Wouter Hoeffnagel - 16 juli 2019

'Koplopers verwachten aantal AI-projecten dit jaar te verdubbelen'

De omarming van kunstmatige intelligentie (AI) of machine learning (ML) versnelt. Organisaties die werken met AI of ML hebben gemiddeld vier AI- of MI-gerelateerde projecten lopen.

Dit blijkt uit onderzoek van Gartner, op basis van een online enquête die in december 2018 is afgenomen bij 106 Gartner Research Circle-leden. Gartner Research Circle is een panel dat door Gartner wordt geleid en dat bestaat uit IT- en zakenmensen. Deelnemers moesten kennis hebben van de zakelijke en technologische aspecten van ML of AI die momenteel worden ingezet of in de planning van hun organisaties. Van alle respondenten gaf 59% aan dat ze vandaag de dag AI hebben ingezet.

AI Centre of Excellence

"We zien dit jaar een aanzienlijke versnelling in de adoptie van AI", aldus Jim Hare, research vice president bij Gartner. "Het toenemende aantal AI-projecten betekent dat organisaties zich intern moeten reorganiseren om ervoor te zorgen dat AI-projecten goed bemand en gefinancierd zijn. Het is een best practice om een AI Centre of Excellence op te richten om op de best mogelijke manier vaardigheden te verspreiden, financiering te verkrijgen, prioriteiten te stellen en best practices uit te wisselen".

Momenteel voeren respondenten gemiddeld vier AI-projecten uit, al verwachten respondenten dat hier in de komende twaalf maanden nog eens zes projecten aan worden toegevoegd en in de komende drie jaar nog eens vijftien. Dit betekent dat deze organisaties in 2022 gemiddeld 35 AI- of ML-projecten verwachten.

gartner-ai-ml-2019.png

Klantervaring en taakautomatisering

Veertig procent van de organisaties noemt klantervaring (Customer Experience - CX) als hun belangrijkste motivatie om AI-technologie te gebruiken. Hoewel technologieën zoals chatbots of virtuele persoonlijke assistenten kunnen worden gebruikt om externe klanten te bedienen, gebruiken de meeste organisaties (56%) vandaag de dag AI intern om de besluitvorming te ondersteunen en aanbevelingen te doen aan medewerkers. "Het gaat niet zozeer om het vervangen van menselijke werknemers, maar meer om het vergroten van het aantal en de mogelijkheid om sneller betere beslissingen te nemen", aldus Hare.

Het automatiseren van taken is het op een na belangrijkste projecttype - door 20% van de respondenten genoemd als hun belangrijkste motivator. Voorbeelden van automatisering zijn taken zoals facturering en contractvalidatie in de financiële sector of geautomatiseerde screening en robotinterviews in HR.

Uitdagingen

De grootste uitdagingen bij het gebruik van AI voor respondenten waren een gebrek aan vaardigheden (56%), het begrijpen van toepassingen van AI (42%) en zorgen over de omvang of kwaliteit van de gegevens (34%). "Het vinden van personeel met de juiste vaardigheden is een belangrijk punt van zorg wanneer het gaat om geavanceerde technologieën", zegt Hare.

"Lacunes in vaardigheden kunnen worden aangepakt met behulp van dienstverleners, door samen te werken met universiteiten en door opleidingsprogramma's voor bestaande werknemers op te zetten. Het opzetten van een solide fundament voor datamanagement is echter niet iets dat je kunt improviseren. De betrouwbare gegevenskwaliteit is kritiek voor het leveren van nauwkeurig inzicht, het bouwen van vertrouwen en het verminderen van vertekening. De paraatheid van de gegevens moet een topprioriteit zijn voor alle AI-projecten."

Succes van AI-projecten meten

Uit het onderzoek bleek dat veel organisaties efficiëntie gebruiken als een doelgerichte succesmeting wanneer zij de verdiensten van een project willen meten. "Het gebruik van efficiëntiedoelstellingen als een manier om waarde aan te tonen is vaker voorgekomen bij organisaties die zeggen dat ze conservatief of mainstream zijn in hun adoptieprofielen. Bedrijven die zeggen dat ze agressief zijn in hun adoptiestrategieën, waren veel meer geneigd om te zeggen dat ze op zoek waren naar verbeteringen in de klantenbetrokkenheid", aldus Whit Andrews, onderzoeksvicepresident bij Gartner.

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024