29-06-2019 | door: Marco van der Hoeven

Axians Partnerdag: overname, samenwerken en innovatie

Het is onderhand wel een traditie te noemen. Naast een klantevent organiseert Axians ook een jaarlijks partnerevent. Bij de zeer zomerse editie die deze week plaatsvond, waren zowel de opkomst als de sfeer prima. De redactie van Dutch IT-channel en Executive People was erbij en sprak onder andere in een video update met Edwin Kanis (Axians), Bob van Graft (CIO VU Amsterdam), Bert Leegwater (HPE Aruba), Peter Jansen (Tech Data) en Robert Taal (Cisco).

Ruim 150 bezoekers waren naar de Harbour Club in Vinkeveen gekomen. De locatie paste goed bij het hete weer. Met een barbecue na afloop en uitzicht op de boten die op de Vinkeveense Plassen voeren, werd de sfeer al snel heel zomers.

De bezoekers waren mede-dienstverleners en -integrators, die Axians ondersteunen bij projecten, kleinere leveranciers van specifieke oplossingen, maar vooral ook veel grote IT-vendoren. Microsoft, Cisco, NetApp, HP… ze waren er allemaal. Want het hard groeiende Axians heeft ondertussen veel aanzien in het IT-kanaal.

Koning & Hartman
Met een andere opzet dan normaal, met één grote interactieve sessie waarbij veel verschillende onderwerpen vloeiend in elkaar overliepen, ging Axians onder andere in op die groei. De omzet is de afgelopen jaren meerdere malen verdubbeld - met name door overnames - en het aantal medewerkers doorbrak de grens van de 1000. En door de aanstaande overname van de grote telecom- en communicatiespecialist Koning & Hartman komen er binnenkort nog ruim 300 bij. Dat onderwerp kwam uiteraard aan bod in de sessie.

Rob van Kaathoven, managing director van Axians in Nederland, ging er na afloop van het event nog wat dieper op in. “Binnen een paar weken verwachten we een reactie van de ACM (Autoriteit Consument & Markt, red.) over de goedkeuring. Daarna gaan we het bedrijf integreren in de manier van werken van VINCI Energies, ons moederbedrijf.”

“Vooral in de hoek van telecom hadden we nog weinig”, motiveert Van Kaathoven de overname. “Koning & Hartman is een heel gezond bedrijf met een sterke en stabiele naam in de markt en een goede technologische achtergrond. Het sluit heel goed aan bij onze activiteiten met Internet of Things en activiteiten in de industrie. Voor ons is het duidelijk een win, maar voor Koning & Hartman zelf is dat het ook. Ze kunnen nu opschalen en behouden tegelijkertijd een groot deel van hun zelfstandigheid en de ruimte om te ontwikkelen.”

Omgekeerde piramide
‘Connecting Ambitions’ was het thema van de middag. Want Axians gelooft in samenwerking om de ambities van klanten waar te kunnen maken. “Als het om verbinden gaat dan zie je dat we ondertussen echt worden gezien als een mooie partner om iets verder mee uit te bouwen”, gaf Van Kaathoven aan. “De klant is daarbij voor ons altijd het uitgangspunt. We werken met een decentraal model en met een omgekeerde piramide, waarbij de klant bovenaan staat. Van daaruit zoeken we naar oplossingen die de klantbehoefte voor de lange termijn invullen. We blijven daarbij altijd doorvragen naar de uitdagingen. Niet alleen die van vandaag, maar juist ook die van over een paar jaar.”

De toegevoegde waarde van Axians zit op meerdere vlakken, maar vooral de specifieke branchekennis werd tijdens het event vaak genoemd. Van Kaathoven: “We begrijpen het bedrijfsproces van de klant. Welke uitdagingen heeft een ziekenhuis? Of een universiteit? De bedrijven in het netwerk doen bij ons niet alles maar kiezen bewust voor een specifiek segment. Deze waardevolle branche- en klantkennis verbinden we met de technologie van onze leveranciers en onze diensten.”

De continue groei van het bedrijf maakt het volgens Van Kaathoven niet moeilijker om die specifieke kennis te blijven behouden. “Als er, bijvoorbeeld na een overname, een nieuwe businessunit komt dan kijken we heel goed waar het onderscheidende karakter zit. Want we willen geen interne competitie. Grijze gebieden met overlap worden losgelaten. Iedereen focust zich binnen een nieuwe businessunit op het vergaren van meer kennis en het beter worden op hun specifieke terrein.”

In de sessie werden ook interessante cases besproken. De samenwerkingen met PSV, de VU Amsterdam en Havenbedrijf Rotterdam kwamen onder andere aan bod. Daarbij was duidelijk te zien dat Axians zowel een partner voor vandaag is, met activiteiten zoals werkplekbeheer, maar dat het ook actief is met onderwerpen als data analytics en artificial intelligence die in de toekomst voor organisaties alleen maar belangrijker gaan worden. De CIO van VU Amsterdam, Bob van Graft, gaf tijdens de sessie zelf een toelichting over zijn digitale strategie en het belang van een waardevolle samenwerking op het vlak van de interne automatisering, maar juist ook het sturen van innovatie.

Innoveren
Innoveren is voor Axians cruciaal en ook dat onderwerp kwam in de sessie dan ook uitgebreid aan bod. “Dat is de enige manier om in deze markt mee te kunnen”, aldus Van Kaathoven. Axians werkt daarvoor met zogeheten big bets. “Binnen de bedrijven is het soms, door de hectiek van de dagelijkse business, lastig om ook met innovatie bezig te zijn. Onderwerpen waarvan wij vinden dat ze strategische waarde hebben, kunnen via big bets funding krijgen. We zetten er dan de juiste mensen op en het landt  binnen het segment waar het thuishoort. We kijken dan echt naar de langere termijn, vanuit een start-up gedachte. Meestal worden er ook vendoren bij betrokken. Wanneer het goed loopt, kijken we naar de volgende stap. En als het niet goed loopt, dan accepteren we dat ook. Het kan niet allemaal lukken.”

Daarnaast verzorgt Axians een Innovation Track, waarbij het met CIO’s en andere innovatie-beslissers van klanten praat over de digitale transformatie en de rol van technologie hierin. “We halen daar ook expertise van buitenaf bij, zoals van hoogleraren. We kijken naar de uitdagingen rond innovatie en vooral hoe je dit kan organiseren om als IT afdeling steeds meer relevant te zijn voor de toekomst. We doen dat nu drie jaar. Deelnemers zijn altijd heel enthousiast en halen er veel inspiratie en kennis uit. Wij zelf ook!”, zegt Edwin Kanis, Manager marketing en innovatie.

Van Kaathoven keek na afloop tevreden terug op het evenement. “Dit was super. Als we het hebben over ‘connecting ambitions’, dan was het goed om te merken dat de ambities van vendoren op dezelfde lijn liggen als die van ons.”

Tekst: Johan van Leeuwen

Terug naar video overzicht