Redactie - 02 mei 2019

CraniumConnect ziet het belang van de menselijke kant bij innovatie

CraniumConnect ziet het belang van de menselijke kant bij innovatie image

De rechter hersenhelft, die eigenschappen zoals gevoel en creativiteit voor een belangrijk deel bepaalt, is van groot belang bij innovatie in de IT. Jay Ramsanjhal van platform CraniumConnect weet uit ervaring dat het bij ontwikkelingen zoals de digitale transformatie niet alleen om technologie draait.

In het platform van CraniumConnect wisselen leveranciers, IT-partners en zakelijke eindklanten op allerlei manieren ervaringen uit over de digitale transformatie. Daar bestaat dus een duidelijk beeld van de ‘Future of Business Technology’. Jay Ramsanjhal, de voorzitter, vertelt dat CraniumConnect een raamwerk hanteert met vier assen: visie en leiderschap, mens en cultuur, bedrijfsprocessen en digital maturity. En die zijn alle vier even belangrijk.

“Vroeger ging het in dit soort groepen vooral over technologie en functionaliteiten. Later kwamen daar ook bedrijfsprocessen bij”, begint Ramsanjhal zijn uitleg. “Maar voor ons zijn die eerste twee assen - visie en leiderschap en mens en cultuur - die eigenlijk betrekking hebben op de rechter hersenhelft, minstens zo belangrijk. Samen zorgen de vier assen voor een evenwichtig geheel. Als platform beseffen we dat de magie aan de kant van mensen zit. Als mensen bij elkaar komen, kan er iets bijzonders gebeuren.”

Kloof
Ramsanjhal ziet dat er bij de zakelijke gebruikers van IT een kloof ontstaat. “Er zijn nog steeds grote bedrijven waar de directie IT als bijzaak ziet. Ik heb er deze week nog een duidelijk voorbeeld van gezien. Tegelijkertijd investeren andere enterprises echt in het worden van een digitaal bedrijf en zijn daar succesvol in. Digital is daar in de vezels van het bedrijf gekomen. Vaak gaat dat gepaard met de overname van jonge start-ups. Het zijn van oorsprong vaak grote en dus logge bedrijven, maar doordat ze zich injecteren met de energie van nieuwe bedrijven worden ze wendbaarder en adoptiever.”

Door dat soort vooruitstrevende bedrijven vervagen de traditionele grenzen in het IT-kanaal en dat merkt CraniumConnect. “In ons platform zitten zowel leveranciers, IT-partners als eindklanten. Alle partijen betalen om deel uit te maken van ons platform. Dat ook eindklanten die rol hebben, maakt ons uniek. We zien de laatste tijd heel duidelijk de ontwikkeling dat steeds meer eindklanten een digitaal bedrijf worden en daardoor deels dezelfde rol krijgen als IT-partners. Ze hebben namelijk een product ontwikkeld dat ze zelf als dienst aanbieden aan andere eindklanten.”
Dat vindt hij een mooie ontwikkeling. “Je merkt dat eindklanten hun eigen customer cases ontwikkelen. De mooie innovatieve technologieën en de voorbeelden vanuit de praktijk komen daardoor bij elkaar. Dat zorgt voor nieuwe inzichten en versnelde ontwikkelingen, richting Artificial Intelligence bijvoorbeeld.”

Samenwerken
“Er ontstaat een ecosysteem dat drijft op platformen”, geeft Ramsanjhal aan. En samenwerken is daarin cruciaal. “Je ziet bijvoorbeeld dat leveranciers samen gaan werken en connectiviteit en integratie tussen platformen bieden. Het Open Data Initiative dat Microsoft samen met Adobe en SAP heeft aangekondigd, is daar een perfect voorbeeld van. In bijvoorbeeld de automotive-industrie heb je al diverse consortia waarin bedrijven samen aan innovatie werken. Het is logisch dat de IT dat voorbeeld gaat volgen.”

Ramsanjhal ziet de kloof waarover hij eerder sprak ondertussen wel groter worden. “Technologische ontwikkelingen groeien exponentieel. De ene groep eindklanten investeert fors in data-science-specialisten en maakt enorme stappen. Daartegenover staat een groep bedrijven die nog met Excelsheets werkt. Die kloof is groot en wordt alleen maar groter. Ooit komt er een nieuwe recessie. Ik verwacht dat bedrijven die digitaal nog niet volwassen zijn dan een probleem hebben.”

Kennis is fluïde
Het thema ‘mens en cultuur’ is belangrijk als je het over innovatie in de IT hebt, vindt Ramsanjhal. “We zien onder andere steeds duidelijker dat kennis niet iets vasts is. Traditioneel denken mensen bij kennis aan een opleiding van een aantal jaar, waarna je klaar bent om te werken. Maar tegenwoordig is veel kennis na een paar jaar alweer verouderd. Kennis is fluïde, het verandert continu, zeker als je kijkt naar de grote ontwikkelingen die plaatsvinden. Bedrijven moeten dus blijven investeren in kennis. Ze moeten talenten de platformen bieden om ze aan nieuwe kennis te helpen.”

En daarbij gaat het niet alleen om feitelijke kennis, maar vooral ook om het menselijke aspect. “We kunnen veel van elkaar leren. Waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden als anderen dat al gedaan hebben? Vooral de softe vaardigheden, zoals het omgaan met stakeholders of het zorgen voor adoptie, leer je het beste van anderen. Daarvoor zijn platformen zoals de onze heel geschikt. Kennis uit de boeken of online is absoluut nodig, maar het menselijk verhaal erachter is cruciaal om adaptief te zijn.”


Kijken in de keuken
De bedrijven die aan de verkeerde kant van de kloof zitten, doen er volgens Ramsanjhal goed aan om te willen leren van anderen. “Kijk in de keuken van een ander, ook van bedrijven buiten je eigen industrie. Wat heeft hen succesvol gemaakt? Wat werkte wel en wat werkte niet? En vertaal dat naar jouw organisatie. Daar moet het bij passen. Want besef ook: IT is niet zaligmakend. Er bestaan ook risico’s en nadelen en niet alles wat nieuw is, is ook beter. Een kritische blik blijft heel belangrijk.”

“Je hoeft daarvoor echt geen innovator te zijn”, geeft hij ook aan. “Maar het vergt wel ondernemerschap, visie, lef en durf. Wees niet bang voor het onbekende.” En dat begint uiteraard op directieniveau. “Daar moet echt een digitale mindset zijn. Bij sommige directieleden zien we dat ze het te ver van hun bed vinden en het aan anderen in de organisatie overlaten. Maar de digitale transformatie werkt alleen als het in de boardroom op de agenda staat. De CEO moet het eigenaarschap hebben.”

Intelligent netwerk
Ramsanjhal sluit af met de uitleg waarom hij CraniumConnect een heel geschikt hulpmiddel bij die transformatie vindt. “We zijn een soort thermometer van de markt. Wij bieden de best practices aan en laten zien hoe andere bedrijven het gedaan hebben.” CraniumConnect vormt onder andere labs, een soort werkgroepen rond bepaalde thema’s. “Er staat een lab rond thema XR in de steigers, we hebben al een data science lab en een customer experience lab. Het gaat dus duidelijk niet over producten. Ons doel is het neerzetten van een intelligent netwerk waar partijen aan de juiste kennis kunnen komen.”