Edge technologie biedt organisaties nieuwe mogelijkheden

12-06-2019 | door: Witold Kepinski

Edge technologie biedt organisaties nieuwe mogelijkheden

De komende vijf jaar verschuift de focus van de zakenwereld zich snel naar de rand van het netwerk, oftewel de Edge. Hier kunnen bedrijven profiteren van opkomende technologieën om gebruikservaringen te verbeteren, businessmodellen te transformeren en flink meer omzet te genereren. Dat blijkt uit een nieuw boek dat is gepubliceerd door Aruba, onderdeel van Hewlett Packard Enterprise (HPE).

The Opportunity at the Edge: Change, Challenge and Transformation on the Path to 2025, in samenwerking met Aruba ontwikkeld door Fast Future, beschrijft hoe Edge-technologieën – technologieën die gebruikersdata verwerken en analyseren daar waar mensen verbinding maken met een netwerk – de klant- en werknemerservaringen drastisch zullen veranderen. Ook zullen deze technologieën meer dynamische, responsieve en gepersonaliseerde businessmodellen creëren en zelfs leiden tot de opkomst van compleet nieuwe sectoren. Daarnaast wijst het boek organisaties erop dat het van belang is dat ze fundamentele veranderingen omarmen om daadwerkelijk van deze kansen te profiteren en een wijdverspreide strategische, structurele en leiderschapstransformatie in gang moeten zetten.

Bert Leegwater (foto), Country Manager Netherlands bij Aruba: “De bevindingen in dit boek schijnen een licht op het omvangrijke commerciële potentieel voor bedrijven om gebruik te maken van Edge-technologieën, mits ze bereid zijn en de mogelijkheid hebben om de organisatorische veranderingen door te voeren, die daarvoor nodig zijn. De Edge staat voor een enorme verandering in hoe bedrijven omgaan met, en voldoen aan de behoeften van hun klanten en werknemers. In de nieuwe situatie draait alles om dynamische, onmiddellijke en gepersonaliseerde diensten.”

Hoofdthema’s en bevindingen
Het boek is geschreven met als doel de mogelijkheden te onderzoeken, die Edge-technologieën de komende drie tot vijf jaar te bieden hebben. Het bevat inzichten van negentien toonaangevende, internationale CIO’s, technologiemanagers en branche-experts, maar ook de resultaten van een onderzoek onder tweehonderd visionairs van over de gehele wereld. Het boek verkent de Edge-technologieën die verandering stimuleren, de use-cases en bedrijfsmogelijkheden die ze creëren, en de manieren waarop organisaties zich kunnen aanpassen om ervan te profiteren.

Dit zijn de belangrijkste trends:

DE EDGE VAN HET NETWERK IS DE SLEUTEL TOT SECTORTRANSFORMATIE

De Edge is ontworpen om moderne digitale ervaringen mogelijk te maken waar mensen, apps en dingen samenkomen. Klanten en ecosysteempartners kunnen deze bruikbare inzichten inzetten om vervolgens ‘ervaringen’ te creëren voor hun werknemers en klanten op basis van data. De Edge stimuleert sectoren van het onderwijs en de retail tot en met de gezondheidszorg en de horeca om te heroverwegen hoe ze te werk gaan. Nieuwe soorten ervaringen, zoals op location-based mobiel engagement, digitaal ondersteunde patiëntenzorg en user-aware­ vergaderruimten, kunnen organisaties een voorsprong geven op de concurrentie.

IN 2025 CREËRT EEN DERDE VAN DE BEDRIJVEN EDGE-ENABLED MAINSTREAMPERSONALISATIE

Het onderzoek in het boek laat zien dat een duidelijke meerderheid (67 procent) van de respondenten gelooft dat ten minste dertig procent van de bedrijven de komende vijf jaar gebruikmaakt van de Edge om ‘mainstreampersonalisatie’ te creëren. Van het klaslokaal tot het kantoor, tot winkels en grote evenementlocaties: Edge-technologieën maken een gepersonaliseerde dienstverlening mogelijk, die voldoet aan de groeiende gebruikersverwachtingen van een op maat gemaakte ervaring.

