Wouter Hoeffnagel - 24 februari 2019

Gartner: 'Digital twins worden mainstream'

Gartner: 'Digital twins worden mainstream' image

Dertien procent van de organisaties die Internet of Things (IoT)-projecten uitvoeren maakt gebruik van digital twins. 62% van de organisaties verwacht digital twins op korte termijn in te zetten.

Dit blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Gartner. Gartner definieert een digital twin als een softwareontwerppatroon dat een fysiek object vertegenwoordigt met als doel de status van het asset te begrijpen, te reageren op veranderingen, bedrijfsactiviteiten te verbeteren en waarde toe te voegen.

Digital twins worden mainstream

"De resultaten - vooral in vergelijking met eerdere enquêtes - laten zien dat digital twins langzaam mainstream worden", zegt Benoit Lheureux, vicepresident onderzoek bij Gartner. "We voorspellen dat tegen 2022 meer dan twee derde van de bedrijven die IoT geïmplementeerd hebben ten minste één digitale tweeling in productie heeft genomen. Misschien bereiken we dat aantal al binnen een jaar."

Hoewel slechts 13 procent van de respondenten beweert al digitale tweelingen te gebruiken, is 62 procent bezig met het vaststellen van de technologie of is van plan dit het komende jaar te doen. Deze snelle groei in adoptie is te danken aan uitgebreide marketing en educatie door technologieleveranciers, maar ook omdat digitale tweelingen bedrijfswaarde leveren en onderdeel zijn geworden van IoT en digitale strategieën van bedrijven.

"We zien allerlei soorten organisaties digital twins omarmen. Fabrikanten van IoT-verbonden producten gaan voorop, aangezien zij met digital twins hun product kunnen differentiëren en nieuwe service- en inkomstenstromen kunnen creëren, wat duidelijke drijfveren zijn voor het bedrijfsleven", voegt Lheureux toe.

Voor meerdere doelgroepen relevant

Een sleutelfactor voor ondernemingen die IoT implementeren, is dat verschillende doelgroepen - zowel intern als extern - van digital twins kunne profiteren. 25 procent van de respondenten meldt dat hoewel de meeste van hun digitale twins slechts op één doelgroep gericht zijn, hun digital twins soms meerdere divisies bedienen. Zo geeft bijna een derde aan dat de meeste of al hun digital twins door meerdere doelgroepen worden ingezet. De doelgroepen van een digitale tweeling met verbonden auto kunnen bijvoorbeeld de fabrikant, een klantenserviceprovider en de verzekeringsmaatschappij zijn, die elk verschillende IoT-gegevens nodig hebben.

Gevraagd naar voorbeelden van doelgroepen van digital twins lopen de antwoorden sterk uiteen, variërend van interne IoT-dataconsumenten zoals werknemers of beveiliging van commerciële partners tot technologieleveranciers. "Deze bevindingen tonen aan dat een digitale tweeling een breed scala aan zakelijke doelstellingen dient", zegt Lheureux. "Ontwerpers van digital twins moeten onthouden dat ze waarschijnlijk meerdere gegevensgebruikers moeten herbergen en geschikte toegangspunten voor gegevens moeten bieden."

Digitale twins zijn vaak met elkaar geïntegreerd

Wanneer een organisatie meerdere digital twins heeft geïmplementeerd, kan het zinvol zijn om ze te integreren. In een energiecentrale met IoT-verbonden industriële kleppen, pompen en generatoren is er bijvoorbeeld voor elk apparaat een rol voor digital twins te verzinnen. Een digital twin kan echter ook worden ingezet om IoT-data van verschillende apparaten te verzamelen voor het analyseren van de totale bedrijfsvoering.

Ondanks dat het integreren van digital twins complex is, geeft 61% van de organisaties die digital twins heeft geïmplementeerd aan minstens twee digital twins met elkaar te hebben geïntegreerd. Van de groep die digital twins nog niet heeft geïntegreerd, geeft 74% aan dit in de komende vijf jaar te willen doen. Dit betekent echter ook dat 39% nog geen digital twins heeft geïntegreerd en 26% niet van plan is dit in de komende vijf jaar te doen.

61% heeft digital twins geïntegreerd

Ondanks dat deze opzet zeer complex is, heeft 61 procent van de bedrijven die digitale tweelingen hebben geïmplementeerd, al minstens één paar digitale tweelingen met elkaar geïntegreerd, en zelfs meer - 74 procent van organisaties die nog geen digitale tweeling hebben geïntegreerd - zullen doen dus in de komende vijf jaar. Dit resultaat betekent echter ook dat 39 procent van de respondenten nog geen enkele digitale tweeling heeft geïntegreerd; daarvan is 26 procent nog steeds niet van plan dat in vijf jaar te doen.

"Wat we hier zien is dat digital twins steeds vaker worden ingezet in combinatie met andere digital twins voor gerelateerde activa of apparatuur", aldus Lheureux. "Echter, echte integratie is nog steeds relatief ingewikkeld en vereist vaardigheden voor integratie van hoge orde en informatiebeheer. Het vermogen om digital twins met elkaar te integreren zal in de toekomst een onderscheidende factor zijn, terwijl fysieke activa en apparatuur evolueren."

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024