Vraag naar wearables stijgt

03-06-2019 | door: Wouter Hoeffnagel

Vraag naar wearables stijgt

49,6 miljoen wearables zijn in het eerste kwartaal van 2019 verscheept, een stijging van 55,2% ten opzichte van het voorgaande jaar. Polsgedragen wearables zijn veruit het meest populairst; 63,2% van alle verscheepte wearables is polsgedragen. Oorgedragen wearables laten echter de snelste groei zien (135,1% jaar op jaarbasis) en waren goed voor 34,6% van alle verzonden wearables.

Dit blijkt uit de Worldwide Quarterly Wearable Device Tracker van onderzoeksbureau IDC. "Het wegvallen van de koptelefoonaansluitingen en het toegenomen gebruik van slimme assistenten zowel binnen- als buitenshuis zijn de drijvende factoren geweest achter de groei van de door het oor gedragen draagbare apparaten", zegt Jitesh Ubrani, onderzoeksmanager voor IDC Mobile Device Trackers. "Voor de toekomst zal dit een steeds belangrijkere categorie worden, aangezien de grote fabrikanten van platformen en devices oorgedragen apparaten inzetten als een oortje om consumenten te verleiden tot een ecosysteem van draagbare apparaten hun smartphone aanvult. Zij maken het echter ook mogelijk indien nodig de smartphone achter te laten."

Polsgebonden wearables domineren het landschap

"Het aantal verscheepte polsgebonden wearables - inclusief horloges en polsbandjes - groeide met 31,6% per jaar en blijft het wearables landschap domineren", aldus Ramon T. Llamas, onderzoeksdirecteur op het gebied van wearables. "Terwijl de functionaliteiten en mogelijkheden zijn gegroeid en veranderd, is de rode draad een focus op gezondheid en fitness. Dit heeft sterk weerklank gevonden bij zowel gebruikers als zorgverzekeraars, terwijl nieuwe inzichten op het gebied van gezondheid en fitness trekken een groter publiek aan".

Apple behoudt zijn leidende positie en biedt op dit moment drie productlijnen aan: de Apple Watch, AirPods en Beats koptelefoons. De Apple Watch doet het goed als we kijken naar marktaandeel. De gemiddelde verkoopprijs van het apparaat is gestegen van 426 dollar in het eerste kwartaal van 2018 naar 455 dollar in dezelfde periode dit jaar. IDC wijst erop dat Apple op de markt voor draadloze koptelefoons dezelfde strategie lijkt toe te passen. De nieuwe AirPods zijn nu beschikbaar met draadloos opladen en worden voor een hogere gemiddelde verkoopprijs aan de man gebracht.

Xiaomi staat op tweede plaats

Xiaomi staat op de tweede plaats dankzij de populariteit van zijn Mi Band, waarvan ongeveer 5 miljoen exemplaren zijn verscheept. De focus van het bedrijf blijft in belangrijke mate op de Chinese markt liggen. Het bedrijf investeert echter ook in Europa en het Midden-Oosten, wat heeft geleid tot meer marktaandeel in deze regio's.

Huawei is het snelst gegroeid van alle fabrikanten van wearables; het bedrijf zag het aantal verscheepte units met 282,2% stijgen. Het succes van Huawei in de wearables markt houdt volgens IDC direct verband met zijn succes op de smartphonemarkt, aangezien de twee producten vaak worden gebundeld. Recente onduidelijkheid over de toekomst van het bedrijf in de smartphonemarkt heeft hierdoor echter ook impact op verwachtingen op het gebied van wearables.

Samsung vergroot marktaandeel

Samsung biedt net als Apple meerdere productlijnen aan, waaronder de Gear/Galaxy wearables, de Galaxy Buds en JBL koptelefoons. Door bij de lancering van de Galaxy S10 ook wearables mee te leveren heeft Samsung zijn aandeel in de wearables markt weten te vergroten. Ook de JBL koptelefoons doen het goed doordat zij veel opties bieden tegen een relatief lage prijs.

Fitbit sluit de top 5 af en blijft groeien. De recente lancering van de Versa Lite en de Inspire reeks hebben nieuwe kanten aangetrokken en bestaande klanten aangemoedigd bestaande apparaten te vernieuwen. Het bedrijf zag zijn gemiddelde verkoopprijs echter dalen. Het bedrijf blijft in belangrijke mate gericht op gezondheid en zakelijk gebruik en heeft in deze segmenten volgens IDC opnieuw stappen gezet.

idc-wearables-q1-2019.png

Terug naar nieuws overzicht