‘Ondersteunende IT is voorwaarde voor innovatie’

Sheau Pei Chong en Marijke Kasius, PQR

01-04-2019 | door: Marco van der Hoeven

Ondersteunende IT is voorwaarde voor innovatie

Organisaties moeten hun IT-omgeving klaarstomen om gebruik te kunnen maken van nieuwe technologieën. PQR helpt klanten hierbij met een platform, SpaceHub, waarmee medewerkers altijd en overal zonder zorgen hun werk kunnen doen. Zo ontstaat er ruimte voor innovatie. Marijke Kasius (Operations Director) en Sheau Pei Chong (CTO) vertellen hoe PQR dat aanpakt.

Innovatie is volgens Kasius meer dan operational excellence. “Natuurlijk is het belangrijk om te kijken hoe je zo efficiënt mogelijk kunt werken en alles in heldere structuren giet, maar de klant van vandaag heeft meer nodig.”

Behoefte aan innovatie

De klant heeft namelijk ook innovatie nodig, ziet Kasius. “Als je alleen inzet op efficiëntie en kostenbesparing kom je al snel uit op een model waarin alles is dichtgetimmerd. Maak ruimte voor innovatie.”

Kasius merkt dat ook in gesprekken met klanten. “We merken dat klanten ook anders tegen IT gaan aankijken. Ze zien steeds meer de noodzaak van innovatie. Zo is het normaal geworden om de cloud in te zetten.”

Ook het ‘as-a-Service’ afnemen van diensten wordt steeds populairder. “Steeds meer organisaties zien de voordelen van IT-as-a-Service. Door IT af te nemen als dienst creëer je veel meer ruimte voor innovatie. De manier waarop IT zich verhoudt tot de organisatie maakt daarmee echt een verandering door.”

Die verandering zorgt ervoor dat IT veel meer ondersteunend is. “Dat is een goede ontwikkeling. Als IT ondersteunend is kan de klant zich richten op haar core business. De klant is immers geen IT-organisatie.”

Chong beaamt dat. “Je kunt spreken van een grote technologische verschuiving. Klanten gaan op nieuwe manieren werken en de technologie verandert snel. Om te kunnen blijven innoveren als organisatie moeten technologie en klant worden samengebracht.”

Het is volgens Chong belangrijk om verder te kijken dan de dag van morgen. “Bedrijven hoeven nu maar één apparaat per medewerker te beheren, maar dat zullen er in de toekomst snel meer worden. Dat stelt ook andere eisen aan het beheer.”

PQR ging daarom op zoek naar een manier om klanten nu en in de toekomst te helpen bij de snelle veranderingen in de manier van werken, de markt en de technologie. Chong: “Wat het nog lastiger maakt is het gigantische aanbod van producten en leveranciers. En hoe weet je of de oplossing die je vandaag koopt, morgen nog voldoet?”

SpaceHub

Om ervoor te zorgen dat klanten echt krijgen wat ze nodig hebben, heeft PQR SpaceHub ontwikkeld. Dit is een intelligente hub die bijvoorbeeld voor de klant berekent of een workload het beste in de cloud of on-premise kan draaien. Chong: “Zo weten klanten dat ze applicaties en data zo effectief mogelijk gebruiken. Het maakt de IT-omgeving makkelijker beheersbaar.”

Kasius voegt daaraan toe: “Klanten willen geen zorgen, ze willen gewoon dat het werkt. De meeste klanten hebben te maken met legacy, bepaalde requirements, specifieke applicaties en specifieke technologie. Maar ze willen wel naar de cloud. SpaceHub kan daarbij helpen.”

In SpaceHub is niet alleen cloud ondergebracht, maar ook legacy, security en van CAPEX naar OPEX. Ook helpt het platform beslissingen maken of het verstandig is om te kiezen voor een eenmalige aanschaf of een pay per use-model.

“Verschillende klanten hebben verschillende behoeften”, zegt Chong. “De behoeften stoppen we in SpaceHub, die helpt om de beste keuze te maken.” Maar PQR biedt meer. “Daar bovenop hebben we onze diensten waarmee we de klanten op weg helpen in de nieuwe manier van werken.”

Dat het adoptieproces bij nieuwe manieren van werken heel belangrijk is, ziet Kasius ook. “Het is een onderwerp waar organisaties echt prioriteit aan moeten geven. We kunnen bijvoorbeeld wel SharePoint inrichten, maar hoe zorg je ervoor dat medewerkers er ook mee gaan werken?”

PQR schenkt daarbij extra aandacht aan de gebruikerskant. Chong: “Vroeger waren de trainingen vooral gericht op de IT-gebruiker. We zien in de praktijk dat juist de gebruikers in de business baat hebben bij workshops en trainingen.”

Blijven vernieuwen

Een groot voordeel van SpaceHub is dat organisaties direct toegang kunnen krijgen tot technologische innovaties. Ook hoeven ze niet zelf de markt te onderzoeken om te kijken wat voor nieuwe oplossingen er beschikbaar zijn: die worden vanzelf als module toegevoegd aan SpaceHub. Chong: “We blijven in de markt kijken. Continu voegen we nieuwe innovatieve oplossingen toe. Zo heeft de klant altijd de beschikking over een up-to-date platform.”

Eén van de organisaties die al gebruik maakt van SpaceHub is een scholengemeenschap. Kasius: “Deze organisatie had een probleem met de beschikbaarheid van de data. De data stond versnipperd opgeslagen. Sommige data moest van een USB-stick komen, of was in het ene lokaal wel beschikbaar en in het andere niet. Dat kostte de docenten veel tijd.”

Nu de scholengemeenschap met SpaceHub werkt, is alle data op een locatie te vinden. “Zo zijn de docenten geen tijd meer kwijt aan IT, maar is IT ondersteunend geworden aan het onderwijsproces”, zegt Kasius.

Veel andere klanten van PQR werken via een Digital Workspace. Ook dat is een voorbeeld hoe technologie ingezet kan worden om ondersteunend te zijn. Chong: “Met een goed ingerichte digitale werkplek, de Digital Workspace, hebben medewerkers alle tools in handen om op een vernieuwende manier hun werk te doen.”

Werken met zo’n totaaloplossing biedt de klant veel voordelen. Kasius: “Wij onderzoeken de markt en bieden innoverende producten aan via het platform. Klanten kunnen daarvan gebruiken wat past bij hun behoeften en gebruiken het als dienst. Zo helpen wij klanten te innoveren.”

Terug naar nieuws overzicht