Internet is meer dan alleen het internet

Mark de Haan (foto door: Ron Offermans Fotografie)

21-06-2019

Internet is meer dan alleen het internet

Om aan de verwachtingen van de klant te voldoen, volgen steeds meer bedrijven een uitgesproken 'cloud-first'-strategie. Helaas wordt nog weleens vergeten dat, om op de lange termijn succesvol te zijn, hiervoor een betrouwbare serviceprovider nodig is. Een fout die bedrijven duur kan komen te staan.

Mondialisering, de transitie naar de cloud en de algemene verwachting dat bedrijfskritische applicaties altijd en overal beschikbaar zijn om efficiëntie en concurrentiekracht te kunnen garanderen, leggen een behoorlijke druk op veel bedrijven. Dit zorgt er maar al te vaak voor dat ze bij de keuze voor een netwerkprovider overhaaste beslissingen nemen – op zoek naar een snelle oplossing worden belangrijke elementen vergeten die cruciaal zijn voor de lange termijn.
Hierdoor hebben veel bedrijven in feite geen controle meer over hun eigen prestaties. Want hoewel alle grote organisaties veel geld uitgeven aan de controle over het beheer van hun IT-infrastructuur en bedrijfskritieke software, heeft lang niet iedereen de controle over de beveiliging en de betrouwbaarheid van het netwerk.

Wanneer de efficiëntie van de medewerkers en de klantervaring afhankelijk zijn van de prestaties van de software, gaat het er niet om snelle beslissingen te nemen – het is zaak de juiste netwerkprovider te kiezen. Want nu steeds meer bedrijfskritieke applicaties in de cloud worden geplaatst en de doorbraak van het Internet of Things voor de deur staat, wordt het netwerk – en de kwaliteit ervan – cruciaal voor het voortbestaan van bedrijven op de lange termijn.

Het probleem is dat internet als vanzelfsprekend wordt beschouwd en de primaire focus daarom hoog in de waardeketen wordt gelegd, op mooie en veelbelovende applicaties en diensten waarvan wordt gehoopt dat die een revolutie zullen veroorzaken in de organisatie. Er wordt vergeten dat alles, om echt te kunnen functioneren, op een betrouwbare infrastructuur moet rusten. Zo komen bedrijfskritieke applicaties op onbetrouwbare lokale netwerken terecht – of zijn ze afhankelijk van leveranciers met een beperkte expertise in de benodigde technologie.

Het is tijd voor verandering. Succes op lange termijn vereist het besef dat er goede en minder goede netwerkproviders zijn, én dat elke cloudstrategie een netwerk- en infrastructuurstrategie voor de lange termijn moet omvatten om écht een cloudstrategie te worden genoemd.

Om te slagen in de cloud, is een infrastructuur nodig die dynamisch en veilig is en die voldoet aan de eisen van zowel interne als externe stakeholders. Bovendien moeten de prestaties van het netwerk met de cloud services kunnen meegroeien – en aangezien het netwerk langere doorlooptijden heeft, vereist dit vooraf planning en schaalbare oplossingen. Om die uitdagingen aan te gaan, is het verstandig een partner te kiezen met toekomstbestendige diensten zoals hybride oplossingen en SD-WAN – om optimaal dataverkeer en continue toegang tot bedrijfstoepassingen te garanderen.

Want internet is meer dan alleen het internet.

Door: Mark de Haan, Senior Vice President bij GTT Benelux

Terug naar nieuws overzicht
Cloud