Witold Kepinski - 30 april 2019

IBM: Innoveren is experimenteren en elkaar voortdurend uitdagen

Hij is de 'matchmaker' in het Partner-Ecosysteem van IBM. Sander Slingerland is sinds maart 2018 verantwoordelijk voor IBM's partnerkanaal in de Benelux. “Juist daar ligt voor een belangrijk deel onze innovatiekracht”, vertelt hij. “We willen experimenteren, intensief samenwerken met partners, voortdurend elkaar uitdagen en gezamenlijk groei realiseren. Samen creëren we écht value voor onze (eind)klanten.”

Sander Slingerland is nu ruim een jaar in dienst als Directeur Partner Ecosystem IBM Benelux, maar werkt al sinds 1996 bij het Amerikaanse technologiebedrijf. Hij heeft IBM sindsdien zien transformeren en vooral innoveren. “IBM is een van de meest innovatieve bedrijven ter wereld”, vindt Slingerland. “Het afgelopen jaar hebben we voor de 26ste keer op rij de meeste patenten laten registreren, met alleen al in 2018 meer dan 9000 patenten waarvan vrijwel de helft in gebieden als AI, Cloud computing, blockchain en quantum computing. Maar denk ook aan de Nobelprijswinnaars die bij IBM werkten, zoals de Duitse natuurkundige Klaus von Klitzing die in 1980 het heeltallige kwantum-Hall-effect ontdekte. Innovatie is een van de core values van ons bedrijf. Maar we innoveren niet om het innoveren zelf. Het gaat erom de wereld beter en mooier te maken en zo ook de business van onze klanten natuurlijk.”

IBM kán ook makkelijk innoveren, doordat het bedrijf continu geld investeert in research. “Maar we danken onze innovatiekracht ook aan het brede portfolio van IBM; dat maakt ons uniek in de markt. Overigens hebben ook de nodige business acquisities ons in staat gesteld om (snel) te transformeren. Daarmee kunnen we ons steeds positioneren daar waar wij denken dat de markt zich naartoe ontwikkelt.”

Partners uitdagen

Over de innovatiestrategie van IBM vertelt Slingerland: “We willen innoveren met onze partners samen. We willen elkaar uitdagen om van experiment naar experiment te gaan, en elke keer met elkaar een volgende slag te maken. De filosofie daarachter is dat projecten zo complex worden, dat geen enkele partner of vendor het nog alleen kan. Economieën en bedrijven transformeren en daarom zijn allianties en ecosystemen nodig. IDC heeft voorspeld dat partnering tussen verschillende partijen blijft groeien; in 2021 zal 30 procent van alle partner-2-partner-engagements met meer dan twee partners zijn en rond 2022 zal ongeveer 30 procent van de aankopen via ecosystems verlopen. Wij vinden het onze rol om partijen aan elkaar te linken om samen de complexiteit het hoofd te kunnen bieden. Ons partnerprogramma IBM Business Partner Connect zorgt ervoor dat partijen elkaar makkelijk kunnen vinden.” Een voorbeeld van een dergelijke samenwerking is een nieuw Internet of Things platform dat is ontwikkeld door IBM, Cisco, Axians en ESRI voor het Havenbedrijf Rotterdam. De applicatie voor hydro/meteo is recent in gebruik genomen en is een first of kind mission critical applicatie voor het efficiënt en veilig verwerken van schepen.

Wil je innoveren, dan moet je openstaan voor partnerships, samenwerking en open ecosystemen, zegt Slingerland, zoals IDC aangaf in een IBM sponsored InfoBrief “Partnering (well) will differentiate the leaders from the laggards in the digital economy”. Praat je over dimensies in succesvolle business ecosystemen, dan praat je over strategie en de technologie die dat mogelijk maakt, maar vooral over open relaties tussen deelnemers die de waarde van het delen en het samenwerken waarderen. Ik vind het een uitdaging in mijn functie om, samen met mijn team, als matchmaker binnen het partner-ecosysteem van IBM te werken en partijen bij elkaar te brengen. Ook onze partners transformeren en hebben elkaar daarbij hard nodig.”

