Redactie - 10 juli 2019

Succesvol transformeren dankzij integratie

Succesvol transformeren dankzij integratie image

Als je een organisatie met succes door een digitale transformatie heen wilt helpen, moet je in staat zijn nieuwe modellen, toepassingen en methoden snel op te nemen in je bedrijfsvoering. Informatie uit alle delen van je organisatie met elkaar in verband brengen is cruciaal. Een connected business is big business en het geheim van de connected business is integratie.

Time to value is bepalend in een transformatie. Als je nieuwe technologieën als cloud, (big) data-analyse en IoT niet snel en goed met elkaar kunt laten praten, duurt het veel te lang voordat je waarde uit je investering haalt. Maar integratie is vaak niet eenvoudig. Zelf even een serviceorganisatie opzetten die in staat is die nieuwe oplossingen te integreren, vraagt een kapitaalinvestering. Daar zit tegenwoordig niemand meer op te wachten.

Gelukkig hoeft dat ook niet meer. Ook integratie is tegenwoordig als service af te nemen uit de cloud, zonder kapitaalinvestering, maar puur tegen operationele kosten. Dat niet alleen: cloudoplossingen blijken in staat integraties af te ronden in een kwart van de tijd die daar vroeger voor stond. American Express Global Business Travel ontwikkelde bijvoorbeeld een ‘cloud first’ strategie en trok een jaar uit voor 120 detachments en integraties om daar te komen. Door gebruik te maken van een intelligent en flexibel cloudplatform waren ze na drie maanden al klaar.

Voor het verkoopkanaal zijn clouddiensten vaak een uitdaging. Shelfware (software die wordt aangeschaft, maar vervolgens op een plank ligt te verstoffen) bestaat immers niet in de cloud: voor een dienst die in de praktijk niet wordt opgepakt door de organisatie, wordt het abonnement simpelweg niet meer vernieuwd. Voor channel partners en bijvoorbeeld Managed Service Providers die integratiediensten willen aanbieden, is het daarom verstandig op zoek te gaan naar clouddiensten met een aantoonbaar hoge klanttevredenheid. Een klanttevredenheid van 95% vertaalt zich al snel in 97% renewals (bron: Dell Boomi).

Een dergelijk hoge klanttevredenheid is niet vanzelfsprekend voor alle clouddiensten. Een goede technische oplossing is belangrijk, maar vertaalt zich niet automatisch in renewals. Sterker nog: ook cloudoplossingen kunnen soms technisch zo complex zijn dat er alsnog specialisten aangetrokken moeten worden om ze hun werk te laten doen. Dat is een serieuze drempel voor een gezonde ROI.

Een goede clouddienst is daadwerkelijk een service, die leert van eerdere integraties en die zo wordt ingericht dat ook business consultants er, dankzij automatisering en machine learning, direct zelfstandig mee aan de slag kunnen. Dat verkort de time to value aanzienlijk. Volgens onderzoek van Forrester stijgt de ROI van een goed uitgevoerd cloud integratieplatform daardoor al snel boven de 300%!

Tot slot is het belangrijk te onthouden dat de waarde van een goede integratie altijd afhankelijk is van de kwaliteit van de gehele transformatie: je kunt honderd databronnen op een prachtige manier integreren, maar als de data geen waarde heeft voor de organisatie, of de organisatie niet in staat is die waarde te vertalen naar business, kan zelfs het beste integratieplatform je niet helpen. Een goede partner die de digitale transformatie begeleidt en helpt alle componenten goed op elkaar af te stemmen is dan ook essentieel voor een geslaagde transformatie.

Door: Jan-Willem Koppers (foto), Senior Manager en Channel Lead bij Dell Boomi