Redactie - 16 juli 2019

Vodafone bracht onbewust aangeschafte digitale content onterecht in rekening in Australië

Vodafone bracht onbewust aangeschafte digitale content onterecht in rekening in Australië image

Vodafone is op de vingers getikt door de Australische mededingingsautoriteit. Het bedrijf heeft duizenden klanten gedurende een periode van vijf jaar misleid door digitale content in rekening te brengen die gebruikers onbewust kochten via de third-party betaaldienst van Vodafone. Vodafone erkent de fout en gaat getroffen klanten compenseren.

Dit meldt de Australian Competition and Consumer Commission (ACCC) in een verklaring. "Via deze service is ongewenste of onnodige content in rekening gebracht bij duizenden Vodafone klanten, terwijl zij zich niet bewust waren dat zij dit hadden gekocht", aldus Rod Sims, bestuursvoorzitter van ACCC. De zaak draait om content van derde partijen die via Vodafone aan klanten werden aangeboden en waarvoor Vodafone commissie ontving. De digitale content die op deze wijze werd aangeboden kon volgens de toezichthouder met slechts één of twee klikken worden aangeschaft.

In een verklaring aan Reuters meldt een woordvoerder van Vodafone dat het bedrijf erkent dat bij sommige klanten diensten in rekening zijn gebracht die zij niet wilden. Het bedrijf stelt stappen te hebben genomen om herhaling in de toekomst te voorkomen.