Wouter Hoeffnagel - 19 april 2019

Leveranciers leggen minimumprijzen op aan webwinkels

Leverancier overtreden de wet door dwingen webwinkels om minimumtarieven te rekenen voor producten. Webwinkels die producten toch voor lagere prijzen aanbieden, krijgen geen producten meer aangeleverd. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) roept webwinkels op zich te melden.

De ACM kondigde eind december aan een onderzoek te starten naar de werkwijze van leverancier. In het kader van dit onderzoek zijn inmiddels invallen gedaan, waarvan er volgens de toezichthouder meer zullen volgen. De ACM kan boetes opleggen die oplopen tot 10 procent van de omzet van een bedrijf.

Lastig te bewijzen

Om deze boetes op te leggen moet echter wel worden bewezen dat leveranciers hun machtspositie misbruiken, wat in de praktijk lastig is. Zo worden minimumprijzen vaak mondelings gecommuniceerd en niet op papier vastgelegd. De ACM roept webwinkels daarom op mails en andere documenten waaruit dit blijkt te bewaren.

Wijnand Jongen, directeur van belangenvereniging van webwinkels en online dienstverleners Thuiswinkel.org, erkent de problematiek. "Dit soort verhalen horen we vaker, bijvoorbeeld in de elektronica, bij mode, fietsen, noem het maar op", zegt Wijnand Jongen tegenover de NOS. "Overal waar er grote fabrikanten zijn die de markt beheersen spelen deze dingen."

Jongen noemt het niet meer van de tijd dat fabrikanten dergelijke afspraken opleggen en stelt dat dit moet stoppen. Minimumprijzen zijn volgens hem niet goed voor webwinkels, maar bovenal niet voor consumenten.