SAP HANA is voor iedereen

10-05-2019 | door: Witold Kepinski

SAP HANA is voor iedereen

SAP oprichter Hasso Plattner meldt dat SAP HANA het fundament is van de intelligente onderneming ofwel 'intelligent enterprise'. Niet alleen voor grote organisaties, maar ook dankzij de cloud voor kleinere bedrijven. SAP HANA is er voor iedereen, zo is de boodschap tijdens zijn Sapphire Now 2019 gebruikersconferentie in Orlando.

Met de nieuwe SAP HANA Cloud Services brengt SAP de kracht en prestaties van de SAP HANA-database naar de cloud. Gebruikers hebben hiermee één enkele gateway naar databases van elke omvang. Dit biedt een antwoord op de uitdagingen binnen gedistribueerde datalandschappen, aldus Plattner.

Cloud

SAP HANA is in trek, maar dan kan nog beter worden met SAP HANA Cloud Services waarmee nog meer data gegevens uit vele bronnen, met name CRM (Customer Relationship Management), kan worden verzameld en geanalyseerd. De boodschap is dan ook: SAP HANA Cloud Services brengt de kracht en prestaties van de SAP HANA-database naar de cloud waar het fungeert als een enkele gateway naar gegevens van alle grootte om de uitdagingen van gedistribueerde datagegevens omgevingen aan te pakken. De combinatie van de in-memory technologie van SAP HANA met datavirtualisatie resulteert in eenvoud voor dataconsumenten en flexibiliteit voor databeheer, aldus Gerrit Kazmaier, senior vicepresident van SAP HANA en Analytics.

Services

Met SAP HANA als kern, zal SAP HANA Cloud Services gebaseerd zijn op de snelste in-memory computing-engine. Door deze motor elastisch te maken, zal het mogelijk zijn om onbeperkt te schalen, waardoor klanten meer resources kunnen toevoegen als ze nodig hebben - en ze verminderen wanneer ze ze niet meer nodig hebben. Voortbouwend op technologieën zoals SAP IQ, biedt SAP HANA Cloud Services ook een SQL-gegevensmeer ('data lake') als opslaglaag tegen minimale kosten, aldus Gerrit Kazmaier.

Een van de grote voordelen van dit nieuwe aanbod is dat het de kracht van SAP HANA direct beschikbaar zal maken voor organisaties van elke omvang. "Op de een of andere manier is de opvatting dat SAP HANA alleen voor grote ondernemingen en complexe scenario's is," zei Kazmaier. "HANA is voor iedereen! Met SAP HANA Cloud Services, door het een lage TCO te maken, geleverd als een service, kan vrijwel iedereen meteen aan de slag met hun SAP HANA-reis."

Data Warehouse

Platter en Kazmaier onthulden ook SAP Data Warehouse Cloud, de eerste oplossing die gepland was met SAP HANA Cloud Services. SAP Data Warehouse Cloud is de eerste nieuwe oplossing die is ontwikkeld met behulp van SAP Cloud Services. Het biedt een centrale, flexibele oplossing voor de opslag van heterogene data. De gegevens zijn hierdoor altijd beschikbaar voor alle mogelijke gebruiksscenario's. SAP Data Warehouse Cloud werkt volgens een pay-as-you-gomodel, wat betekent dat organisaties betalen voor het gebruik van de oplossing. SAP heeft een bètaprogramma opgezet waarvoor organisaties zich kunnen aanmelden om de nieuwe oplossing te testen.

X data en gegevens

Snelle en innovatieve gegevenstoegang is belangrijk, maar zonder juiste gegevens is het uiteindelijk onbruikbaar. Met het overgenomen Qualtrics, specialist op het gebied van acquisitie van ervaringsbeheer ofwel Experience Management (XM), opent SAP de deur naar geïntegreerde toegang tot zowel organisatiegegevens (O-gegevens) als ervaringsgegevens / experience data (X-gegevens). Sinds het voltooien van de acquisitie van Qualtrics heeft SAP 10 nieuwe aanbiedingen geïntroduceerd die ervaringsgegevens (X-data) combineren met operationele gegevens (O-data) om de vier kernervaringen van bedrijven te meten en te verbeteren - klant, medewerker, product en merk. De uitrol van dit systeem zet een nieuwe standaard in bedrijfssoftware zo beweert SAP tijdens zijn Sapphire Now 2019 gebruikersconferentie in Orlando. 

Plattner verwees naar de beginjaren van SAP, toen hij en de andere medeoprichters in wezen X-gegevens van klanten verzamelden door maandenlang met hen te zitten om hun pijnpunten in bedrijfssoftware te leren en op te lossen. Omdat hij inziet dat hij de waarde van X-data begrijpt om de bedrijfsactiviteiten van SAP te blijven verbeteren, moedigde hij klanten aan om feedback te geven over de producten van het bedrijf om toekomstige updates te begeleiden. "Ik beloof - ik weet niet hoe lang het zal duren - we zullen er alles aan doen om de feedback binnen te krijgen," zei hij. "We zullen het systeem op detailniveau verbeteren [en] zullen er alles aan doen om een voorbeeld te zijn voor onze klanten te zijn over hoe u kunt veranderen met X- en O-gegevens."

Terug naar nieuws overzicht