Wouter Hoeffnagel - 02 augustus 2019

Nederlanders ontvangen pakketjes het liefst overdag thuis

De Nederlandse consument laat pakketjes het liefst overdag thuisbezorgen. Bijna de helft van de respondenten (46%) geeft aan dat thuisbezorgen tijdens de daguren hun voorkeur heeft. Een kwart (24%) gaat ook voor thuisbezorging, maar dan in de avond.

Dit blijkt uit het Ecommerce rapport 2019 dat in samenwerking met SAP Customer Experience is opgesteld. In nieuwsgierige collega’s hebben niet veel respondenten zin. Slechts twee procent geeft aan dat ze een pakket het liefst op kantoor ontvangen. Een deel haalt de items liever op bij een distributiepunt (9%) en vijftien procent vist het met alle liefde uit de brievenbus.

Haastige spoed is meestal goed

Consumenten wachten daarnaast liever niet te lang op een pakketje. De helft van de Nederlanders geeft aan een pakket binnen drie tot vijf dagen te willen ontvangen. 34 procent van de bevolking heeft nog minder geduld en vindt dat het niet langer dan één of twee dagen mag duren. Slechts 11 procent is wat coulanter en gunt de bezorger zes of meer dagen. Wanneer mensen online aan het browsen zijn, kan de snelheid van bezorgen invloed hebben op de keuze voor een webshop. Voor 23 procent van de respondenten is dit de reden om voor een webshop te kiezen.

Shana Snellen, Marketing Manager Benelux: "Uit onderzoek blijkt keer op keer hoe belangrijk de verzending voor consumenten is. Ze willen niet te lang wachten op een pakket en de verzendkosten mogen niet onverwacht hoog zijn. Ze verwachten door een webshop ontzorgd te worden. Het bezorgbeleid is onlosmakelijk verbonden met de service van een bedrijf. Als je de klant op nummer één wil zetten, dan moet ook dit tiptop in orde zijn."

Het Ecommerce rapport is hier te downloaden. 

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024