Four IT groeit als kool en verbaast concurrentie

Four IT groeit als kool en verbaast concurrentie

Four IT groeit als kool en verbaast concurrentie

Four IT groeit als kool en verbaast concurrentie

08-06-2019 | door: Witold Kepinski

Four IT groeit als kool en verbaast concurrentie

'Een HPE Platinum Partner waar je gewoon met de baas belt'

Four IT kreeg onlangs de Platinum-status van HPE en schaart zich daarmee onder grootheden als Axians, CentralPoint en Bechtle. Toch is er een groot verschil, vindt oprichter Tim Olivier, en dat heeft alles te maken met de service van dit jonge familiebedrijf met een sterk 'huiskamergevoel'. “Bel je ons op, dan is het gewoon de baas die opneemt.”

Four IT werd vier jaar geleden opgericht door vader Chris en zoon Tim Olivier en stevent nu al af op een jaaromzet van veertig miljoen euro. Zowel Tim als Chris heeft affiniteit met hardware. Zoon Tim liep als kind soms rond op de werkplaats van het ICT-bedrijf van vader Chris, vond het leuk om laptops uit te pakken in de schoolvakanties. Later mocht hij van pa complete werkplekken vervangen.

Toch koos Tim aanvankelijk voor een carrière in de vastgoedwereld en deed de huisvesting voor Domino's Pizza's. Maar uiteindelijk kozen vader en zoon ervoor het heft in eigen handen te nemen. “Dat gebeurde in december 2014. De naam Four IT komt van onze achternaam, de laatste vier letters, uitgetekend op een bierviltje. We boekten het eerste jaar al ruim twee miljoen omzet, oplopend via zeven miljoen in 2016 naar vijftien miljoen in 2017. Dit jaar gaan we voor veertig.”

Allround ICT-bedrijf

Four IT moest een allround ICT-bedrijf worden, een echte dienstverlener. Tim: “Er is geen klant waar we alleen een doos naartoe sturen. We geven adviezen over welke hardware klanten nodig hebben, maken offertes en schrijven adviesplannen. We doen de levering, maar ook de installatie, migraties, het beheer en heel veel support. Alle hardware die de klant bestelt, komt eerst bij ons binnen; we laten niks door een koerier rechtstreeks vanuit de fabriek brengen. Ons eigen gecertificeerde personeel levert een device met eigen vervoer af, pakt het uit, plaatst het op de gewenste plek en doet alle benodigde services. We hebben een goede planning en staan nooit onverwachts voor de deur.”

Een klantrelatie begint bij Four IT meestal met infrastructuur: de verkoop van hardware, van alle merken en voor zowel datacenter als werkplek. “Vaak komen we met hardware bij een klant binnen”, vertelt Tim . “Dan leveren we pc's, monitors, servers, storage en networking. Maar al snel komt daar beheer en support bij. En vaak ook detachering: onze techneuten komen vast bij onze klanten over de werkvloer.”

Huiskamergevoel

De verklaring voor het succes van Four IT is volgens Olivier het 'huiskamergevoel' van het familiebedrijf. “Wij hebben geen kelders met zestig bellers die afspraken regelen. Bij ons gaat het heel informeel: gewoon even bellen met de baas. Komen we aan tafel bij een prospect en geven we een presentatie, dan doen we vrijwel altijd zaken. We hebben vijf top techneuten en vijf top accountmanagers, die allemaal zeshonderd keer per dag telefoontjes, Linked-in berichten en mailtjes krijgen of ze bij een ander bedrijf willen komen werken. Doen ze niet.”

HPE Platinum

Het hoogtepunt tot nu toe was op 16 mei 2019, toen Four IT Platinum Partner bij HPE werd. De certificeringseisen zijn fors, maar Four IT heeft dan ook top techneuten in huis. “De grootste HPE-kenners van Nederland”, vindt Tim Olivier. “Je moet minstens twintig miljoen omzet aan HPE hebben, en minimaal vier master ASE's en acht salesmensen. We zijn de negende Platinum Partner in Nederland, van de 3500 Nederlandse HPE-partners in totaal.”

Het verschil met andere HPE Platinum Partners, zoals CentralPoint, Infotheek, Bechtle, PQR en Axians, is natuurlijk de omvang. “Die grote jongens weten niet wat ze zien”, denkt Tim. “Wij hebben korte lijntjes en altijd de juiste mensen op locatie, doen beheer op afstand en hebben een goede eigen helpdesk. Klanten van grote, logge organisaties worden gek van steeds weer een andere techneut voor de deur, bellen met mensen in India, logfiles sturen, urenlang in een telefonische wachtrij staan en dan nóg de verkeerde mensen aan de lijn krijgen. Bij ons krijgen klanten complete ontzorging, gewoon door onszelf.”

Toekomstplannen

Als HPE Platinum Partner hoopt Four IT meer en vaker zaken te kunnen doen met klanten met meer dan vijfhonderd werkplekken, vaak internationaal en beursgenoteerd. “Zulke partijen willen een leverancier met de hoogste status”, weet Olivier. “We kunnen ons nu meten met de grootste partijen, maar zonder in te leveren op wat zo kenmerkend is voor ons: flexibiliteit. Want we willen een organisatie blijven waar we op vrijdagmiddag een biertje drinken met onze klanten. Een echt familiebedrijf, met m'n vader die met z'n financiële inzichten en discipline zorgt dat we ook in de toekomst geen banken nodig hebben; alle winst gaat terug in het bedrijf om meer groei te financieren. En waar ik m'n commerciële ding kan doen: nieuwe klanten binnenhalen. Het liefst elke week.”

Door: Jeroen Bordewijk en Witold Kepinski

Terug naar nieuws overzicht