Redactie - 17 juni 2019

Connected shops stoten online concurrenten van de troon

Connected shops stoten online concurrenten van de troon image

De winkelstraat is dood, lang leve de winkelstraat! De opmars van webwinkels stelt winkeliers voor een enorme uitdaging. Maar juist op het fysieke vlak kunnen merken het verschil maken, zegt Spencer Hinzen van Ruckus Networks. “Klanten verdwalen in een oerwoud van gelijkwaardige webshops. In een fysieke winkel kun je als winkelier het verschil maken met talloze digitale oplossingen die een unieke klantbeleving bieden. Als je deze oplossingen optimaal inzet, versterk je de band met de klant door optimale service te leveren.”

“Webshops kunnen gunstige prijzen hanteren door op andere posten te besparen. Maar de klant gaat voor meer dan alleen de prijs,” geeft Spencer Hinzen, Director Business Development EMEA, aan. “Minder dan tien procent van de aankopen wordt in het digitale domein gedaan. Maar liefst 91% van alle aankopen gaat dus nog steeds over de fysieke toonbank. Webwinkels zijn in opmars, maar er is nog meer dan genoeg ruimte voor retailers. Dat betekent wel dat deze zich moeten richten op nieuwe manieren van klantbinding: digitalisering en connectiviteit gaan voor hen het verschil maken.”

Ken je klant

Uit onderzoek door Ruckus onder Amerikaans winkelpubliek blijkt het belang van deze digitalisering voor winkeliers. Zo geeft 43% aan minder tijd door te brengen op plaatsen waar geen wifi aanwezig is. Hinzen: “Wifi zorgt ervoor dat klanten langer blijven hangen, omdat ze meer te doen hebben. Maar het alleen inzetten van wifi om je klanten internettoegang te geven, is niet meer van deze tijd. Winkeliers kunnen hun digitale toepassingen en netwerken op veel meer manieren inzetten om de klantbeleving te verbeteren. En dat levert tegelijkertijd ook de retailer wat op.”

Zo geeft 70% van de respondenten uit het eerder genoemde onderzoek aan bereid te zijn ter plekke persoonsgegevens als naam en emailadres te delen in ruil voor persoonlijke aanbiedingen. “Op die manier kun je in contact blijven met je klant, zelfs nadat deze je winkel verlaten heeft. Als je dit combineert met andere gegevens die je dankzij je digitale toepassingen verzameld hebt, ben je de klant zo goed mogelijk van dienst met de meest persoonlijke shoppingbeleving.” Zorg er wel voor dat de klant duidelijk inziet wat de voordelen zijn van het delen van zijn gegevens, waarschuwt Hinzen. “Klanten weten inmiddels dondersgoed wat hun data waard is, dus zorg er als winkelier voor dat de klant daar echt de vruchten van plukt met bijvoorbeeld gepersonaliseerde aanbiedingen.”

Waar kleine winkeliers groots in kunnen zijn

De toepassing van innovatieve technologie in de praktijk lijkt op het eerste gezicht voorbehouden aan de grote retailers in het landschap. Maar juist de schaalbaarheid van innovaties maakt het voor kleinere retailers mogelijk een graantje mee te pikken. Hinzen: “Grote organisaties beschikken misschien over een grotere zak geld om dit soort toepassingen te implementeren. Tegelijkertijd duurt het besluitvormingsproces vaak langer en duurt de uiteindelijke implementatie langer. Kleinere retailers kunnen sneller schakelen. Kijk naar wat jouw winkel nodig heeft en welke oplossingen daarbij passen.”

Dat kan een boekwinkel zijn, die voorin de winkel een informatiezuil heeft waarop de klant aanbevelingen voorgeschoteld krijgt die passen bij zijn interesses. “In de kern val je altijd terug op kennis van je klant. De retailer zou mij direct moeten herkennen zodra ik in een winkel inlog op het wifi-netwerk. Waar hou ik van, waar zoek ik naar? Als ik over een app van je winkel beschik, zou je me zelfs een pushmelding kunnen sturen met een aanbieding die ik echt niet mag missen. De tactiek van de techreuzen van deze wereld kun je – op eigen schaal – prima toepassen in winkels.”

Naadloze connectiviteit

Al deze innovaties en mogelijkheden steunen op één belangrijk onderdeel: een snel, solide en veilig netwerk. “Je kunt allerlei lokkertjes voor je klant paraat hebben, maar als zijn verbinding hapert, krijgt hij ze niet onder ogen en zal hij er dus ook niet op acteren. Dat levert bij zowel klant als retailer ergernis op. Begin dus met een draadloos netwerk dat de juiste capaciteit en snelheid heeft om bestaande toepassingen te laten draaien, maar ook uitbreidbaar is om later nieuwe innovaties toe te kunnen voegen. Technologie is immers altijd in beweging, en je wilt niet bij elke toevoeging opnieuw hoeven beginnen.”

Winkeliers die het optimale uit de klantbeleving willen halen, moeten op zoek naar een connectiviteitspartner die ze op alle fronten kan helpen. Hinzen: “Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Zoek de samenwerking dus bij een partij die alle schakels in de keten beheerst en zo de stabiliteit en kwaliteit kan garanderen. Door samen te werken met de juiste partner kun je als winkelier heel snel grote stappen zetten die je een voorsprong geven op online-only retailers. Maak het verschil voor je klanten: zij zorgen er dan voor dat jij het verschil maakt op deze uitdagende markt.”

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024