Market Intelligence partij Smart Profile stort zich op CSP-markt

Eleonora Bakker

Market Intelligence partij Smart Profile stort zich op CSP-markt

Sander de Bont

05-04-2019 | door: Witold Kepinski
Deel dit artikel:

Market Intelligence partij Smart Profile stort zich op CSP-markt

Met een uitgebreid onderzoek naar CSP's heeft het voormalige Computer Profile zijn werkterrein uitgebreid. Onder de nieuwe naam Smart Profile maakt de market intelligence specialist uit Breda niet alleen de markt van eindgebruikers inzichtelijk, maar ook die van vendoren en andere channel partners. Hetgeen ook blijkt uit een specifiek onderzoek in opdracht van Dutch IT Channel dat later in deze uitgave aan bod komt. “Vanwege de toenemende complexiteit van de CSP-markt ontstaan daar steeds meer samenwerkingsvormen”, verklaart Sander de Bont de aanleiding voor het onderzoek.

Computer Profile heet sinds kort Smart Profile en dat heeft een reden. “We wilden een herpositionering”, legt Sander de Bont van Smart Profile uit. “Smart Profile brengt de volledige ICT-markt in kaart. We maken de hele keten inzichtelijk, het gehele ICT-ecosysteem, en kunnen waarde leveren aan álle partijen binnen die keten. Centrale market intelligentie beschikbaar stellen op ons eigen platform, dat is wat we doen.”

Een belangrijk onderdeel van deze verdieping is dat Smart Profile in de sterk groeiende markt van Cloud Service Providers (CSP's) is gedoken. Ongeveer vierhonderd van de vijftienhonderd CSP's in de Benelux deden al mee aan het onderzoek. De Bont: “Tijdens diepte-interviews met beslissers bij deze partijen hebben we vooral gekeken naar het netwerk en de interconnectiviteit binnen de CSP-markt. We hebben relaties blootgelegd met eindgebruikers, vendoren en andere aanbieders. Het netwerk is redelijk complex, merkten we al snel.”

Team van vijf
Smart Profile doet het onderzoek met een team van drie interviewers en twee 'bookers'. Dat laatste is nodig, want de geïnterviewden werken allemaal op C-level en hebben volle agenda's. Een van de interviewers is Eleonora Bakker, die vragen stelt als: hoe kunnen we de markt structureren; wat voor soort aanbieders zijn er? Maar ook: wat zijn globaal de belangrijkste ontwikkelingen, hoe bereiden CSP's zich voor op de toekomst en hoe ontwikkelen ze hun eigen strategie?

“De CSP-markt is erg divers”, constateert Bakker. “Aan de ene kant zien we traditionele ICT-dienstverleners en ook Managed Service Providers (MSP's) die geleidelijk aan clouddiensten zijn gaan aanbieden. Zulke partijen hebben een belangrijke rol voor veelal MKB-bedrijven in hun eigen regio. Aan de andere kant zien we de (hele) grote system integrators, vaak internationaal opererende bedrijven die clouddiensten aanbieden. Een interessant onderscheid is ook dat sommige partijen het hele spectrum aan clouddiensten aanbieden – software, infrastructuur en platform, allemaal 'as a service' – terwijl andere zich specialiseren. We zien partijen die volledig focussen op security, maar ook grote system integrators die werkelijk alles aanbieden wat je maar hebben kan, voor ieder type bedrijf. Daar zit ook veel consultancy aan vast.”

Specialisaties
Specialisten zitten onder meer bij de overheid en in de zorg. Volgens Bakker heeft dat te maken met de noodzaak in die segmenten om data binnen Nederland te houden. “Alles moet compliant zijn.” Andere specialisten kiezen voor de logistieke sector, vaak met een koppeling met retail omdat processen steeds nauwer op elkaar moeten aansluiten. Tot slot zijn er (vaak kleinere) CSP's die zich volledig richten op het MKB en vooral softwarediensten als Microsoft Office365 en Dynamics aanbieden, inclusief trainingen omdat MKB-bedrijven meestal geen eigen ICT-afdeling hebben. “Trainingen zijn erg belangrijk omdat het gebruik van clouddiensten en het werken in een organisatie verandert”, verklaart Bakker.

