Internet of Things start met een goede business case

Martin van der Pol en Robert de Vries, T-Systems

10-04-2019 | door: Teus Molenaar

T-Systems: Internet of Things start met een goede business case

Je kijkt je ogen uit in het gloednieuwe Innovation Experience Center van T-Systems in Utrecht. Met name vanwege de grote diversiteit aan concrete Internet of Things toepassingen. “Met inspiratie, co-creatie en ondersteuning bij het ontwikkelen van business cases gaan we klanten helpen met het versnellen van hun digitale transformatie”, zegt Robert de Vries, Manager IoT bij T-Systems.

In het nieuwe innovatiecentrum staan meer dan 20 praktische toepassingen van IoT uitgestald. Van een intelligente bijenkorf (bijdrage aan duurzaamheid) tot aan sensoren die inspecties van bruggen, damwanden en wegen minder arbeidsintensief maken. “Digitale transformatie gaat pas leven als je kunt laten zien wat het in de praktijk oplevert”, verklaart Martin van der Pol over het waarom het bedrijf deze ‘inspiratie- en samenwerkingsruimte’ heeft ingericht. Van der Pol is CTO IoT & Innovations bij T-Systems Nederland.

Hij geeft aan dat het niet zozeer om de technologie gaat, maar juist om het goed inrichten van de bedrijfsvoering om van IoT een succes te maken. Het gaat erom wat je doet met de inzichten die je krijgt uit de data die sensoren oppikken.

“T-Systems heeft al jaren ervaring met systeemintegratie, netwerken, security en cloud. Bij Internet of Things is de connectie tussen deze vier belangrijker dan ooit. Als onderdeel van Deutsche Telekom en zusterbedrijf van T-Mobile, kunnen we gebruik maken van goede netwerktechnologie en veel kennis en ervaring die we hebben opgedaan bij onze internationale projecten. Met name van onze machine-to-machine projecten op het gebied van Industrie 4.0, voorloper van IoT, hebben we veel geleerd. Die vaardigheden zetten we nu volop in. Toen ging het vooral om efficiëntie en kostenbesparing. Nu gaat het meer om hoe deze technologie een bijdrage levert aan een slimmere bedrijfsvoering”, licht De Vries toe. “Dat betekent dat het vertrekpunt van een IoT-project moet komen vanuit de business en innovatiemanager, om vervolgens de afstemming met de IT-afdeling te doen.” Beiden benadrukken dat ‘we pas aan het begin staan van de mogelijkheden die digitalisering met zich meebrengt. “Samen met sterke en innovatieve partners helpen we de business van klanten te versnellen op het gebied van digitale innovatie.”

Digitale strategie

De techniek voor IoT is volwassen geworden en sterk gestandaardiseerd. Veel organisaties hebben proof of concepts gedaan. Maar om IoT echt waarde voor je organisatie te laten leveren moet je  een strategie hebben en inzicht hebben in de impact van IoT op je ‘traditionele’ organisatie. En natuurlijk een budget.

“De business ziet vaak eerder dat de markt verandert. Zij komen met de ideeën naar de IT-afdeling. Dat zien we hier in het Innovation Experience Center ook gebeuren. Bij het zien van de use cases hoor je ze onderling praten over wat er dat nog meer mogelijk is binnen hun organisatie. Het levert altijd levendige discussies op; en het gaat altijd over nieuwe businessmodellen of het efficiënter maken van de bedrijfsvoering. En natuurlijk heeft een organisatie legacy systemen die vaak nog een grote rol spelen. Daar komt onze kennis van systeemintegratie van pas.”

End-to-end management

“Elk IoT project bestaat uit vier lagen”, legt Van der Pol uit. “De onderste laag wordt gevormd door de hardware; de sensoren en gateways. De tweede laag zorgt voor de connectiviteit, de verbinding. De derde laag is het cloudplatform waar alle data samenkomen. Daarvoor werken we samen met Microsoft (Azure) en Software AG. En ten slotte de vierde laag waar de analyses plaatsvinden om inzichten te verkrijgen. De kracht zit hem in het end-to-end kunnen managen van deze vier lagen” . Belangrijk voor het succes is dat de gekozen oplossing veilig, schaalbaar en beheersbaar moet zijn.

Een goed voorbeeld hiervan is het wereldwijde contract dat onlangs met ISS Facility Services getekend.  ISS gaat gebruik maken van de Monitoring & Analytics solution van T-Systems die is opgebouwd uit de bovengenoemde componenten om gebouwen smart te maken en de diensten van ISS te verbeteren.

Met bouwbedrijf Dura Vermeer is een oplossing ontwikkeld om mensen sneller naar een vrije parkeerplaats te leiden; dit scheelt veel autobewegingen (lees: CO2-uitstoot), voor Eneco is de managed connectivity voor de slimme boiler geleverd in het kader van de energietransitie, met koffiebedrijf Redbeans is een intelligente koffiemachine gemaakt om te meten. De voorbeelden tuimelen over elkaar heen, en ze zijn allemaal te bekijken in Utrecht.

Volop kansen

Het tweetal meent dat de markt er nu rijp voor is. “De technologie is er klaar voor, de prijzen zijn op een aanvaardbaar niveau. En we zien dat de markt in beweging is. Een jaar geleden was dat nog niet zo, maar de multinationals komen nu met concrete vragen. Ze pakken iets op, maken dat ‘smart’ en kijken hoe ze dat in de bedrijfsvoering kunnen inpassen”, aldus De Vries.

T-Systems geeft ook workshops om ideeën los te krijgen en begeleidt klanten in het opstellen van de business case voor IoT. Met, afhankelijk waar het bedrijf zich in de transformatie bevindt, verschillende typen workshops. “Wij zijn natuurlijk ook op zoek naar partners die ons hierin kunnen bijstaan. Op al die vier lagen van een project. We zien dat edge computing en 5G, bijvoorbeeld bij een smart factory, in belang toeneemt. Niet alle data naar een centrale serverruimte dirigeren, maar dichter bij de bron verwerken met de snelste netwerken.”

De invulling van een IoT-project verlangt een roadmap. Want je moet aangeven hoe het ERP-systeem, de CRM-software en dergelijke in de oplossing te integreren zijn. De bedrijfsvoering wordt anders, dus ook alle ondersteunende programmatuur. “Je krijgt andere modellen van bedrijfsvoering; circulariteit gaat een rol spelen. Dit zijn uitermate boeiende ontwikkelingen. Die houden ons ook scherp”, stelt het duo.

Terug naar nieuws overzicht