Transfer Solutions: 'omarm legacy en denk aan de menselijke aspecten'

Jacob Beeuwkes en Jurgen Duijster, Transfer Solutions

25-03-2019 | door: Johan van Leeuwen en Witold Kepinski

Transfer Solutions: omarm legacy en denk aan de menselijke aspecten

Organisaties die technisch innovatief willen zijn doen er volgens Transfer Solutions goed aan om hun legacy-omgeving te omarmen in plaats van het als ballast te zien. Ook is het cruciaal om te kijken naar de menselijke eigenschappen en de manier van samenwerken. Directeur Jurgen Duijster en innovatiemanager Jacob Beeuwkes zien veel kansen.

Jurgen Duijster schetst de ontwikkelingen die hij ziet. “Technologieën als Machine Learning en Artificial Intelligence zijn tegenwoordig al onderdeel van producten. Daardoor ontstaan er autonome oplossingen. Denk aan de zelfrijdende auto. Als Oracle-partner zien wij ook de komst van de Autonomous Database en het Autonomous Data Warehouse.”

“Als dat soort oplossingen ook connected worden, wat steeds meer gebeurt, dan krijg je smart environments”, vervolgt hij. “Dus niet alleen slimme steden, maar ook echt slimme omgevingen voor individuen. Denk aan de koelkast die detecteert wanneer er iets op is en zelf boodschappen bestelt om die vervolgens af te laten leveren op een moment waarop jij volgens je agenda thuis werkt. Op die manier wordt de hele maatschappij slimmer.”

Maar het gaat daarbij lang niet alleen om de vraag wat er technisch mogelijk is, maar vooral ook om wat mensen aankunnen en hoeveel vertrouwen ze erin hebben. Duijster: “Trust en security zijn op dit gebied enorm belangrijke componenten. Facebook en ook Google lagen al onder vuur en dat geldt nu ook voor YouTube. Daarom is dit nog vooral een vergezicht van wat technisch mogelijk is.”

Datagedreven
Om als organisatie waarde te halen uit innovatie is het volgens Beeuwkes nodig om datagedreven te worden. Maar tegelijkertijd zal de overgrote meerderheid vasthouden aan een hybride architectuur en hebben bedrijven te maken met legacy applicaties. Die moet je volgens Transfer Solutions juist omarmen. Beeuwkes: “Klanten komen vaak naar ons toe met het de mededeling dat hun bestaande situatie ze beperkt. Maar legacy zorgt voor stabiliteit en kan daarnaast ook een waardevolle bron zijn. Een leuk voorbeeld op dat gebied is dat de NS bestaande sensoren in het spoor die het gewicht van vrachttreinen meten, nu ook inzet om te kunnen zien hoeveel mensen er in elke wagon zitten. De reiziger op het perron kan via een app vervolgens zien waar er nog plaats is. Ook bij onze klanten liggen dat soort kansen, maar die moet je wel zien te spotten. En daarnaast: je legacy ligt er gewoon, je kunt hem meestal niet opruimen, hoe graag bedrijven dat vaak ook willen.”

Menselijk aspect
Om datagedreven te worden is het ook nodig om een goede balans te vinden tussen technologie en het menselijke aspect, geeft Beeuwkes aan. “De bereidheid binnen organisaties om te veranderen is heel belangrijk. Mensen op de werkvloer moeten de urgentie voelen. Als er een rem zit op de innovatie, heeft dat vaak niet met de technologie maar met de organisatie te maken. Juist in deze tijd. Vroeger kon je technologie als de volledige oplossing presenteren, nu gaat het echt om het hele veranderingsproces.”

Beeuwkes geeft het voorbeeld van een klant die zich met transportdiensten bezighoudt. “Ze zijn het schoolvoorbeeld hiervan. Ze wilden vooruit, maar liepen vast. Ze dachten dat dat door de technologie kwam en wilden hun legacy vervangen. Gaandeweg bleek dat ze heel snel proof of concepts en apps ontwikkelden, maar dat de organisatie niet klaar was om de nieuwe diensten te ondersteunen en dat het bedrijf geen route richting de toekomst had. We vliegen het nu aan als een transformatieproject in plaats van als een technologieverandering en dat werkt heel goed.”

Agile werken
Transfer Solutions gelooft sterk in agile werken en kan bij klanten, in samenwerking met gespecialiseerde partners, ondersteunen bij een transitie in die richting. Beeuwkes: “Bij agile werken is de feedbackloop veel korter en wordt de hele organisatie sneller bij het proces betrokken. Bij langdurige projecten kun je bovendien veel beter inspelen op voortschrijdend inzicht, in plaats van dat je er op een gegeven moment achter komt dat je iets hebt gemaakt waar de gebruiker bij nader inzien niets meer aan heeft. En rollen als ‘product owner’ die ontstaan, zorgen ervoor dat mensen zich binnen een organisatie sterk maken voor een product. Dat werkt beter dan wanneer een functioneel beheerder dat doet.”

POC’s
Transfer Solutions gelooft ook sterk in proof of concepts (POC’s). Beeuwkes: “We merken dat dat een belangrijke aanjager is om verandering te brengen. Organisaties hoeven maar een kleine investering te doen om kennis te kunnen maken met de mogelijkheden van de nieuwe technologie, specifiek met hun eigen data. Binnen één of twee weken kunnen we meestal al iets neerzetten dat ze ook echt in productie kunnen nemen. Na elke POC zien we het enthousiasme groeien.” Duijster: “Het nieuwe model van Oracle, waarbij je alles ook pay-as-you-go kunt afnemen, helpt daar sterk bij. Klanten kunnen dan zonder grote investering iets uitproberen. POC’s zijn zowel voor de financiën, de snelheid, als voor het meekrijgen van de mensen op de werkvloer heel belangrijk.”

Ook Edge Computing is volgens Transfer Solutions een belangrijke ontwikkeling. Daarom werkt het, behalve met Oracle en OutSystems, ook samen met Equinix. Duijster: “Wij geloven in hybride oplossingen, met een legacy die in sommige gevallen nog on premise staat. Klanten zullen steeds vaker voor meerdere cloudleveranciers kiezen. Als je dan ook voor IoT kiest, dan wordt connectiviteit cruciaal. Dan heb je het echt over Edge Computing. Dat kunnen we nu as a service aanbieden.”

Voedingsbodem
Organisaties die willen innoveren moeten volgens Duijster zorgen voor een goede voedingsbodem. “Het begint met het samenstellen van een groep medewerkers die zich als voorlopers met innovatie bezig mogen houden. Je hebt zowel de goede gereedschappen als de juiste werkmethode nodig. Begin vervolgens klein en werk met POC’s. Cloud, met een pay-as-you-go model, is daarvoor het juiste gereedschap.”

Beeuwkes: “Het is daarnaast belangrijk dat organisaties beseffen dat innovatie niet per se disruptief hoeft te zijn. Kleine verbeteringen of bestaande oplossingen kunnen ook innovatief en zeer waardevol zijn. Innovatie is voor elk bedrijf interessant. Je moet de eerste stap durven te zetten.”

Terug naar nieuws overzicht