Volgens De Bont wordt de CSP-markt steeds complexer en neemt als gevolg het aantal specialisten toe. “De cloudservice die CSP's moeten leveren, heeft veel verschillende facetten. Denk aan consultancy, maar ook aan de verscheidenheid van oplossingen die geschikt zijn voor specifieke verticals en de noodzakelijke capaciteit.” Eleanora Bakker ziet daarom bij veel CSP's een zoektocht naar de juiste samenwerkingspartners. “Dat is momenteel een belangrijk onderdeel van de strategie en de ontwikkeling van CSP's. Er ontstaan netwerken. Een CSP die gespecialiseerd is in applicatie-integratie – wat steeds belangrijker wordt in onder meer logistieke organisaties en retailbedrijven – zit bijvoorbeeld in het ecosysteem van een grote system integrator.”

Van technology naar consultancy
Een ander onderdeel van de strategie van CSP's is het vinden van het juiste personeel met het oog op toekomstige ontwikkelingen. Bakker: “De activiteiten van CSP's liggen meer en meer op het vlak van consultancy. De ouderwetse techneuten zijn minder gevraagd; nieuwe mensen moeten ook communicatief vaardig zijn en de businessprocessen van klanten begrijpen. Vooral in het MKB merken CSP's dat klanten niet meer vragen om technologische oplossingen, maar om de beste ondernemersoplossing voor het halen van een bedrijfsdoel. Er wordt momenteel gevochten om bedrijfskundigen.”

Volgens De Bont is het anno 2019 niet meer de vraag óf een eindgebruiker naar de cloud migreert, maar naar welke Cloud en in welke mate. “Een van de belangrijkste uitkomsten van ons onderzoek is dat we volgens veel CSP’s bewegen richting een hybride landschap. Zeker voor grotere organisaties is het ontwikkelen en bijsturen van Cloud strategieën een vak op zich geworden.”

Waar CSP's ontegenzeggelijk mee te maken hebben en krijgen, is het compliance vraagstuk. Eindgebruikers willen weten hoe dat zit, hoe het werkt en hoe een CSP het heeft geregeld. Bakker stelde onder meer de vraag wat volgens een CSP in de toekomst écht belangrijk wordt. “Minstens acht van de tien CSP's geeft als antwoord op deze strategische vraag: data – de capaciteitsvraag blijft groeien – maar ook security.”

Kwalificeren
Smart Profile kan met de interviews veel aspecten van de CSP-markt 'kwalificeren', zoals De Bont het noemt. “We standaardiseren bovendien; we brengen onderzoeksresultaten in kaart zodat verschillen zichtbaar worden. En omdat we al eerder inzichten opdeden vanuit het perspectief van de eindgebruiker, kunnen we de data die we hebben opgedaan bij verschillende soorten partijen integreren. We bieden daarmee een markt intelligentie waaruit verschillende partijen hun eigen conclusies kunnen trekken. Zeg maar gerust: een 360 graden blik.”

Het onderzoeksteam van Smart Profile wil nog meer CSP's interviewen. “Voor deelnemers maken we een dashboard beschikbaar, met inzichten in trends en ontwikkelingen binnen de eigen markt”, besluit Sander de Bont. “Deelnemers worden bovendien vermeld in onze CSP-catalogus, zodat eindgebruikers ze makkelijk kunnen vinden. Ook voor vendoren is dit onderzoek waardevol, als ze contact zoeken met een CSP die past in hun ecosysteem. Met onze intelligentie kunnen zij beter segmenteren waar in hun markt de sweetspot ligt.” CSP's die willen meedoen, kunnen zich aanmelden op de website van Smart Profile via www.smartprofile.io/csp.

Onlangs heeft Smart Profile, in samenwerking met Dutch IT-channel een analyse over de Cloud Service Provider gepubliceerd. Bekijk hier de resultaten van het onderzoek.

Auteur: Witold Kepinski

Terug naar nieuws overzicht
Cloud