Wouter Hoeffnagel - 24 februari 2019

ACM gaat toezicht houden op naleving Europese regels geoblocking

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de Europese regels voor geoblocking. Deze regels zijn sinds december van kracht en zijn bedoeld om consumenten in de volledige Europese Unie onder dezelfde voorwaarden aankopen te laten doen. Ondernemers mogen geen onderscheid meer maken tussen consumenten en bedrijven uit verschillende landen.

Geoblocking is een technologie waarmee klanten op basis van hun nationaliteit of verblijfplaats de toegang wordt ontzegd tot een website of automatisch worden doorgestuurd naar een andere versie van een website. Ook het verkopen van producten en diensten onder andere voorwaarden aan klanten uit verschillende landen is onderdeel van geoblocking. In veel gevallen vindt geoblocking online plaats. ACM wijst echter ook op incidenten bij autoverhuurbedrijven en attractieparken.

Boetes tot 900.000 euro

Ondernemers die de regels voor geoblocking overtreden kunnen een boete opgelegd krijgen die kan oplopen tot 900.000 euro per overtreding. De ACM kan alleen optreden tegen ondernemingen die in Nederland zijn gevestigd. Om geoblocking door buitenlandse organisaties tegen te gaan werkt de ACM samen met Europese toezichthouders.

De ACM roept ondernemers en consumenten op melding te maken indien zij constateren dat bedrijven zich niet aan de regels houden. Een uitgebreide uitleg van de Europese regels voor geoblocking is hier te vinden.