Innovatie is integraal onderdeel van onze strategie’

Arnoud Klerkx, Kramp

24-04-2019 | door: Marco van der Hoeven

Innovatie is integraal onderdeel van onze strategie

Arnoud Klerkx is als Chief Digital Officer bij Kramp Goep verantwoordelijk voor de digitale innovatie bij deze groothandel in Onderdelen en accessoires voor de agrarische industrie. Innovatie is een integraal onderdeel van de strategie, wat onder meer resulteert in een eigen disruptieve start up, vergaande robotisering en werk voor tien datascientists. ‘Als je het heel abstract formuleert zijn we als organisatie een computer met magazijnen en relaties.’

Kramp Groep, een familiebedrijf, is een groothandel die aan de tussenhandel accessoires en reserve-onderdelen levert voor de landbouw. Dat gaat van oliefilters, accu’s tot schroeven en van rubberlaarzen tot prikkeldraad . Kramp heeft 500.000 artikelen op voorraad, en een klant die voor 1700 uur bestelt heeft het veelal de volgende dag voor 0800 uur in huis. Kramp opereert in 26 landen in Europa met 3.500 medewerkers, met een omzet van bijna een miljard euro. Het hoofdkantoor is gevestigd in Nederland, in Varsseveld.

Strategie

Bij Kramp Groep heeft innovatie volgens Arnoud Klerkx, Chief Digital Officer, een aantal betekenissen. “De eerste is gerelateerd aan de business. Wij zijn een groothandel, en zien veel digitale ontwikkelingen die wij kunnen incorporeren in ons businessmodel. Daarnaast is het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen ook innovatie. En het derde aspect is niet alleen IT-gerelateerd, maar heeft te maken met bijvoorbeeld de logistiek en de robotisering van ons warehouse. Dan wordt IT meer OT. Die drie aspecten overlappen elkaar ook. De rode draad in dit hele verhaal is natuurlijk data. Daarin zien we heel veel ontwikkelingen.”

Als CDO heeft hij veel ruimte voor digitale innovatie, in tegenstelling tot organisaties waar vooral veel tijd gaat zitten in het draaiende houden van de operatie. “Ik denk dat ik ongeveer tien procent van mijn tijd aan de lopende operatie besteed. Je moet natuurlijk wel een goede basis hebben die goed ingericht is. Daar hebben we hier een goede directeur IT-operations voor. Daarnaast heeft dit bedrijf niet een aparte digitale strategie, maar een strategie waar digitalisering en innovatie een integraal onderdeel van zijn.”

Raad van Bestuur

Die visie op het belang van innovatie heeft er bijvoorbeeld toe geleid dat Klerkx als CDO deel uitmaakt van de Raad van Bestuur. “Voor die boardpositie heeft Kramp bewust niet gekozen voor iemand met alleen een technische verantwoordelijkheid, maar ook met een gedeelde business verantwoordelijkheid. Ik ben ook verantwoordelijk voor de e-business kanalen. Dit betekent niet alleen dat ik moet zorgen voor het bouwen van de webshop, maar ook dat bv. de conversie ervan goed is, dat de digital marketing goed loopt, en dat de customer experience in orde is. Dat zijn bij uitstek businessdoelstellingen.”

Dit geeft hem een duidelijk startpunt voor het organiseren van de digitale innovatie. Een deel van die innovatie is zelfs apart georganiseerd. “We hebben in Utrecht een eigen start up gecreëerd die los staat van het hoofdkantoor van Kramp in Varsseveld. Daar werken ondertussen vijfentwintig man die bezig zijn met innovaties, los van het hoofdkantoor. Ze werken in een omgeving waar het geen probleem is om te experimenteren en fouten te maken.”

Keten optimaliseren

Zo zijn ze daar bezig met het ontwikkelen van de basis van de nieuwe webshop, inclusief de vrij complexe kant van data analyse. Ook werken zij aan een zoekmachine op basis van machine learning, en is een apart team bezig met het opzetten van nieuwe businessmodellen. “We nemen daar de hele keten opnieuw onder de loep om te kijken waar we kunnen optimaliseren en hoe we onze klanten en leveranciers kunnen helpen. Daar hebben ze de ruimte voor, met de opdracht ‘go disrupt ourselves’.

Zelf zit hij ook vaak in Utrecht. “We zijn nu bijvoorbeeld bezig met een klein project om te kijken hoe we de accountmanagers op basis van data het beste naar klanten kunnen laten gaan. Met data kunnen we hen helpen om betere keuzes te maken, en daar zijn ze zelf ook enthousiast over. Het gooit niet de kernprocessen overhoop, maar is een add on met toegevoegde waarde op wat ze zelf doen, een praktische verbetering. Dergelijke innovaties uitwerken werkt beter als je die van buiten de kernorganisatie aanpakt.”

Robotisering

Een vorm van innovatie die wel nadrukkelijk binnen de kernorganisatie van Kramp plaatsvindt is robotisering van het warehouse. “Dat kun je niet apart doen, dat is een kernfunctie in de logistieke keten. We hebben gekozen voor een shuttle systeem dat met robots werkt. Deze brengt met een transportband automatisch de bestelde producten naar de medewerker die vanuit één positie alle benodigde bestellingen eruit pakt. De bak gaat vervolgens automatisch weer terug. In die computergestuurde shuttle hebben we 150.000 bakken zitten met alle snellopers. Voor de zaken die af en toe besteld worden gaan de mensen nog wel fysiek naar de schappen.”

Die innovatie met robotisering heeft bij Kramp een duidelijk businessdoel. “Het gaat er niet zozeer om dat we daarmee op menskracht willen besparen, maar we hebben die shuttle nodig om zo snel te kunnen leveren aan onze klanten. De orders die we om vijf uur ‘s middags binnen krijgen moeten om tien uur ’s avonds ons warehouse uit, anders zijn ze niet de volgende ochtend voor acht uur bij onze klanten.”

Machine learning

We doen ook grote investeringen, onder meer in artificial intelligence en machine learning. We werken veel met Google samen met hun ML API’s. We hebben twee data scientists die bestelpatronen verbeteren voor de optimale voorraden in onze magazijnen. Als je het heel abstract formuleert zijn we als organisatie een computer met magazijnen en relaties. En daar zijn we heel succesvol mee.”

Terug naar nieuws overzicht