Deel één van de vijfdelige serie "Anatomie van de Intelligent Enterprise." De komende weken onderzoeken we hoe bedrijven de overgang naar een intelligente onderneming kunnen optimaliseren.
Elk bedrijf - groot of klein, nieuw of gevestigd – experimenteert eindeloos. Als u groei, winst en marketingleiderschap nastreeft kunt u het zich niet veroorloven om stil te staan tijdens de huidige snelle economische, politieke, sociale en technologische verschuivingen.
Dit klinkt voor sommige leidinggevenden misschien verontrustend. Maar het klinkt bevrijdend voor wie zich bewust is van intelligente technologieën, zoals kunstmatige intelligentie, automatisering, cloud, Internet of Things (IoT) en predictive analytics. Deze laatstgenoemde categorie bedrijfsleiders schaft niet alleen oude manieren van werken af, maar past zich ook sneller aan aan de eisen van de markt en wordt flexibeler dan concurrenten.
In tegenstelling tot wat traditioneel gedacht wordt, vereist het bouwen van zo'n intelligente onderneming veel meer dan enkel het kopen, implementeren en gebruiken van splinternieuwe technologieën. Het gaat ook om het creëren van een netwerk van werknemers, leveranciers en partners die operationele en klantresultaten leveren op de verwachte plaats en tijd.
Wat maakt een Intelligent Enterprise intelligent?
Verandering is nog nooit zo snel gegaan, toch zal het ook nooit meer zo langzaam gaan. Dit betekent echter niet dat bedrijven de kunst van evolutie beheersen. Het is zelfs algemeen bekend dat van de eerste digitale transformatie initiatieven, er acht van de tien hebben gefaald.
Het succes van de twee op de tien die het wel goed doen, kan worden toegeschreven aan een focus op drie belangrijke zakelijke taken:
Deze takenlijst van de intelligent enterprise wordt voortdurend ondersteund door data. Van de juiste informatie en inzichten, tot het nemen van beslissingen en uitvoeren van acties. Deze bedrijven werken niet met traditionele werkprocessen. In plaats daarvan gebruiken ze een reeks gekoppelde metaprocessen die data combineren om realtime inzichten te genereren. Deze inzichten kunnen vervolgens automatisch transacties activeren.
Hoe leg je de basis voor een datagedreven, resultaatgerichte operatie?
Het in kaart brengen van de capaciteiten, vaardigheden, technologie en cultuur van de intelligent enterpise vereist geen diepe zakken of onbeperkte middelen. In feite maken de meeste bedrijven zelfs al gebruik van de belangrijkste onderdelen. Maar het echte verschil zit in hoe bedrijven deze onderdelen verbinden in één systeem met uniforme, vrij uitgewisselde informatie op basis van harde cijfers, feedback van klanten en vastgelegde waarnemingen.
Hier komt het digitale raamwerk van de intelligent enterprise om de hoek kijken. Het bedrijfsmodel maakt gebruik van een portfolio van business applicaties. Deze applicaties zijn verbonden door een ERP digital core die draait op een cloudgebaseerd, on-premise of hybride platform. Hier wordt data in realtime beheerd en verwerkt. De intelligent enterprise profiteert bovendien van opkomende technologieën om gegevens die anders verborgen zouden blijven te ontdekken, en om te zetten in heldere inzichten en resultaatgerichte acties.
Het digitale raamwerk van de intelligent enterprise
De componenten van dit raamwerk zijn:
Wanneer een goede visie en strategie gepaard gaan met intelligente uitvoering
Een groot deel van de wereld profiteert al van de voordelen van intelligente technologieën. Een bedrijf dat nog geen maatregelen heeft getroffen om het volledige potentieel van deze digitale innovaties te benutten, mist de slag wat betreft het verkrijgen van inzichtelijke rapporten, tools, diensten, best practices en vaardigheden.
Wanneer organisaties een geweldige visie en strategie hebben en deze intelligent tot uitvoering brengen, creëren ze een platform voor de continue verbetering van processen, mensen en perspectieven. Hiermee laten organisaties tegelijkertijd hun concurrenten achter. Organisaties voelen elke dag de druk om te blijven veranderen. De transformatie naar een intelligent enterprise is daarom een kwestie van overleven.
Meer weten over de Intelligent Enterprise? Bekijk onze webpagina met video’s, klantverhalen en technische onderbouwing.
Dit blog is ook in het Engels verschenen onder de titel “Dissecting The Engine Of The Intelligent Enterprise”.
Over Oliver Huschke
Oliver Huschke is het wereldwijde hoofd Solution Marketing voor Digital Business Services bij SAP. Hij werkt sinds 1997 voor SAP en is begonnen bij Ontwikkeling. Daar heeft hij de centrale testorganisatie gebouwd en geleid. Oliver was hoofd Applicatiebeheer en beheerde de marketingactiviteiten bij SAP Hosting. Daarnaast is Oliver bezig geweest met strategische ontwikkeling en Active Global Support waar hij verantwoordelijk was voor het wereldwijde productbeheer van het SAP Premium Engagement-programma. Wissel uw gedachten uit met Oliver op LinkedIn of Twitter.