Redactie - 03 juli 2019

Shure zoekt vanuit AV aansluiting met IT-partners

Shure zoekt vanuit AV aansluiting met IT-partners image

Aan de muur van het kantoor van Shure Distribution Benelux hangen foto’s van onder andere The Beatles, The Rolling Stones en Elvis Presley. Ze traden, zoals zoveel muzikanten, op met een microfoon van Shure. Maar het bedrijf timmert de laatste jaren ook flink aan de weg met zakelijke microfoon- en audiosystemen voor onder andere vergaderen en presenteren. En daarvoor zoekt het nadrukkelijk de samenwerking met IT-partners, legt Frank Janssen (Sales Manager Systems) uit.

Shure stelt zich graag voor aan het IT-kanaal. Het Amerikaanse bedrijf heeft een geschiedenis die de honderd jaar al bijna aantikt. Het is vandaag de dag wereldwijd actief en in Europa heeft het diverse kantoren. Shure maakt met zijn portfolio van audioproducten onderscheid in drie segmenten: MCA (Musicians and Consumer Audio), Pro-audio en Systems. MCA omvat producten voor de consument, waaronder earphones, headphones en diverse microfoons. Pro-audio voorziet in microfoons, draadloze systemen en in ear monitoring systemen voor kleinschalige tot grote (muziek)evenementen en Systems is er voor de zakelijke markt, maar ook voor onderwijsinstellingen, de overheid en de zorg. “We bieden hen vergaderoplossingen, discussie-oplossingen, oplossingen voor presentaties en voor zogeheten huddle rooms en boardrooms”, zegt Janssen.

Shure levert voor die zakelijke doelgroep onder andere tafel-, zwanenhals- en plafondmicrofoons, in de meeste gevallen zowel draadloos als met kabel. Dat gaat voor honderd procent via partners. Nu zijn dat meestal system integrators uit de AV-branche. Veertig geselecteerde partners, om precies te zijn. Maar Shure zoekt en vindt steeds meer aansluiting met de IT. “Onze producten zijn daar heel geschikt voor”, legt Janssen uit. “Ze maken gebruik van Dante, een digitaal audioprotocol, en zijn ook voorzien van een RJ45-connector. Dat biedt veel mogelijkheden als het gaat om het aansluiten van producten op het bestaande netwerk. Ze zijn ook heel eenvoudig te beheren. Daar zijn we echt uniek in.”

IT-netwerk
Want AV-oplossingen komen steeds vaker op het terrein van IT te liggen, weet Janssen. “Vroeger was er bij bedrijven vaak een AV-specialist of viel het onder facilitair. Nu valt het onder IT. Waar IT-managers vroeger nog met de hakken in het zand gingen staan om te voorkomen dat een AV-product op het IT-netwerk werd aangesloten, is dat nu ondenkbaar. Dus praten wij en onze partners bij projecten altijd met de IT-afdeling van de eindklant. En zo worden we ook interessant voor dienstverleners en resellers in de IT. We merken dat er vanuit die hoek steeds meer interesse in onze producten komt. Maar omdat we ons lange tijd op de AV-markt hebben gericht zijn we als naam nog niet zo bekend.”

Janssen wil resellers adviseren om bij projecten vanaf het eerste moment goed na te denken over geluid. “Analyseer waarvoor de oplossing gebruikt gaat worden. Daar is wel AV-kennis voor nodig. We trekken daarom graag samen op met partners om dat stuk voor ons rekening te nemen. Ook is het mogelijk om een traditionele AV-partner van ons te koppelen aan een IT-partner. We geloven heel sterk in samenwerken.”

Want IT’ers hebben qua kennisniveau uiteraard nog wel een inhaalslag te maken. “De IT’er heeft natuurlijk veel verstand van de koppeling met het netwerk. Maar bij het inrichten van een ruimte komt specifieke kennis kijken die een IT’er vaak nog mist. Bijvoorbeeld als het gaat om frequentieproblematiek bij draadloze oplossingen. Dat luistert heel specifiek. Een hoog kennisniveau is voor ons belangrijk, zodat de eindgebruiker uiteindelijk een zo goed mogelijke ervaring heeft. Daarom is het, als je partner wordt, een vereiste om trainingen te volgen en een certificering te halen. Daar bieden wij alle faciliteiten voor.”

