Redactie - 20 mei 2019

Telindus zet stip op de horizon: IT als water uit de kraan

Telindus zet stip op de horizon: IT als water uit de kraan image

Telindus heeft een duidelijk pad richting de toekomst uitgestippeld, voor zichzelf en voor zijn klanten. Over drie jaar wil het bedrijf IT als water uit de kraan aanbieden. Want Telindus weet dat verandering in deze tijd van exponentiële groei noodzakelijk is.

Ze vormen een bijzonder maar goed op elkaar ingespeeld duo, ook tijdens het interview. Jos Vulto werkt al 22 jaar bij Telindus en kan worden gezien als het technisch geweten van het bedrijf. Hij is de solutions architect van het team ‘Strategy and Solutions’. “Dat team heeft de opdracht om drie jaar vooruit te kijken”, vertelt hij. “Het team onderzoekt de IT-markt, spot trends en zet deze om in waarde voor klanten.” Ruud Oude Maatman is onderdeel van hetzelfde team en is daarbinnen verantwoordelijk voor het portfolio. Hij vindt zichzelf geen techneut, maar snapt de businesskant en denkt als jong en creatief persoon niet binnen bestaande kaders.

Samen deden Vulto en Oude Maatman onderzoek naar de toekomst van IT, onder andere met hulp van Gartner. Dat onderzoek resulteerde in een stip op de horizon die Telindus IT as a service noemt. “Wij vinden dat IT als water uit de kraan zou moeten zijn”, zegt Oude Maatman. “Op het moment dat je het nodig hebt, zet je de kraan open. Het voldoet aan kwaliteitsstandaarden en het niveau is ook altijd hetzelfde. Als je het niet meer nodig hebt, doe je de kraan dicht. Daar willen we naartoe groeien.”

Telindus spreekt over drie stappen. Klanten worden stap voor stap meegenomen naar het einddoel en tegelijkertijd maakt het bedrijf dezelfde reis. Het is met een deel van de klanten nu bezig met de eerste stap: cloud insight as a service, waarbij Telindus klanten inzicht geeft in de kostenefficiëntie en security compliance van hun cloud-omgeving. Daarna volgt de stap multi-cloud management as a service: het compleet managen van IaaS-, PaaS- en containeromgevingen. Het einddoel, de derde stap, is technical application management as a service, waarbij Telindus de hele applicatie beheert. Het is geen toeval dat elke stap het achtervoegsel ‘as a service’ heeft. Vulto: “We zijn erg goed in het neerzetten van platformen, maar uiteindelijk gaat het om de diensten die je op basis van zo’n platform levert. Zo kijken we ook naar die drie stappen.”

IT-beleving
Bij het toekomstbeeld van IT as a service gebruikt Telindus Netflix vaak als voorbeeld. Vulto: “Daar neem je voor een bepaald bedrag per maand een filmbeleving af. Onze missie is om onze klanten een IT-beleving af te laten nemen, ook voor een bedrag per maand. Uiteindelijk gaat het daarbij allemaal om de software-laag die erbovenop zit. Als je Netflix gebruikt vraag je ook niet om een server van een bepaald merk. Bij klanten voeren we nogal eens dat soort discussies. IT-managers kiezen wel voor as a service, maar willen bijvoorbeeld een specifieke firewall. Daardoor worden wij gedwongen maatwerk te leveren en is zo’n project qua tijd en budget lastiger te beheersen, zowel voor de klant als voor ons.”

Oude Maatman: “De oplossing is dus IT as a service. Wij bepalen wat er onder de motorkap komt te zitten, maar dat past wel perfect bij wat de klant echt nodig heeft. De klant praat met ons over de functionaliteit die wij gaan leveren, niet over hoe wij het aan de achterkant neerzetten. We halen die zorg weg. Klanten komen er steeds vaker achter dat cloudbeheer veel complexer is dan het lijkt. Je hebt er gespecialiseerde kennis voor nodig die voor hen bijna onmogelijk in huis te halen is. Ze moeten het ook niet willen. De klant moet zich kunnen focussen op zijn business, in plaats van op het in de lucht houden van de IT. Hij moet nadenken over vernieuwen, om te voorkomen dat er een ander met een disruptief model komt en hem overbodig maakt.”

Exponentiële groei
Een nieuwe blik op IT is volgens beiden nodig omdat we in een tijd van exponentiële groei zitten. Vulto: “De snelheid van ontwikkelingen in de hele IT gaat zo hard, dat je niet weet wat voor functionaliteiten over een jaar allemaal mogelijk zijn. Daarin kun je alleen meegaan als je IT als water uit de kraan kunt gebruiken.”

Over het thema exponentiële groei geeft Telindus in haar eigen Inspiration Center rondleidingen en houdt het aansluitend discussies. Daarbij leren klanten om exponentieel te denken en krijgen ze uitleg over acht technologieën zoals Artificial Intelligence en Blockchain. Het doel is om hen aan het denken te zetten en bewust te laten worden van hoe snel nieuwe technologieën vertrouwde businessmodellen omver kunnen gooien. In het Inspiration Center wordt de kloof tussen de IT en de businesskant regelmatig zichtbaar. Oude Maatman: “IT denkt vaak nog alleen aan IT. Er is een koppeling met het businessmodel nodig. Daar proberen we ze met onze Inspiration Center tours bij te helpen.”

Als IT en de business dichter bij elkaar komen, kunnen ze samen functionele vragen stellen. Vulto: “Daar moeten verschillende bedrijven nog aan wennen. Vaak vragen ze nog op de traditionele manier om specifieke puntoplossingen.” Oude Maatman: “Als ze de regie over de onderkant aan ons overlaten en zelf de regie nemen over de functionaliteit, dan wordt het een ander verhaal. Dat is wat we graag zien.”

Latente behoefte
Telindus legde zijn visie voor aan klanten en de reacties waren vooral positief. Oude Maatman: “We hadden verwacht dat we hiermee te ver zouden zijn, maar we merkten vooral een latente behoefte hieraan. Klanten zien allerlei uitdagingen, maar zagen nog geen oplossing. Het verhaal over IT als water uit de kraan vinden ze erg interessant.”

De mannen weten dat het ook voor Telindus zelf een behoorlijke omschakeling is. De door het bedrijf in ruim dertig jaar opgebouwde kennis en kunde is essentieel om overzicht te brengen in de transitie. Oude Maatman: “Wij zijn de partij die eindklanten het totale plaatje levert. Inclusief de infrastructuur, de connectiviteit met de cloud en end-to-end security. Wij zorgen dat alles werkt, vanaf de onderkant tot en met de laag van het applicatiebeheer. Alles wat daarboven zit, daar is businesskennis voor nodig. Daarin mag de klant zich gaan onderscheiden. En IT helpt dan om dat mogelijk te maken.”