Redactie - 06 augustus 2019

inflight breedband nu beschikbaar voor vliegtuigpassagiers in Nederland

Vliegtuigmaatschappijen bieden vanaf nu aan ruim 30.000 passagiers per dag het European Aviation Network (EAN) aan, de snelste breedbandservice voor vluchten in Europa. Het snelle netwerk stelt passagiers onder meer in staat om moeiteloos te browsen, video’s te streamen, sociale media te checken of real-time te gamen.

De netwerkoplossing bevindt zich momenteel in de soft launch fase en is op een aantal geselecteerde vluchten beschikbaar, waaronder van Amsterdam naar Londen of op een van de ruim honderd routes vanaf belangrijke Europese bestemmingen zoals Madrid, Athene, Lissabon, Rome en Londen. Bijna twee miljoen passagiers hebben inmiddels gereisd op vluchten waarop EAN toegankelijk is.

Philip Balaam, directeur van Inmarsat Aviation: “EAN heeft een benchmark gesteld voor inflight breedband, niet alleen in Europa maar op een globaal niveau. Het brengt de expertise van innovatieve bedrijven in Europa samen en biedt daardoor de best mogelijke verbinding aan. Door een nauwe samenwerking met onze luchtvaartklanten hebben we de service kunnen monitoren en finetunen tijdens de soft lauch fase, vòòr uitrol binnen hun bredere vloot. We zijn erg blij met de eerste reacties van zowel de vliegmaatschappijen als hun passagiers, wat bevestigt dat EAN nu al een belangrijke rol speelt in de Europese luchtvaartindustrie. Dit unieke, pan-Europese hogesnelheidsnetwerk wordt ingezet via een geavanceerde infrastructuur in de lucht en op de grond.”

Europese behoefte
Met meer dan een miljard passagiers en elf miljoen vluchten per jaar, heeft Europa een van ’s werelds drukste luchtruimen. EAN, ontwikkeld door Inmarsat en Deutsche Telekom (DT) in samenwerking met Europese bedrijven als Thales, Nokia, Airbus, Cobham en EAD Aerospace, is ontwikkeld om aan de specifieke behoeften van de Europese luchtvaart te voldoen: constante inflight breedband in heel Europa. Voor luchtvaartklanten biedt EAN bovendien een snelle installatie: minder dan negen uur per vliegtuig, wat een aanzienlijk kortere stilstandtijd betekent. Daarnaast zorgt een combinatie van een laag gewicht, lage luchtweerstand en lage onderhoudskosten voor lagere totale operationele kosten.

Brede uitrol
Rolf Nafziger, Senior Vice President Deutsche Telekom Global Carrier: “We zijn trots dat passagiers nu kunnen genieten van de inflight breedbandmogelijkheden van het European Aviation Network. Dit is een belangrijke prestatie, niet alleen voor de Deutsche Telekom en Inmarsat, maar voor alle betrokken partijen die deze innovatie een vliegende start hebben gegeven. EAN heeft een mooie toekomst in het vooruitzicht en wordt de komende maanden binnen meer vliegtuigen van luchtvaartklanten uitgerold. Bovendien biedt de lichtgewicht, kleine en onderhoudsarme apparatuur een aantrekkelijke business case voor andere Europese vliegvervoerders.”