Redactie - 16 augustus 2019

Altijd en overal onbegrensd werken

Altijd en overal onbegrensd werken image

De digitale werkplek heeft de afgelopen jaren een, zelfs voor de dynamische IT-markt, razendsnelle ontwikkeling doorgemaakt. Gebruikers zijn steeds meer eisen gaan stellen aan gemak, veiligheid en connectiviteit, en applicatieontwikkelaars zijn daarin ondertussen vrijwel allemaal in meegegaan. Voor aanbieders als Axians is dat een uitgelezen gelegenheid om een complete werkplek aan te bieden, waarin de complexiteit ver weg wordt gehouden van de gebruiker. Die heeft overal en altijd veilig toegang tot de juiste applicaties.

Edwin Kanis, Directeur Marketing & Innovation bij Axians: “Onze visie op de digitale werkplek hebben we samengevat in de campagne Onbegrensd Werken. Dat begrip betekent voor iedereen wat anders, van medewerkers die onderweg toegang hebben tot klantgegevens, of een naadloze integratie tussen telefonie en e-mail. Maar ook dat applicaties snel kunnen worden uitgerold en zelfs de zwaarste applicaties snel reageren. Met de AxiansCloud digitale werkplek kan een medewerker vanuit één centraal punt alle voor hem of haar relevante applicaties openen. Op basis van hun functie, rol en werkzaamheden krijgen zij alleen die applicaties én informatie te zien die voor hen van toepassing zijn.”

Dat betekent voor de medewerkers vooral eenvoud, maar niets is minder waar voor de leverancier. Kanis: “De complexiteit op de achtergrond is in de loop der tijd steeds groter geworden. In het verleden ging je naar kantoor om te werken, en daar bevonden zich het datacenter, het netwerk en de vaste werkplek. Dat is veranderd toen we gingen flexwerken, en op afstand toegang nodig hadden. En ondertussen staan de servers ook niet meer fysiek op kantoor, maar werken we vanuit een omgeving in de cloud. Dat zorgt voor een enorme complexiteit in datastromen, ook omdat applicaties op allerlei verschillende plekken kunnen staan.”

Complex

“Medewerkers werken met applicaties die kunnen staan bij een hostingprovider, in de Microsoft of IBM Cloud, noem maar op. Dat maakt onder meer de beveiliging complex. Zeker bij organisaties die ook nog eens te maken hebben met meerdere locaties legt dat druk op de IT-manager. Want hoe gaan ze dat organiseren? Zorgen dat het veilig is? En garanderen dat het altijd werkt? Zonder dat je allerlei hindernissen opwerpt voor medewerkers die efficiënt werken in de weg staan. Je wilt niet 4x keer anders inloggen via meerdere VPN verbindingen om je werk te kunnen blijven doen. Het gaat juist om een gezonde combinatie van veiligheid en gebruiksgemak.”

Deze trend weerspiegelt zich volgens Kanis ook in de vraag waarmee klanten naar Axians komen. “Voorop in de wensen van onze klanten staat duidelijk de vraag naar beveiliging. Ze willen een veilige werkplek, en in bredere zin een veilig applicatielandschap. Sommige applicaties worden vanuit de cloud afgenomen, van diverse leveranciers, misschien hebben ze eigen applicaties, soms ook toepassingen in een fabriek bijvoorbeeld. In al die segmenten willen ze het verkeer scheiden en ervoor zorgen dat iedereen alleen de toepassing krijgt waar hij recht op heeft. Drempelvrij.”

Gebruikservaring

“De overheid heeft een aantal jaren geleden ook al aandacht geschonken aan het thema drempelvrij werken, wat vooral ging over de gebruikerservaring. Die user experience is ondertussen wel opgelost, de complexiteit zit op dit moment vooral nog aan de achterkant. Er moet veel geregeld worden om het voor de gebruiker in orde te maken. Eigenlijk geldt: hoe eenvoudiger aan de voorkant, hoe ingewikkelder het is aan de achterkant.”

“En dat is natuurlijk onze taak, wij verzorgen voor onze klanten de autorisatie en integratie van applicaties.” Axians zorgt voor een directory aan de achterkant die verbonden is met de juiste omgevingen, compleet met de relevante certificaten en verbindingen om ervoor te zorgen dat de juiste persoon er gebruik van kan maken.”

Open

De afgelopen jaren heeft ook de aanbodkant van de mobiele werkplek een snelle ontwikkeling doorgemaakt, zeker in de manier waarop aanbieders in staat zijn om op de vraag in te spelen.  “Vijf jaar geleden zag je dat er aanbieders waren die er nog niet goed klaar voor waren. Maar ondertussen zijn alle applicatieleveranciers er wel op ingesteld, zeker bij cloudapplicaties, die over het algemeen allemaal open geworden zijn en kunnen overweg met bijvoorbeeld Azure. We zien nu dat het heel goed gaat en dat geeft ons veel flexibiliteit bij de inrichting.”

“In de ondersteuning vormen zij voor onze klanten een single point of contact, voor alles wat er speelt rondom de werkplek applicaties. We bieden een complete servicedesk, waarbij gebruikers voor al hun vragen bij ons terecht kunnen. Er is altijd iemand die de telefoon opneemt, en de mensen gewoon in het Nederlands te woord staat. Wij zorgen dan dat het bij de juiste mensen terecht komt.”

Totale dienst

Onbegrensd werken, ofwel digitale werkplek, is onderdeel van een bredere as a service-propositie van Axians; van datacenter, netwerk en security tot apps en data analytics. “We zien dat de digitale werkplek steeds meer wordt afgenomen als onderdeel van een totale dienst. Aan de ene kant is er sprake van maatwerktrajecten, en dat blijven we ook doen. Aan de andere kant zijn er steeds meer organisaties die vragen om de flexibiliteit die we kunnen bieden vanuit de cloud met onze as a service-oplossingen. Onze werkplek is ook op die manier opgebouwd.”

Security is volgens Kanis een van de belangrijkste speerpunten bij de digitale werkplek. En dan niet alleen de standaard security die je van de technologie mag verwachten, maar ook vergaande monitoring. “Wanneer je als organisatie veel met persoonsgegevens te maken hebt is het belangrijk de omgang daarmee te monitoren, zodat je kunt laten zien dat je aan de daarvoor gelden wetgeving voldoet. Dat zien we natuurlijk in de zorg en de financiële branche, maar het speelt in veel organisaties. Dat is een specialisme dat ze niet altijd zelf in huis hebben. Ook daar nemen wij de complexiteit weg.”