Wouter Hoeffnagel - 19 juli 2019

KWF ontwikkelt UV-radar met Mobile Innovation Lab van SAP

Miljoenen Nederlanders gaan op zonvakantie. Helaas kleven aan zonneschijn ook nadelen. Zo heeft verbranding door de zon een grote invloed op het ontstaan van huidkanker. KWF heeft een UV-radar ontwikkeld die vakantiegangers op hun smartphone een persoonlijk zonadvies geven. De app is ontwikkeld in het Mobile Innovation Lab van SAP.

Huidkanker is in Nederland de meest voorkomende vorm van kanker. In 2018 kregen in ons land 61.000 mensen deze diagnose. De kans op huidkanker is eenvoudig te verkleinen door de huid goed te beschermen tegen de zon. Dat kan onder andere door regelmatig te smeren met zonnebrandcrème. Volgens KWF Kankerbestrijding gaat het op dat punt echter vaak mis. Mensen smeren zich niet vaak genoeg in, en dan ook nog eens te dun en met een te lage factor.

Meer persoonlijk zonadvies nodig

"Mensen hebben echt behoefte aan meer advies", zegt Kim Kruijt, bij KWF Kankerbestrijding beleidsmedewerker bij het team Minder Kanker. Het bracht de organisatie op het idee van de KWF UV-radar. Deze app geeft een persoonlijk zonadvies dat is gebaseerd op informatie van Buienradar over de actuele zonkracht, en het huidtype van de gebruiker. In één oogopslag is te zien hoe sterk de zon op een bepaalde locatie is en welke zonbescherming de gebruiker nodig heeft.

IT-partner Proxcellence gaf het idee verder vorm tijdens de hackaton Code4Good. De komst van het Mobile Innovation Lab van SAP naar het terrein van KWF werd aangegrepen om het idee verder uit te werken en de app daadwerkelijk te gaan bouwen. Al na drie dagen was er een werkend prototype van de app. In juli van 2018, nu ongeveer een jaar geleden, werd de webapplicatie officieel geïntroduceerd. In de eerste dagen na de officiële lancering waren er 168.000 unieke requests per dag.

Mobiele apps en nieuwe functionaliteit

Enkele maanden later lanceerde KWF Kankerbestrijding ook mobiele apps voor Android en iOS. Deze apps zijn inmiddels uitgebreid met nieuwe functionaliteiten, waaronder een ingebouwde timer. Door de timer krijgt de gebruiker nu een melding als het weer tijd is om te smeren. Daarnaast krijgen gebruikers pushmeldingen op basis van de actualiteit. Denk aan een waarschuwing om in te smeren op een zonnige Koningsdag. Verder is er meer variatie aangebracht in de adviezen.

De mobiele apps zijn in totaal meer dan 5.000 keer gedownload. "Dat is slechts een fractie van de miljoenen Nederlanders die in de zomervakantie afreizen naar een zonnige bestemming", zegt innovatiemanager Jan Theodoor Wiltschek van SAP Nederland. "Het is heel belangrijk dat er meer bewustwording ontstaat over de schaduwzijde van de zon. We hopen dan ook dat iedere zonaanbidder - ook zij die vakantie vieren in Nederland - de KWF UV-radar gaat downloaden én gebruiken."