Witold Kepinski - 13 augustus 2019

Samsung groeit door met smartphones in Europa

Samsung groeit door met smartphones in Europa image

Samsung schoot omhoog naar meer dan 40 procent marktaandeel in Europa in Q2, het hoogste in vijf jaar, want het leverde 18,3 miljoen smartphones op. Het heeft een reeks van concurrerende nieuwe apparaten op de markt gebracht, gericht op zijn A-serie, die goed was voor meer dan 12 miljoen eenheden. De top vier modellen in dit assortiment, de Galaxy A10, A20e, A40 en A50, hebben samen meer eenheden verzonden dan enige andere leveranciers in Europa.

Huawei, de belangrijkste rivaal, leed onder de impact van politieke beperkingen in de Verenigde Staten, waarbij de zendingen met 16% daalden tot 8,5 miljoen eenheden. 

Apple bleef de derde grootste verkoper en daalde met 17% om 6,4 miljoen iPhones te verzenden. 

Xiaomi heeft geprofiteerd om verder marktaandeel te winnen in markten met een sterke groei van 48% tot 4,3 miljoen eenheden. 

HMD Global voltooide de top vijf, een daling van 18% om 1,2 miljoen smartphones te verzenden.

"Samsung heeft duidelijk genoeg aandeel in Europa verloren", zegt Canalys Senior Analyst Ben Stanton. “Jarenlang heeft een focus op het bedrijfsresultaat de productstrategie verstikt. Maar dit jaar zijn de boeien uit en het terugwinnen van marktaandeel is zijn duidelijke prioriteit. Maar het succes is niet alleen te danken aan de productstrategie. Samsung heeft snel gebruik gemaakt van de problemen met de US Entity List van Huawei en heeft zich achter de schermen ingezet om zichzelf te positioneren als een stabiel alternatief in gesprekken met belangrijke retailers en operators. Een gebrek aan merkentrouw bij gebruikers van low-end en mid-range Android-smartphones, die Samsung al zo lang heeft aangetast, is de katalysator geworden voor de beste prestaties in jaren. Europa behoudt zijn reputatie als een van de meest merkvolatiele smartphonemarkten ter wereld, vol gevaar, maar ook kansen.”

"Xiaomi is nu een belangrijke speler in Europa", zegt Canalys-analist Mo Jia. “De kernkracht blijft prijsgevoelige landen in heel Europa, in online en open marktkanalen, maar het wordt steeds meer vertrouwd en gerangschikt door belangrijke mobiele operators. Het is niet noodzakelijkerwijs in het belang van het kanaal dat Samsung sterker wordt. Als Samsung zijn macht consolideert tegen een verzwakte Huawei, kan het harder marge onderhandelen. Om deze reden zijn distributeurs, retailers en mobiele operatoren actief op zoek naar alternatieve merken om de leemte op te vullen en hun afhankelijkheid van Samsung te verminderen. Xiaomi vond aanvankelijk geen voorkeur bij operators in West-Europa, vanwege de lage kanaalmarges, maar naarmate kleinere merken vervagen, groeit de belangstelling om met Xiaomi te werken. Het heeft ook geprofiteerd van zijn vroege uitstap naar 5G.