Mimecast zet volgende stap met support desk

Foto: Paul Jansen

02-04-2019 | door: Teus Molenaar

Mimecast zet volgende stap met support desk

E-mail specialist Mimecast is nu ruim een jaar actief in de Benelux. Tijd voor de volgende fase, meent Paul Jansen, Sales Director bij het bedrijf. “We gaan onze schaal vergroten en we hebben een support desk voor onze resellers ingericht. We werken hier nu met een volwassen team van 9 mensen.”

Een jaar geleden huurde Mimecast nog een ruimte in het WTC te Amsterdam. Nu is de onderneming gevestigd in een statige villa aan de rand van Utrecht. Vanwege de centrale ligging. “Maar ook als knipoog naar onze collega’s in het Verenigd Koninkrijk. Tenslotte zijn de oprichters begonnen in een soortgelijk gebouw in Londen.”

Samen met distributeur ALSO heeft Mimecast het afgelopen jaar gebruikt om partners aan zich te binden. Inmiddels zijn er zo’n vijftien actief. “Het is een beetje de kip-en-ei-kwestie: je hebt partners nodig om klanten te krijgen, maar resellers willen pas partner worden als je klanten hebt. Vandaar dat we het afgelopen jaar daarop de focus hebben gelegd. We hebben nu het aantal partners waarmee we goed uit de voeten kunnen. Bovendien zijn ze in staat zelfstandig Mimecast te verkopen en te implementeren bij klanten. Het afgelopen jaar hebben we veel trainingen gegeven en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Zo hebben we veel nieuwe klanten (referenties zijn te vinden op www.mimecast.nl) mogen bedienen. Vooral in de sectoren overheid, zorg en educatie. En natuurlijk de advocatuur (professional services legal). Juist hier bestaat vanaf het begin veel belangstelling voor onze producten.”

Jansen is niet op zoek naar meer resellers. “Wij gaan voor het value kanaal, niet voor het volume kanaal”, onderstreept hij. Eraan toevoegend: “De nadruk lag het afgelopen jaar op kwantiteit; nu gaan we voor kwaliteit.”

Voorbereid op Brexit
Mimecast heeft zijn wortels in Groot-Brittannië en heeft slechts luttele jaren geleden het Kanaal overgestoken. Het kantoor in Zweden wordt nu vorm gegeven, terwijl de marktpenetratie in de Benelux het verst is van alle niet-Britse vestigingen. “Waarschijnlijk omdat het gebruik van Office365 zo hoog is in Nederland. En Nederlanders staan meer open voor technische vernieuwingen en cloudgebruik dan andere Europese landen. Ook Zweden loopt gewoonlijk voorop in IT-gebruik, maar daar zijn we dus maar net begonnen”, vertelt Jansen.

De onderneming heeft het ‘continent’ altijd als een aparte regio beschouwd. Het gevolg is dat er al twee eigen datacenters in Duitsland functioneren. “Vooral met de GDPR in het achterhoofd is het heel nuttig gebleken dat we onze klanten kunnen garanderen dat de data binnen de Europese Unie blijven. In die zin zijn we dus goed voorbereid op een eventuele Brexit; in welke vorm die dan ook mag worden uitgevoerd.”

Archivering
Het hoge gebruik van Office365 in Nederland pakt goed uit voor Mimecast. “Veel IT-managers willen niet al hun eieren in één mandje bewaren. Als er iets mis gaat, dan wil je toch kunnen beschikken over jouw e-mail verkeer. Eind januari en half februari waren er storingen bij Office365. Dan ben je eigenlijk aan de goden overgeleverd. Veel organisaties konden niet werken, maar onze klanten ondervonden geen enkele hinder”, stelt Jansen tevreden vast.

Als voordelen van Mimecast, kort samengevat, noemt Jansen: security, (extra) archivering en business continuity. “Wij hebben een volwaardig cloudmodel; we zijn geboren in de cloud, zogezegd. Daarbij is archivering gegarandeerd. Als je dat wilt, gaat niets verloren.”

“Als je een standaard bundel Office365 hebt plus een licentie op Mimecast, dan ben je goedkoper uit dan de uitgebreide Office365-bundel met extra beveiliging. Daarbij komt dat de combinatie van Office365 plus Mimecast onze partner een hogere marge oplevert en de klant een betere oplossing biedt.”

Support desk
Dit jaar legt Mimecast de nadruk op schaalbaarheid en een speciale support desk voor de resellers. De nadruk ligt nu op kwaliteit, stelt Jansen.

Wat dat in de praktijk betekent? “Nou, dat wij deals zo snel mogelijk administratief afhandelen voor onze partners. En dat wij bovendien ook de after sales gaan verzorgen. Wij hebben hier nu mensen die onze partners op allerlei manieren kunnen ondersteunen.”

Die ondersteuning betekent ook meer inzicht geven in de ontwikkelingen van Mimecast. “Wij hebben de afgelopen tijd drie overnames gedaan die onze oplossing versterken. Allereerst Ataata; dit is een bedrijf dat een training heeft ontwikkeld om mensen bewust te maken van de risico’s van IT en hoe ze daarmee kunnen omgaan. Dat gebeurt op basis van video. Voorts hebben we Solebit overgenomen. Daar werkten we al heel nauw mee samen, maar we zijn nu eigenaar. Solebit heeft een manier ontwikkeld om malware in e-mailberichten te herkennen en onschadelijk te maken. De derde overname betreft Simply Migrate; de naam zegt het al: de onderneming heeft software gebouwd om gearchiveerde data eenvoudig te migreren. Mimecast gaat het gebruiken om legacy data te migreren naar onze cloudtoepassing.” De acquisities tonen het belang dat Mimecast hecht aan beveiliging en gebruiksgemak.

Naamsbekendheid
“In een onderzoek onder IT’ers is gevraagd naar welke bedrijven zij spontaan noemen als het gaat om veilig e-mail gebruik. Mensen denken dan in eerste instantie aan Microsoft en vervolgens Mimecast. Andere namen schiet hen niet te binnen.”

Door de overnames zijn er nu ook meer ingangen voor resellers om bij klanten binnen te komen. Niet slechts archivering, maar ook security en migratie van data. “Een reseller kan bijvoorbeeld een oplossing aanbieden voor één aspect en dat uitbreiden naar de complete oplossing. Daar geven wij natuurlijk ondersteuning bij. Gebleken is trouwens dat onze klanten trouw zijn aan onze oplossing. Voor onze partners betekent dit dat zij een duurzame relatie kunnen aangaan met hun klanten.”

Auteur: Teus Molenaar 

Terug naar nieuws overzicht