Redactie - 06 juni 2019

Impact maken: Generatie Z onmisbaar in vierde industriële revolutie

Impact maken: Generatie Z onmisbaar in vierde industriële revolutie image

Als je bij Salesforce een willekeurige vergadering binnenwandelt of aanwezig bent bij een teammeeting valt het je waarschijnlijk niet eens op. Want het is inmiddels de normaalste zaak van de wereld in onze organisatie dat er veel diversiteit is in gender, leeftijd en culturele achtergrond. Ook zogenaamde Z-ers van ‘Generatie Z’ zijn dan ook steeds meer vertegenwoordigd binnen Salesforce. Deze Generatie Z - geboren na 1992 - is de meest diverse generatie tot op heden. Maar wat maakt hen nou zo bijzonder op de werkvloer? En waarom zou iedere organisatie aandacht moeten besteden aan het aantrekken van deze jonge, nieuwe krachten?

Impact maken

De nieuwste generatie werknemers is grootgebracht in een onzekere wereld, met ouders die de financiële crisis van dichtbij zagen en ook door het groeiend aantal terroristische aanslagen andere keuzes maakten dan daarvoor. Misschien kiest juist de nieuwe generatie daarom nu voor stabiliteit. Hun eigen jeugd werd gekenmerkt door onzekerheid, daar maken ze vanzelfsprekend graag een eind aan, ze nemen het heft in eigen handen. Ze zijn niet geïnteresseerd in de klassieke, traditionele werkwijze, maar willen impact maken, de wereld verbeteren. Zo willen ze hun eigen voetafdruk verkleinen om het milieu te sparen, maar ook maken ze zich openlijk druk om de voetafdruk die bedrijven achterlaten en willen ze dat probleem aanpakken. Een van de mogelijke oplossingen om de voetafdruk te kunnen verkleinen is bijvoorbeeld de energietransitie. In die transitie tonen onlangs afgestudeerden en startend ondernemers erg veel interesse. En om te komen tot een koolstofarme economie is technologische kennis van die nieuwe generatie van groot belang, zo blijkt uit onderzoek van ING.

Mindset

Generatie Z denkt anders, het is de eerste generatie die geen leven zonder internet kent, de generatie die met het grootste gemak iemand aan de andere kant van de wereld kan bereiken en minder eenvoudig aansluiting vindt bij een oudere buurtbewoner die niet zo mobiel onderlegd is. Sociale media maken alles dag en nacht beschikbaar en zichtbaar. Deze digital mindset maakt ze een belangrijke peergroup voor bedrijven want inmiddels bestaat ruim een derde van de wereldwijde bevolking uit Z-ers. Ze weten welke digitale service ze belangrijk vinden en in een werksituatie dan ook zelf moeten bieden omdat ze vanaf hun geboorte mobile first en dus ervaringsdeskundigen zijn. Reden te meer om niet alleen op zoek te gaan naar krachtige werknemers uit de Generatie Z, maar ook goed naar deze nieuwe groep medewerkers te luisteren. Door hun input kan een bedrijf het verschil maken.

Reversed Mentoring

Hun mindset is dan wel al volledig digitaal en technologie kent weinig verrassingen meer, toch hebben ze nog niet alle skills om hun kennis in te zetten in een werksituatie. Vanwege de grote drijfveer om het beter te willen doen dan hun voorgangers, zijn ze goed in staat om samen te werken met oudere collega’s. Het sociale karakter zie je niet alleen terug in hun wereldverbeterende houding maar dus ook op menselijk niveau. We noemen dat gedrag ‘reversed mentoring’: de net afgestudeerden fungeren als mentor voor de oudere medewerkers, in ruil voor het bijbrengen van de belangrijkste elementen van hun jarenlange ervaring op de werkvloer.

Experimenteren tijdens de Vierde Industriële Ontwikkeling

Tegelijk met de komst van Generatie Z vindt de vierde industriële revolutie plaats, een revolutie die gekenmerkt wordt door de snelheid van ontwikkelingen en die een waanzinnige impact op de mens en zijn samenleving heeft, zowel lokaal, als globaal. Bedrijven moeten voorbereid zijn op deze revolutie, vooruitdenken en werknemers in huis halen die niet alleen meer een onderdeel van een organisatie zijn, maar de organisatie zelf vertegenwoordigen. Het nieuwe tijdperk brengt ook nieuwe functies en nieuwe afdelingen met zich mee. Competenties veranderen en kennis moet sneller geupdate worden. Salesforce heeft daarom bijvoorbeeld zelf het Success Graduate programma ontwikkeld. In dat programma worden universitair afgestudeerden door heel Europa en de Asian Pacific regio aangenomen en getraind voor verschillende after-sales rollen binnen de organisatie. Zo wordt de stap vanuit een opleiding naar een werksituatie kleiner en kunnen medewerkers goed voorbereid starten.

De verwachting is dat de nieuwe generatie vanaf 2025 de wereld over zal nemen, tegen die tijd zijn ze klaargestoomd om huidige CEO’s te vervangen en een nieuwe koers te bepalen. Maar ook tot die tijd kunnen ze het verschil maken. Ga het gesprek aan met (af)studeerders van nu en verklein het gat dat ontstaat door digitalisering, als je meegroeit met de nieuwe generatie is je organisatie in staat om mee te groeien met de ontwikkeling.

Door: Marco Clazing, Vice President and Regional Leader Salesforce Customer Success Group EMEA-Growth Salesforce

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024