Wouter Hoeffnagel - 29 juli 2019

Europees Hof stelt bedrijven met Facebook Like-knop verantwoordelijk voor dataverzameling

Bedrijven die een Like-knop van Facebook op hun website plaatsen zijn verantwoordelijk voor persoonlijke gegevens van gebruikers die via deze knop naar het sociale netwerk worden gestuurd. Dit oordeelt het Europees Hof van Justitie.

Veel bedrijven hebben op hun website een Like-knop geplaatst, waarmee gebruikers met één druk op de knop de website op Facebook kunnen liken. Al langer is deze werkwijze een doorn in het oog van critici, die erop wijzen dat informatie van bezoekers van websites hierdoor wordt doorgestuurd naar Facebook.

Rechtszaak tegen Fashion ID

Een Duitse rechtbank had het Europees Hof van Justitie om advies gevraagd in een rechtszaak die een Duitse consumentenwaakhond heeft aangespannen tegen de Duitse online kledingwinkel Fashion ID. De waakhond stelt dat Fashion ID privacywetgeving heeft overtreden door een Like-knop van Facebook op zijn website te plaatsen.

Het Europees Hof van Justitie oordeelt nu dat bedrijven die een dergelijke knop op hun website plaatsen, inderdaad verantwoordelijk zijn voor gegevens van gebruikers die hiermee worden verzameld door Facebook. Het Hof wijst hierbij op de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), die oordeelt met welk doel data wordt verzameld en verwerkt. In veel gevallen wordt deze data verwerkt door een derde partijen. "De beheerder van een website die is voorzien van een Facebook Like-knop kan samen met Facebook controller zijn als het gaat om het verzamelen en versturen naar Facebook van persoonlijke gegevens van bezoekers van de website", oordeelt het Europees Hof van Justitie.

'Uitspraak schept duidelijkheid'

Facebook laat in een reactie weten dat de uitspraak duidelijkheid schept. Het Amerikaanse bedrijf zegt nauw met partners te zullen samenwerken om zeker te stellen dat zij kunnen blijven profiteren van de sociale plugins en andere business tools in compliance met de wet.