Innovatie maakt einde aan traditioneel contract denken

Vincent Verbiesen, Protinus IT

01-05-2019 | door: Redactie

Protinus: innovatie maakt einde aan traditioneel contract denken

Traditioneel kent iedere organisatie standaard IT-contracten zoals bijvoorbeeld werkplek hardware, back-end hardware, standaard software, inhuur, telecom et cetera. Technologische ontwikkelingen, nieuwe wetgevingen en afrekenmodellen raken inmiddels integraal elk onderdeel van de bestaande IT-omgevingen. Dit zorgt voor een ware kanteling van de huidige contracten en de daaruit voortvloeiende sourcingbehoeftes. Laat nu je contractuele legacy los en bereid je voor op de toekomst, betoogt Vincent Verbiesen, algemeen directeur van Protinus IT.

Kanteling

Tot dusver waren de IT-contracten nog redelijk overzichtelijk in te delen naar bijvoorbeeld hardware, software en services. Dit is snel aan het veranderen, voorspelt Verbiesen. "De komende jaren zorgen de technologische ontwikkelingen ervoor dat deze behoeftes zich niet meer laten vangen in separate traditionele contracten. Daardoor ontstaat er behoefte aan een nieuw soort contracting en sourcing."

Nieuwe technologische en niet-technologische ontwikkelingen eisen de komende jaren van de IT-organisatie een andere aanpak en contractuele insteek. Kijk maar eens naar wat onderwerpen zoals cloud, security, as a service, IoT, 5g en artificial intelligence doen met huidige contractvormen. Of kijk bijvoorbeeld ook eens naar de impact van privacywetgeving en gegevensbescherming. Al deze ontwikkelingen haken in op elk bestaand traditioneel IT-contract, vat Verbiesen samen.

Smart society

Een voorbeeld waarbij nieuwe technologische ontwikkelingen dwars door alle bestaande traditionele IT-contracten heen lopen, zijn de zogenaamde Smart city, Smart healthcare of Smart Education concepten. Wij noemen dit “Smart Society”. Organisaties connecteren tegenwoordig alles met elkaar dankzij de groeiende IoT mogelijkheden. Het liefst managen organisaties dit via een beveiligd, overkoepelend as a service-beheerplatform, waarbij ze gemakkelijk devices en of services kunnen toevoegen of uitschakelen en vervolgens per maand naar gebruik betalen."

Werkplek met Sex appeal

Een ander voorbeeld is dat veel traditionele werkplekconcepten bij klanten volgens hem onderhevig zijn aan steeds hogere eisen van eindgebruikers. Medewerkers verwachten de nieuwste technologie net als thuis, steeds dunner en steeds mobieler. Verbiesen: "Een werkplek moet tegenwoordig meer en meer mobiel en sexy zijn en de gebruiker bepaalt hoe. Sex appeal en mobility worden net zo belangrijk als hun beheerbaarheid. Willen organisaties dat helemaal zelf regelen en financieren of besteden ze dat liever integraal uit? Ik denk het laatste."

Security

De meest ingrijpende en spraakmakende ontwikkelingen op het gebied van wetgeving en technologie hebben zich voornamelijk voorgedaan op het security vlak. Wanneer wij met onze klanten spreken over IT security, dan raak je al gauw al hun bestaande IT-contracten. Elke ontwikkeling of wijziging op dit gebied vraagt van onze klanten enorme wendbaarheid en flexibiliteit om hierop in te kunnen spelen. Als gevolg hiervan zien wij IT security steeds meer tot een losse categorie verworden die wij als een compleet as a service model aan onze klanten aanbieden. Zo is de klant in de toekomst altijd verzekerd van de nieuwste en elke gewenste IT security, ongeacht hun bestaande of toekomstige behoefte.

Contractuele legacy

Onder invloed van technologische en innovatieve ontwikkelingen verandert de wijze waarop organisaties hun IT-contracten willen regelen. "De markt wil loskomen van traditionele, separate contracten voor werkplekken, back-end, software, inhuur, managed services, telecom enzovoorts. Deze contractuele legacy verhindert voor veel organisaties wendbaarheid en toegang tot innovatie. Zolang ze daarmee te maken hebben, beperken organisaties zich in hun mogelijkheden om voorop te lopen.

Steeds vaker zetten organisaties daarom hun technologische wensen in de markt als compleet pakket van hardware, software en managed services, merkt de Protinus-directeur. Hiermee wordt in één keer een compleet thema als bijvoorbeeld wifi as a service of cloud computing in de markt gezet. Dit doen ze met de verwachting dat één partij de regie van alle onderdelen op zich neemt en voor elk ervan de beste leveranciers of dienstverleners regelt gedurende de gehele contractperiode.

Managed sourcing

"De markt is aan het kantelen. Traditionele contracting is niet meer logisch; op termijn kunnen ze niet anders. Managed sourcing geeft klanten financiële en technologische voorspelbaarheid, wendbaarheid en transparantie."

Verbiesen: "De sourcingmodellen en contracten die nu ontstaan, zijn precies wat wij al jaren doen. Protinus IT is specialist op het gebied van managed sourcing. We brengen voor elke klant de juiste én beste specialisten samen tot één integrale oplossing. Op die manier helpen wij organisaties om op elk moment in te kunnen spelen op elke gewenste technologische ontwikkeling om zodoende te kunnen voldoen aan de eisen van de moderne tijd en de veeleisende medewerkers. Het is goed om te zien dat de technologische ontwikkelingen dit af lijken te dwingen en de markt onze visie nu omarmt. Wij zijn onze tijd altijd al vooruit geweest."

Terug naar nieuws overzicht