Als voorbeeld noemt Slingerland bestaande partners die zich specialiseren in voor hen nieuwe vakgebieden als blockchain en artificial intelligence (AI). “Zulke partners gaan met ons op reis. We linken bijvoorbeeld een traditionele hardwarepartner aan onze cloudpropositie. We laten hem een wereld zien waarin hij nog steeds een on-prem businessinfrastructuur kan verkopen – compleet met alle services daaromheen – maar waarop ook een clouddienst of cloudoplossing verschijnt. Ander voorbeeld: we ondersteunen een servicepartner met een focus op managed services om zo'n dienst zelf aan te bieden. Zelf IP genereren, daar ligt straks zijn toegevoegde waarde. Partners begrijpen dat het traditionele businessmodel van uitsluitend resell steeds kleiner wordt. Weliswaar op basis van IBM-technologie, maar wel degelijk zelfstandig, gaan ze oplossingen bouwen voor een bepaalde industrie of met een bepaalde functionaliteit: hun eigen domein. Ook steeds meer system integrators kiezen heel bewust voor IBM-technologie en bouwen daar hun eigen IP-oplossingen omheen.”

Chapter 2

Doorgaan met innoveren en transformeren, het vervolg van de digitalisering, heeft bij IBM de naam 'Chapter 2' gekregen. Slingerland: “Het 'low hanging fruit' van applicaties die je naar de cloud kan brengen, is inmiddels wel geplukt. In het eerste hoofdstuk van digitale transformatie lag de focus op cloud deployments van makkelijk te verplaatsen workloads. Pas twintig procent van alle enterprise workloads draait in de cloud. Dat zijn eenvoudige workloads die enterprises aan de cloud toevertrouwen na bijvoorbeeld (een beetje) met AI te hebben geëxperimenteerd.

Wij vinden de tijd rijp voor de volgende fase”. IBM communiceerde zo'n beetje als eerste dat data de 'new natural resource' is en bedrijven een groot competitief voordeel geeft. We willen data-AI en cloud veel breder en efficiënter in organisaties gaan toepassen.

Chapter 2 gaat niet meer over experimenten, maar over de echte transformatie, over snelheid en schaalvergroting. “De digitale transformatie is een evolutie en geen revolutie”, verklaart Slingerland. “Anders dan in het eerste hoofdstuk gaat het niet meer alleen over ‘digital reinvention’. Chapter 2 gaat over de volgende 80 procent van de enterprise workloads die de werkelijke value for business geven. Dan praat je over het verplaatsen van mission critical workloads, niet naar alleen private of public clouds, maar naar een hybride open multicloud met security geïncorporeerd in alle aspecten van de oplossing.”

Watson Anywhere

Een belangrijke ontwikkeling in deze volgende stap in de digitale revolutie, is IBM Watson Anywhere. Daarmee kunnen organisaties de AI-competenties van IBM's Watsontechnologie overal toepassen, ongeacht waar de gegevens zich bevinden. “We hebben Watson opengesteld om niet alleen op de IBM-cloud te draaien, maar ook op bijvoorbeeld cloudomgevingen die door de competitie worden aangeboden. Dat maakt het Watson-platform de meest open en schaalbare AI-toepassing ter wereld, geschikt voor zowel bedrijven als overheden. Watson, vernoemd naar de voormalige CEO van IBM en aanjager van innovaties Thomas J. Watson, is feitelijk de benaming van al onze AI-competenties.”

Sander Slingerland is trots op 'alle prachtige innovaties van IBM'. “We zijn een grote speler voor AI business en hybrid cloud, veel enterprises uit de Fortune 500 vertrouwen op onze IBM Cloud. Een mooi voorbeeld van onze lokale innovatiecultuur vind ik het Client Innovation Center (CIC) in Groningen, waar jonge developers innoveren en werken aan de oplossingen voor onze klanten rondom blockchain. Daar zie je hoe developers lokaal aan innovaties werken, welke ook door onze partners gebruikt kunnen worden. Het is wellicht niet altijd even zichtbaar, maar er is binnen het IBM Partner Ecosystem veel innovatie, zeker ook in Nederland”.