WABCO: Meer differentiatie voor onze klanten door cloudpropositie van AWS

WABCO: Meer differentiatie voor onze klanten door cloudpropositie van AWS

14-05-2019 | door: Witold Kepinski

WABCO: Meer differentiatie voor onze klanten door cloudpropositie van AWS

De AWS Summit is voor gebruikers van Amazon Web Services (AWS) dé gelegenheid om ervaringen te delen. Een prominent spreker dit jaar in de RAI in Amsterdam, was Philippe Colpron, Global Business Leader Fleet Solutions bij WABCO. Hoe ondersteunt WABCO de digitale transformatie van de transportsector en de ecosystemen daaromheen?

WABCO is een Amerikaanse leverancier van elektronische rem-, stabiliteits-, ophang- en transmissieautomatiseringssystemen voor zware bedrijfsvoertuigen, en wereldleider als het gaat om oplossingen die de transportsector veiliger en efficiënter maken. Met de IoT-toepassingen van AWS, die gebruik maken van data points op 150 duizend trucks en trailers in 28 landen, laat WABCO de voertuigen van meer dan 1600 transportbedrijven over de hele wereld efficiënter rijden.

Cloud-based vehicle monitoring

Colpron sprak enthousiast over een nieuwe cloudoplossing om voertuigen te monitoren en trailers te diagnosticeren, die gebruik maakt van big data en mogelijk wordt gemaakt door de IoT-functionaliteiten van AWS. “Ons doel is om radicale verbeteringen op efficiency en veiligheid aan te brengen in commerciële voertuigen”, vertelde hij aan Dutch IT-channel. “We maken daarbij in toenemende mate gebruik van digitale toepassingen als data processing, automation en artificial intelligence (AI). Daardoor kunnen de transportbedrijven die met onze producten werken, sneller beslissingen nemen. Ze kunnen daardoor meer tijd besteden aan wat écht waarde toevoegt. Dat is pure winst en het resultaat van de voortschrijdende digitalisering.”

WABCO bestaat al sinds 1869. Hoewel het bedrijf zich al meer dan een kwart eeuw bezighoudt met data management, zijn cloudoplossingen ook voor WABCO een betrekkelijk nieuw fenomeen. “De value proposition en de complexiteit van data management zijn de afgelopen jaren sterk veranderd”, weet Colpron. “Naar de cloud gaan is een strategische beslissing, bedoeld om meer modulariteit te krijgen. Met de cloudoplossingen van AWS willen we meer differentiatie creëren. We willen onze klanten meer mogelijkheden aanbieden, maar zonder zelf een hele infrastructuur of architectuur te hoeven ontwerpen. We willen onze inspanningen helemaal richten op onze producten en het creëren van innovatie. Hoe meer wij profiteren van de nieuwste AWS-technologie, hoe meer wij kunnen focussen op onze eigen applicaties. Dankzij de mogelijkheden van AWS hebben we de time-to-market van nieuwe oplossingen meer dan gehalveerd.”

Cloud-to-cloud exchange

De verdere ontwikkeling van de (cloud)oplossingen van WABCO hangt volgens Colpron nauw samen met de vraag hoe WABCO connectiviteit creëert op voertuigen. “De transportwereld is bij uitstek een economische sector waarin bedrijven opereren in een ecosysteem. Data exchange is daarom heel belangrijk; tegenwoordig praat je dan al gauw over cloud-to-cloud data exchange. Onze business wordt bovendien steeds globaler; er is een schaaleffect. We denken daarom voortdurend na over een globaliseringsstrategie, overigens zonder onze 'high customer intimacy' te verliezen; we willen steeds dicht bij onze markt blijven. Met de oplossingen van AWS lukt dat allemaal.”

De cloudpropositie van AWS stelt WABCO in staat om zelf van één dataset verschillende applicaties af te leiden. “We hebben niet één soort klant, voor wie we één enkelvoudig product ontwikkelen. We ontwikkelen onze producten niet lineair. Het gaat ons erom: hoeveel mensen in het ecosysteem van onze klant kunnen profiteren van data en op hoeveel verschillende manieren? Er zitten veel inefficiënties in de logistieke sector doordat er veel afgiftes zijn tussen verschillende partijen. Wij geloven dat IoT de meeste kracht heeft als we met big data zoveel mogelijk inefficiënties kunnen terugbrengen.”

Door: Witold Kepinski

Terug naar nieuws overzicht
Cloud