen wij dat applicaties en data worden ontsloten en dat dit veilig gebeurt. Het platform ziet bijvoorbeeld als er een bepaalde, ongewenste inbreuk plaatsvindt op een apparaat. Dat apparaat wordt dan meteen geïsoleerd”, licht Del Rio van Heese toe.

Maar het gaat nog verder: Workspace One heeft intelligentie aan boord die het gedrag van eindgebruikers in de peiling houdt en analyseert. Bij afwijkingen kan het systeem ingrijpen. Bijvoorbeeld als iemand op een merkwaardig tijdstip contact zoekt met een applicatie of gegevens; of vanaf een verdachte locatie. De intelligentie wordt ook gebruikt om de batterijduur van ingelogde apparatuur in de gaten te houden. Het systeem geeft automatisch een signaal als extra voeding nodig is. En via ServiceNow zijn service requests in een workflow te dirigeren naar één van onze partners.”

Bedrijfswaarde

De nadruk behoort volgens Hermes niet te liggen op de technische voordelen en implementatie van Workspace One. “Het gaat erom dat onze partners weten uit te leggen wat de bedrijfswaarde is van deze oplossing. Zij moeten dus niet met ‘IT’ rond de tafel, maar met de managers die hun bedrijfsprocessen willen optimaliseren. Overigens krijgen ze daarin alle ondersteuning van ons.”

Hij ziet partners al in de gezondheidszorg deze oplossingen modelleren en implementeren. “Overigens ook bij bijvoorbeeld retail. Het is heel breed.” Hij voegt er wel aan toe dat implementatiepartners wel hun Master Service moeten hebben: ze moeten de kennis en ervaring hebben om met Workspace One aan de slag te gaan; en positieve referenties hebben.

Terug naar nieuws overzicht