Goed geluid
Door de jarenlange ervaring op het hoogste niveau van de muziekindustrie, hoef je Shure niets meer uit te leggen over geluid. “We zijn een premiummerk met premium geluid. Voor ons is dat vanzelfsprekend”, zegt Janssen. “Die ervaring uit de muziek, ook als het gaat om betrouwbare draadloze microfonie, komt ons heel goed van pas.”

Want het belang van goed geluid wordt soms onderschat, vindt hij. “Een van onze slogans is: ‘Don’t settle for audio that is ‘good enough’.’ Vaak heb je namelijk maar één kans om een boodschap goed over te brengen. Of dat nu een videoconference of een pitch is; je zou je geen zorgen moeten maken over het geluid. Uit onderzoek blijkt dat slecht geluid gevolgen heeft voor de gezondheid, de concentratie en de productiviteit. Vergeleken met beeld wordt geluid vaak onderschat. Beeld dat even hapert is minder storend en heeft minder impact dan geluid dat het even niet doet.”

Om de geluidservaring nog verder te verbeteren wordt de ‘plafondtegel’ MXA910 verder doorontwikkeld en heeft het nu de mogelijkheid tot Voice Lift. “Daarmee kun je de spreker als het ware boven het geluid uittillen. De techniek bestaat al langer, maar tot dusverre werd het nog niet op die manier toegepast of werden er concessies gedaan aan het geluid en klonk een stem niet meer natuurlijk. Bij ons is dat niet het geval. We zien steeds vaker dat de plafondtegel niet enkel in de boardroom wordt gebruikt. De MXA910 bevat bijvoorbeeld stuurbare beams wat zorgt voor flexibele inzetbaarheid. Voor veel doelgroepen is dat interessant. Denk aan een situatie waarin de spreker een groep toespreekt, zoals bij hogescholen. Het voordeel is dat je gewoon rond kunt lopen. Je hoeft niet achter je microfoon te blijven staan.”
Ook de integratie met videocamera trackingsystemen is een veelvoudig gebruikte toepassing. Doordat de MXA910 gebruikmaakt van stuurbare beams is het mogelijk om de spreker, of verschillende sprekers, automatisch te volgen en zichtbaar te maken op een groot scherm, een opname, of voor video streaming.

Een ander punt waarop Shure zich volgens Janssen onderscheidt, is de manier waarop het binnen het IT-netwerk te configureren en te beheren is. “Veel producten zijn uitgerust met vaste templates, zodat ze direct uit de doos te gebruiken zijn. Maar ook, als je maatwerk wilt, met een webGUI. Andere systemen, vooral de draadloze, maken weer gebruik van ons beheerprogramma SystemOn.”

De klantengroep voor het segment Systems loopt uiteen van grote en bekende multinationals tot de onderkant van het MKB. “Het gaat bij bedrijven vooral om vergader- en presentatieruimtes. Daarnaast hebben we een oplossing met discussieposten voor raadszalen van gemeentes. En ook hebben diverse zorginstellingen zoals ziekenhuizen onze systemen al in gebruik. Omdat we zo’n breed aanbod hebben, van zowel devices met als zonder kabel, kunnen we eigenlijk in elk soort ruimte wel een geschikte oplossing neerzetten.”

Grote campagne
Shure is nu dus op zoek naar IT-partners om mee samen te werken. “Dat wij die doelgroep serieus nemen blijkt wel uit het feit dat we wereldwijd een marketingcampagne uitrollen met allerlei informatie die specifiek voor de IT-partner is samengesteld. Wat is AV en waar moet je op letten? Het is één van onze grootste campagnes ooit. Voor ons is het namelijk een heel belangrijk thema. AV is een nichemarkt die steeds verder wordt geïntegreerd binnen IT. Daar zijn we van overtuigd.”

Auteur: Johan van Leeuwen