'Innovatie: de geschiedenis herhaalt zich onder nieuwe omstandigheden’

Boudewijn Aelbers, VMware

21-03-2019 | door: Marco van der Hoeven

Innovatie: de geschiedenis herhaalt zich onder nieuwe omstandigheden’

Controle, beheersbaarheid, beschikbaarheid zien we als de uitdagingen van deze tijd. Volgens Boudewijn Aelbers, senior manager presales Benelux bij VMware, vergissen we ons daarin. In dit interview kijkt Aelbers terug op de IT-uitdagingen van de afgelopen decennia en werpt hij een blik op de toekomst: Wat hebben de uitdagingen van gisteren en morgen met elkaar gemeen? En wat verandert er echt?

Aelbers begint zijn betoog met een citaat van Abraham Lincoln: ‘De beste manier om de toekomst te voorspellen is door deze zelf te bedenken’. Het is voor hem een veelzeggende zin. “Als je de toekomst wilt ontdekken moet je zaken opnieuw begrijpen onder nieuwe omstandigheden.”

Een terugkerend verhaal

De zaken die we opnieuw zouden moeten begrijpen zijn terug te vinden in de IT-historie, ziet Aelbers.  “De centrale verwerking van gegevens begon met het mainframe. Op een bepaald moment ontstond er een eenvoudig netwerk. We wilden onze klanten beter van dienst zijn met slimmere eindpunten en maakten een kleine server. Zo konden we een beter netwerk opbouwen.”

Met het bouwen van het netwerk ontstonden ook nieuwe uitdagingen. Aelbers: “Het netwerk moest ook beheerd, beheerst en beveiligd worden. Hoe konden we het netwerk zo inrichten dat we de controle hielden?” De opkomst van het internet zorgde voor een verbreding van het netwerk. “Dit bood nieuwe mogelijkheden voor de eindgebruiker, maar ook hier kregen we te maken met dezelfde uitdagingen. Hoe houden we informatie veilig, beheersbaar en beschikbaar?”

De uitdagingen die we nu zien met 4G, mobiel en cloud, brengen ons volgens Aelbers dan ook weer op hetzelfde uitgangspunt. “Samenvattend kun je stellen dat we traditionele uitdagingen steeds aanpakken met nieuwere technologie.”

Hoewel de uitdagingen misschien hetzelfde zijn gebleven, gaat de technologie in rap tempo verder. En dat gaat de komende jaren een grote verandering met zich meebrengen, voorspelt hij. “Tot nu toe hebben we altijd met apparaten gewerkt zoals computers, smartphones en gadgets. Nu zien we een verschuiving plaatsvinden naar ‘onzichtbare IT’. Functionaliteit moet geïntegreerd worden in analoge voorwerpen en het moet snel kunnen werken.”

Noodzaak onzichtbare IT

Aelbers stelt zelfs dat onzichtbare, geïntegreerde IT steeds noodzakelijker wordt. “Onzichtbare IT moet direct werken en dus niet via de cloud geregeld zijn. Het zal veel meer edge worden. Denk bijvoorbeeld aan gezichtsherkenning in een winkel waarbij de klant direct een aanbod op maat moet krijgen van een verkoper. Of aan de ontwikkeling van autonome auto’s. De communicatie moet snel gaan, er is geen tijd voor een uitgebreide analyse voor er een respons komt van de auto.”

De komende jaren verwacht Aelbers dan ook hele andere use cases dan we tot nu toe hebben gezien, waarbij de integratie en onzichtbaarheid van IT een steeds grotere rol zal spelen. “In de toekomst zal het zo zijn dat als jij met je auto naar het strand gaat op een mooie dag, je niet meer zelf de pechservice hoeft te bellen als je auto kapot gaat. Er komt een tijd waarin de pechservice al weet dat jij op een mooie dag naar het strand gaat, waar je rijdt en waar en hoe laat je auto kapot zal gaan. Daar kan de pechservice op anticiperen en je sneller helpen.”

Ook de brandweer zou bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van geïntegreerde, onzichtbare IT. “De brandweer zou warmtemeters kunnen verwerken in het pak, waarbij de hub verwerkt is in de brandweerwagen. Zo zou de brandweer niet meer afhankelijk zijn van een 4G mast in de buurt. De compute moet onzichtbaar dichtbij zijn zodat de dienstverlening ononderbroken beschikbaar is.”

‘Beleving’ zal volgens Aelbers het sleutelwoord worden in IT de komende jaren. “Voor eindgebruikers gaat beleving centraal staan. Alle componenten waar we het over gehad hebben komen daarin terug: het combineren van data, het combineren van factoren, het voortborduren op dienstverlening zoals we die al kennen. Dat kan met behulp van AI en machine learning, of een combinatie daarvan.”

Aelbers ziet ook in de manufacturing een verschuiving naar integratie van IT. “Denk bijvoorbeeld aan het scannen van een QR code waarmee je direct kunt zien waar producten vandaan komen en hoe lang ze nog goed zijn.”

Complexer

Hoewel we in deze tijd dus nog steeds met dezelfde uitdaging bezig zijn als decennia terug - alles onder controle houden- is de oplossing wel een stuk complexer. “IT is overal. Van sensoren in IoT oplossingen tot edge computing en gateways. Het vraagstuk is veel ingewikkelder geworden.”

Legacy blijft een uitdaging. Soms hebben bedrijven nog technologie van tien, twintig of dertig jaar oud. “Al die oude technologie kost ook aandacht en geld. En dat houdt ze tegen om te innoveren. Nieuwe bedrijven zonder legacy hebben geen last van deze remmende voorsprong. Binnen healthcare zie je dat er nu grote stappen gemaakt worden, omdat ze heel lang weinig IT hebben gebruikt vanwege de veiligheid. Ze hebben relatief weinig legacy.”

Aelbers verwacht dat Blockchaintechnologie een belangrijke bijdrage gaat leveren aan de oplossing van het vraagstuk. “De industrie onderzoekt nu hoe je data kunt gaan integreren op een performante, veilige en beschikbare manier.”

Rol VMware

VMware heeft grootste plannen voor de komende tijd. “Wij willen de rol op ons nemen om de onzichtbare IT te zijn die een faciliterende rol speelt in de digitale transformatie. Hoe kunnen we mensen de beschikking geven over slimmere technologie zodat ze complexe taken op een makkelijke manier uit kunnen voeren? Dat principe blijft overeind staan.”

Terug naar nieuws overzicht