Redactie - 28 maart 2019

Workday: ‘High tech komt samen met high touch, de menselijke kant’

Technologie stimuleert talent- en netwerkontwikkeling, zo vertelt Greg Pryor, SVP People and Performance Evangelist bij softwareleverancier Workday. Dat ondervond hij in gesprek met zijn eigen organisatie en die van klanten. ‘Ik vraag altijd: wat zou jou helpen om succesvol te zijn? Vervolgens kijk ik hoe de behoeften van medewerkers gestimuleerd kunnen worden met technologie. Daarbij draait het niet meer om het managen van human resources. Nu gaat het over empathisch vermogen.’

Inmiddels werkt Greg Pryor meer dan vijf jaar bij Workday. In die vijf jaar heeft hij het bedrijf zien groeien van een grootte van een paar duizend medewerkers tot een organisatie met meer dan 10.000 medewerkers. In die extreme groei je eigen identiteit en culturele waarden bewaren, is een uitdaging, zo bekent Pryor, maar het is ze gelukt. Inmiddels staan ze in veel landen bovenin de lijsten ‘beste bedrijf om te werken’. In Groot-Brittannië staan ze zelfs op 1.

De mens centraal

De reden voor Workday’s succes is volgens Pryor de focus op de mens en zijn of haar prestaties. ‘We geloven dat gelukkige medewerkers gelijk staan aan gelukkige klanten, dus als we succesvol willen zijn, moeten we ons focussen op het welzijn van onze medewerkers’, aldus Pryor. Voor dit welzijn werkt Workday vanuit de principes van design thinking. ‘We gaan hierbij uit van wie de organisatie maakt en wat onze medewerkers zal stimuleren om zich fijner te voelen in de organisatie en beter te presteren. Steeds meer organisaties kijken vanuit dit perspectief naar hun medewerkers.’

Volgens Pryor zitten we nu in het negende jaar van derde fase van wat hij human capital management noemt. In het eerste tijdperk ging het om het inzetten van personeel voor routinematig werk. Deze periode liep van 1930 tot 1970. Het tweede tijdperk liep van de jaren zeventig tot ongeveer 2010. In deze jaren draaide het om het managen van human resources: net als technologie was de mens een middel tot het bereiken van een doel. Vaak gericht op het inrichten van een efficiënte organisatie.

Performance enablement om prestaties te verbeteren

Pryor: ‘Nu zijn we aangekomen in de derde generatie van human capital management. Het gaat nu over performance enablement en maatwerk om prestaties te verbeteren: rollen worden toebedeeld op basis van vaardigheden, kennis en netwerken. Technologie die deze processen ondersteunt, is heel erg context gericht: wie kent een medewerker, waar zit hij in zijn carrière, welke vaardigheden heeft hij? Technologie helpt om content te cureren, netwerken te vergroten en vaardigheden te stimuleren.’

‘Het is ook het tijdperk van empathie. En als we dan vanuit dat empathisch vermogen kijken naar bijvoorbeeld millenials, dan zien we dat de aanname die we vaak hebben (ze willen zich niet binden) niet klopt: ze jobhoppen omdat ze meer vaardigheden willen leren. Millenials gingen veelal aan het werk in de crisis, waarbij ze een overlevingsstrategie hebben ontwikkeld door veel capaciteiten en vaardigheden aan te leren. Snel willen doorgroeien of veranderen van functie helpt daarbij’, aldus Pryor.

Agile ontwikkeling van de loopbaan

Technologie kan mensen helpen om die vaardigheden te ontwikkelen én hun netwerk te vergroten. Dat hoeft niet per se buiten het bedrijf te gebeuren, zo laat Pryor zien. ‘Wij zetten zelf onze technologie in om Workmates, onze medewerkers, te stimuleren om agile te werken met hun carrière binnen Workday. Dat betekent dat ze worden gestimuleerd om in carrièresprints te werken, waarin ze in drie tot zes maanden één capaciteit en één connectie ontwikkelen. We bieden daarvoor functionaliteiten aan in Workday, die op hun beurt ook weer offline contact stimuleren.’

Een voorbeeld is de functionaliteit match-up, die binnenkort gelanceerd wordt: een algoritme zoekt voor elke nieuwe medewerker een Workday-veteraan om mee af te spreken. Het gesprek kan eenvoudig ontstaan omdat gebruik wordt gemaakt van het fast friends protocol. Het is een mobiele vragenlijst aan de hand waarvan de medewerkers het gesprek kunnen starten. ‘Het draait om high tech en high touch, technologie wordt ingezet om de menselijke kant te verheffen.’

Inspiratie vanuit data

Verzamelde data over ervaringen, carrières en leiderschapsontwikkeling leggen daarbij de basis voor technologie ondersteunde performance enablement. ‘Eén van mijn favoriete functionaliteiten van Workday is de career opportunity graph. Het gebruikt alle data, bewegingen en transacties om aan te geven welke ontwikkeling het beste bij jou zou passen en naar welke functies mensen zoals jij doorschoven. Het geeft je inspiratie over welke functies voor jou wellicht interessant kunnen zijn en welke vaardigheden je daarvoor zou moeten ontwikkelen.’

Daarom raadt Pryor klanten ook aan om meer data te gaan verzamelen. ‘Wij doen elke week een tevredenheidsonderzoek, waarbij we per keer twee vragen stellen aan onze medewerkers. In totaal stellen we 34 tot 60 vragen om het sentiment van medewerkers van alle locaties en achtergronden te achterhalen. Dat is wellicht wat veel voor andere bedrijven, maar ik raad mijn klanten wel aan om frequenter te onderzoeken wat bijdraagt aan het succes van de medewerker. Zo kan je vervolgens technologie inzetten om deze condities te stimuleren.’