Cohesity maakt backup-up data intelligent

06-04-2019 | door: Teus Molenaar

Cohesity maakt backup-up data intelligent

Om het innovatieve karakter van Cohesity te duiden, maakt Mohit Aron, CEO van Cohesity, een vergelijking met de smart phone. De mobiele telefoon was alleen bedoeld om te bellen, maar de smart phone is een alleskunner. Begonnen als back-up van data in legacy systemen, is Cohesity nu een datageweldenaar.

Aron staat bekend als de bedenker van het Google File System en mede-oprichter van Nutanix. In 2013 heeft hij Cohesity opgericht. In 2016 kwamen de eerste versie van DataPlatform en DataProtect op de markt. Aron lijkt daarmee tegenwoordig synoniem aan hyperconverged.

De CEO heeft meer dan 50 technologiepatenten op zijn naam staan. En hij weet zich te omringen met knappe koppen. De laatste vier jaar hebben ingenieurs van Cohesity meer dan dertig fundamentele technologie patenten aangevraagd of inmiddels al toegekend gekregen.

Hij is even in de Benelux om een aantal klanten te spreken als we hem in een Amsterdams hotel ontmoeten. Daar maakt hij, gevraagd naar de vernieuwingen die het bedrijf naar de markt heeft gebracht, de parallel met de slimme telefoon. “Eerst had je voor van alles een apart apparaat nodig. Voor telefoneren, voor fotograferen, voor het opnemen van geluid, voor het vastleggen van bewegend beeld. Dat kan nu allemaal met één apparaat, met de smart phone. Tel daarbij op welke mogelijkheden hij heeft met alle apps van tegenwoordig, en het beroemde Zwitserse zakmes steekt erbij af als een eenvoudig prul.”

Hij trekt de vergelijking door naar specifiek Apple: “Ze hebben de appstore in het leven geroepen. Het bedrijf richt zich meer en meer op het leveren van diensten. Dat deed het al met muziek; nu wil het ook met streaming aan de slag; de concurrentie aangaan met Netflix. Alles vanuit één platform.”

Dat is, zoals hij zegt, niet allemaal in één keer gegaan; de smart phone is in de loop der jaren gegroeid tot wat het nu is. En de ontwikkeling gaat nog steeds door. Zo is het ook gegaan met Cohesity, het bedrijf dat nu bekend staat als de hoeder van secondary storage.

Analytics

“We zijn begonnen als een bedrijf dat een geweldige manier ontwikkelde om legacy data te back-uppen. Wij hebben het maken van reservekopieën sterk vereenvoudigd. Maar we doen nu zoveel meer. We hebben ons ontwikkeld tot dataspecialist. Wij passen analytics toe. Wij kunnen analyseren hoe een organisatie haar data opslaat. Daarmee laten we zien of dat efficiënt gebeurt, maar ook of dat in overeenstemming is met de geldende wet- en regelgeving, met name de GDPR of AVG, zoals het in Nederland heet.”

Het gaat nog verder, vertelt de CEO. “Wij kunnen ook in de data kijken; we weten wat ze voorstellen. Dat opent allerlei nieuwe mogelijkheden.”

Apps naar data

Aron komt met het voorbeeld van Splunk, dat zich profileert als ‘big data engine’. Ooit begonnen als tool voor IT’ers om grote hoeveelheden logfiles te bestuderen om technische onvolkomenheden op te sporen, is het nu een middel om talloze data van velerlei formaten google-achtig te doorzoeken en te analyseren. Veel bedrijven, waaronder bijvoorbeeld Proctor & Gamble gebruiken Splunk om inzicht te krijgen in alle aspecten van hun bedrijfsvoering.

“Maar”, zegt hij, “Splunk draait in een aparte silo. Dat maakt de omgeving weer complex, lastiger td beheren. Met ons platform is het mogelijk Splunk te gebruiken terwijl de data niet verplaatst hoeven te worden. De data blijven gewoon op ons platform. Wij brengen de applicaties naar de data in plaats van andersom.”

Hetzelfde is mogelijk met machine learning om de voorspelbaarheid van de uitkomst van bedrijfsprocessen te verbeteren; en met antivirus voor back-up. “Wij hebben twee applicaties die data op ons platform scannen op malware. We hebben ook een applicatie om de secondary storage te doorzoeken op GDPR-data”

Cohesity werkt ook samen met derden om de applicaties naar zijn platform te brengen. “Dit lijkt ook op de ontwikkeling van de smart phone”, zegt hij. “Wij vormen de appstore, of Google Play,  voor apps die iets met back-up data doen. De tijd van domme opslag van reservekopieën is voorbij, wij maken secondary storage intelligent.”

Kostenverlaging

Hoe dit alles bijdraagt aan het innovatievermogen van zijn klanten? “Wij vereenvoudigen de opslag van data en we maken ze beschikbaar voor analyses. Dat doen we op een manier die de kosten sterk naar beneden brengt. Bedrijven houden zo geld over om vernieuwingen te bedenken en door te voeren.”

Hij komt met een voorbeeld van een Belgische klant (de naam mag hij niet noemen). “We hebben daar met ons platform zes legacy back-up systemen kunnen vervangen. Voor elk back-up systeem hadden ze aparte software en hardware. Dat schaalt niet op den duur. En voor archief hadden ze ook nog een apart systeem. Van al die data hadden ze wel vijf tot zes kopieën. Dat kost niet alleen veel geld, maar het is ook ingewikkeld om iets intelligents te doen met die data. Ons platform gaat verder dan louter opslag. Dat is ook de aanbeveling die onze partners kunnen doen.”

Zelfde problemen

Cohesity gaat door met het verbeteren van zijn producten en met het vullen van zijn appstore. De onderneming richtte zich aanvankelijk op de echt grote bedrijven en organisaties. “Maar we hebben gemerkt dat onze oplossingen ook interessant zijn voor de midmarket. Tenslotte lopen ze daar tegen dezelfde problemen aan.”

Over de concurrentie zegt hij: “Wij concurreren met de makers van telefoons. Het verschil is dat wij smart phones leveren.”

Door: Teus Molenaar

Terug naar nieuws overzicht