NIEUWE VOORDELEN VAN DE EDGE WORDEN GEREALISEERD

Andere voordelen van de Edge zijn gelokaliseerde producten, diensten en prijzen (52 procent van de respondenten), verbeterd realtime marktinzicht (vijftig procent), een hogere klant- en gebruikerstevredenheid (48 procent) en snellere product- en diensteninnovatie (47 procent).

Kansen aan de Edge

De Edge creëert transformatieve bedrijfskansen voor allerlei sectoren. Hierbij is gebruik te maken van data om inzicht te krijgen in klanten en om diensten aan te passen op basis van hun behoeften, zoals:
een ziekenhuis dat gebruikmaakt van IoT-monitoringsensoren om te voorzien in continue patiëntinformatie voor optimale zorg en realtime diagnose;
een werkplek met always-on tools die samenwerking mogelijk maken vanaf elk apparaat ter wereld – zo zijn kantoren overal in staat hetzelfde toegangsniveau en dezelfde functionaliteit te bieden voor werknemers overal ter wereld.
Deze veranderingen worden ondersteund door opkomende business- en inkomstenmodellen, zoals betalen met gezichtsherkenning of biometrie (volgens zeventig procent van de respondenten), commercieel gebruik van klantdata die is verzameld via het IoT (67 procent), hypergepersonaliseerde aanbiedingen (63 procent), op vraag gebaseerde en locatiespecifieke prijzen (55 procent) en abonnementen voor dagelijkse aankopen, zoals voedingsmiddelen en kleding (52 procent).

Hoe organisaties kunnen profiteren

Hoewel de mogelijkheden van de Edge veelbelovend zijn, zijn er nog maar weinig bedrijven die ze al omarmen. Het simpelweg implementeren van de technologieën is niet voldoende; bedrijven moeten hun volledige strategie onder de loep nemen, willen ze profiteren van de kansen van de Experience Edge. Het boek noemt verschillende belangrijke veranderingen die bedrijven in overweging moeten nemen.
Omarm een progressievere, experimentele aanpak. Een meerderheid van de respondenten geeft aan dat een verandering in de mindset van het bedrijf nodig was om het concept van Edge-strategieën te omarmen (64 procent). Daaronder kunnen vallen: het accepteren van autonome beslissingen, genomen door Edge-apparaten (zestig procent), meer steun vanuit het management voor het stimuleren van slimmere ervaringen (53 procent) en een bereidheid om te experimenteren met oplossingen en businessmodellen voor Edge-applicaties (53 procent).

Focus op investering, training en klantbehoefte. Ook is er een duidelijke behoefte om de klantvoordelen van Edge-applicaties beter te definiëren (vijftig procent), voldoende investeringen toe te wijzen (42 procent) en te voorzien in training in het spotten en specificeren van mogelijke Edge-applicaties (45 procent).

Neem opkomende securityzorgen weg. Het is van belang dat bedrijven de securityuitdagingen van een netwerk met veel meer verbonden apparaten niet negeren. Deze uitdagingen omvatten het creëren van een mogelijk veel groter aanvalsoppervlak over het gehele netwerk (82 procent), onzekerheid over de vraag of een apparaat is aangetast (67 procent), het hacken van stem- of biometriesecurity (62 procent), en zorgen over te weinig prioriteit voor security bij de productie van IoT-apparaten en -sensoren.
Leegwater: “Bedrijven kunnen zich met recht verheugen op de mogelijkheden die de Edge te bieden heeft, maar ze moeten de mate van verandering die nodig is om deze mogelijkheden te ontsluiten, niet onderschatten. Zoals de implementatie van een netwerkinfrastructuur die sterk en flexibel genoeg is om de grotere eisen van Edge-technologieën het hoofd te bieden. Bovendien creëren deze technologieën meer securitybedreigingen, waartegen de infrastructuur ook bestand moet zijn. Gezien het tempo en de onzekerheid van de veranderingen, is het daarnaast essentieel om elke soort Edge-strategie te baseren op een open-technologie-ecosysteem dat in de loop van de tijd is aan te passen en mee verandert.”

Het volledige boek is te lezen op www.arubanetworks.com/ebook/opportunity-at-the-edge/.

Terug naar nieuws overzicht
Cloud