Organisaties willen hulp bij inzet cloud voor bedrijfsvoering

Tom Hulscher en Marcel Dunk, Insight

17-04-2019 | door: Teus Molenaar

Insight: Organisaties willen hulp bij inzet cloud voor bedrijfsvoering

Organisaties zien vaak door de bomen het bos niet meer. Cloud, multicloud, on premise. Ze lijden aan keuzestress. “Wij helpen door helder te maken welke voordelen ze van welke oplossingen kunnen verwachten. Soms lopen we mee in een bedrijf om te zien waar de processen zijn te verbeteren”, zegt Tom Hulscher, Manager Solution Sales bij Insight Nederland.

Aan tafel ook Marcel Dunk, Solution Sales Specialist Cloud + Datacenter Transformation bij Insight. Beiden hebben een functie die tussen sales en consulting in zit. Beiden hebben veel te maken met partners en vaak ook via hen met klanten. “We geven workshops, we handelen calls af. Wij proberen te achterhalen wat er bij een klant gebeurt, waaraan behoefte bestaat”, verklaren zij.

De nadruk ligt daarbij op de mogelijke verbetering van de bedrijfsprocessen, zodat er bij klanten ruimte ontstaat om innovaties uit te denken en toe te passen. “Gartner zegt vaak dat zeventig procent van het IT-budget naar operations gaat – zeg maar de boel draaiende houden – en dertig procent naar innovatie. Onze ervaring is anders. Met de natte vinger zou ik zeggen: zeven en negentig procent gaat naar operations, twee procent naar iets nieuws en slechts één procent is beschikbaar voor innovatie”, schetst Hulscher de praktijk van alledag.

Geen plan

Als eerste, zo vertelt Dunk, neemt Insight onder de loep wat een organisatie zoal in huis heeft: om welke klant gaat het (branche), welke producten & diensten levert de organisatie, welke processen, hoe is het applicatielandschap ingericht en welke infrastructuur ligt daaronder. “De meeste mensen hebben geen idee hoe het er precies voor staat. Negentig procent wil naar de cloud, maar slechts drie procent heeft een gedegen plan, een strategie om daar naar toe te gaan. Bovendien blijkt vaak dat de meeste uitdagingen zijn op te lossen met wat ze al in huis hebben. Natuurlijk kan cloud computing helpen, maar dan moet je wel weten hoe. De klanten weten meestal niet wat er allemaal mogelijk is. Microsoft biedt Office 365 in de cloud aan, maar wat je er allemaal mee kunt doen, dat is vaak niet bekend. Dat is ook lastig, want het is voor elke organisatie weer anders. De technologie zelf is niet de uitdaging; het gaat erom haar zo goed mogelijk in te zetten”, zegt Hulscher.

Dunk vult aan met de opmerking dat het niet alleen om functionaliteit gaat. Cultuur, processen en de mens spelen evenzeer een belangrijke rol. “Flow, voor het automatiseren van werkstromen, zit bijvoorbeeld standaard in Office 365. Maar de meeste mensen weten niet van dit soort point solutions af, terwijl ze er wel veel voordeel uit kunnen halen.”

In 2017 nam Insight de inmiddels volledig geïntegreerde clouddienstverlener Caase.com over, vanwege de specialisatie en combinatie van werkprocessen met inzet van cloud. Door die combinatie van verkoop van hard- en software met de bijbehorende dienstverlening naadloos op elkaar aan te laten sluiten, is bij Insight de nadruk nog meer komen te liggen op resultaatverplichting dan voorheen. Insight is nu in staat om de aangekochte producten op de juiste wijze in te zetten, te helpen met change management en adoptie, alsook de migratie en implementatie bij organisaties.

Digital Workspace

Inzicht in de problemen waartegen organisaties aanlopen, heeft geleid tot de ontwikkeling van Digital Workspace, een online samenwerkingsplatform waar iedere werknemer gedurende dag terugkeert om het werk zo optimaal en efficiënt mogelijk te kunnen doen. Werknemers vinden er voor hen relevante applicaties en gegevens.

“Bedrijven worstelen met het inrichten van een moderne werkplek. De Digital Workspace helpt medewerkers met elkaar en partners samen te werken, helpt ze eenvoudig te vinden wat ze zoeken. Wij houden visie sessies over de huidige manier van werken; daarbij staat dit product centraal”, licht Hulscher toe.

Dunk noemt het ‘gaaf’ om te zien hoe organisaties hiermee vooruit kunnen. “En het mooiste is dat wij het zelf ook gebruiken. We kennen de bottlenecks en we weten hoe je die kunt vermijden.”

Maatwerk

Bedrijven geven vaak aan dat ze zelf nog wel wat maatwerk binnen de organisatie hebben, en willen weten hoe dat is te koppelen aan de ‘nieuwe cloud-wereld’. “Dat is vrijwel nooit een probleem. Wat wel een uitdaging is: vaak weten bedrijven niet wat ze allemaal in huis hebben. Wij kunnen zien hoe ze hun software gebruiken. Dan zien we bijvoorbeeld dat ze veel licenties hebben voor een bepaald product en slechts dertig procent ervan gebruiken. Het bespaart meteen al veel geld als ze dat anders gaan inrichten. Maar het begint met in kaart brengen van de bestaande situatie en een visie ontwikkelen op waar je met jouw bedrijf naar toe wilt.”

Er komen steeds meer data, de time-to-market moet steeds korter. “Wij krijgen vaak de vraag of wij kunnen meelopen op een afdeling om te zien wat mogelijk is met de hedendaagse technologie. Daar gaan dan de gesprekken over. Hoe je met kunstmatige intelligentie en machine learning betekenis kunt geven aan data; of en hoe je de bedrijfsprocessen dan moet aanpassen. Wij praten dan ook steeds meer met bedrijfsleiders, niet meer zozeer met alleen de IT-afdeling. Dat komt pas bij de uitvoering. Maar het begint ermee dat bedrijven meer willen halen uit de data die ze hebben”, aldus Hulscher.

Supply chain

Insight heeft een aantal verticale toepassingen ontwikkeld, of in het portfolio, die de supply chain binnen bepaalde branches weet te verbeteren. “Cloud technologie speelt daarbij altijd een rol. Wij zijn dan wel de grootste reseller van Microsoft ter wereld, maar wij zijn cloud agnostisch. Als iemand Amazon of Google cloud wil, is dat voor ons geen beletsel. Vooral in de keten is het zaak om processen en datastromen op elkaar af te stemmen.”

Volgens het tweetal hebben veel bedrijven nog een ‘dikke, eigen omgeving’. Daar willen ze van af door SaaS-applicaties in te zetten. “We leren ze om niet krampachtig vast te houden aan wat ze al in huis hebben. Maar om alles goed tegen het licht te houden. Om te zien waar ruimte is voor innovatie; en die ruimte is er vrijwel altijd”, weten ze.

Terug naar nieuws overzicht