'2019 is het jaar van de mkb’ers in e-commerce'

24-02-2019 | door: Wouter Hoeffnagel

'2019 is het jaar van de mkb’ers in e-commerce'

Webshops van kleinere retailers leggen het vaak af tegen het geweld van de grote spelers in internetverkoop. Toch is er een omslag gaande, signaleert Ingenico Group. De wereldwijde leverancier van betaaloplossingen ziet dat mkb’ers in retail het steeds beter doen in de strijd tegen de grote webshops. Ingenico voorspelt dat 2019 het jaar wordt waarin kleine en lokale e-commerce bedrijven terrein gaan veroveren dankzij sterkere klantenbinding en persoonlijker service.

Het afgelopen jaar begon de verschuiving zich al af te tekenen. Uit het Europese onderzoek in opdracht van Ingenico Group in november 2018 naar het consumentengedrag rondom Black Friday bleek dat de kleinere retailers uit eigen land het goed doen ten opzichte van de grote internationale merken. Van de Black Friday-shoppers had 26% een voorkeur voor kleine, specialiseerde lokale winkels en 64% voor gevestigde Nederlandse merken. Daaruit maakte Ingenico vorig jaar al op dat kleinere ondernemingen zich steeds beter weren tegen de grote webshops dankzij een gerichter aanbod, betere service en betaalmogelijkheden voor nationale en internationale klanten. Die trend zet zich dit jaar voort, verwacht Ingenico.

Oer-Hollands bedrijfje succesvol in 179 landen

Een sprekend voorbeeld van het online succes dat kleinere retailers kunnen boeken in de wereldwijde e-commerce is Sneeboer & Zn. Sneeboer, gevestigd in het Noord-Hollandse Bovenkarspel, is al ruim 100 jaar specialist in handgemaakt tuingereedschap. Dit oer-Hollandse mkb-bedrijf verkoopt zijn kwaliteitsgereedschappen via een webshop nu in 179 landen, van de Verenigde Staten tot en met Hong Kong. De webshop heeft wereldwijd een enorm bereik en toch weet Sneeboer de klanten in elk land op een persoonlijke en ‘landeigen’ manier van dienst te zijn, waarbij gebruik wordt gemaakt van oplossingen van Ingenico. Klanten kunnen bijvoorbeeld in elk land hun lokale betaalmethode gebruiken en worden in hun eigen valuta gefactureerd. Sneeboer laat zien hoe je als Nederlands mkb-bedrijf wereldwijd de strijd aankunt met de gevestigde e-commerce giganten.

De technologie stelt mkb-bedrijven tegenwoordig niet alleen in staat zich op de internationale markt te begeven, maar zich daar ook in aanbod, kwaliteit en service te onderscheiden. En dat lukt steeds beter, volgens Benoit Boudier, Managing Director, Small and Medium Businesses Europe bij Ingenico: "Het gaat allang niet meer alleen om prijs. Kleine en middelgrote bedrijven scoren beter dan de grotere spelers dankzij hun diepgaande kennis van product en klant, en hun persoonlijke service. Dit jaar verwachten we ook dat steeds meer e-commerce bedrijven groei in omzet kunnen realiseren via de sociale platforms zoals Twitter, Facebook en Instagram."

Drie tips voor mkb'ers

Boudier geeft mkb-retailers die ook een rol willen spelen op de nationale en internationale e-commerce markt nog drie tips mee. "Zorg er ten eerste voor dat je de wet- en regelgeving die van toepassing is op je business kent en toepast. Zo gaat medio september van dit jaar in Europa de Strong Customer Authentication-richtlijn van kracht onder de PSD2 richtlijn, om de digitale veiligheid van online transacties te vergroten. Veel webshops en retailers zijn daar nog niet klaar voor."

Ten tweede ziet Boudier dat piekverkoopdagen, als Black Friday, Sinterklaas en Kerstmis kleine webshops de mogelijkheid bieden hun bereik uit te breiden en nieuwe markten te betreden: "Uit ons Black Friday onderzoek komt naar voren dat veel shoppers sceptisch zijn over de echtheid van aanbiedingen en promoties van grote ketens en meer waarde hechten aan de uniciteit, authenticiteit en extra service van kleinere winkels."

Ten derde wijst Boudier retailers op het belang van mobiele verkoop: "De nieuwe generatie shoppers is getrouwd met hun smartphone. Zorg er als mkb-webshop dus voor dat je klaar bent voor mobile-first scenario’s. Uit een eerder onderzoek van Ingenico blijkt dat 93% van de retailers mobiel wel belangrijk vindt, maar dat slechts 39% bewust gekozen heeft voor een mobile-first strategie. Met het bewustzijn zit het dus wel goed, nu de daadwerkelijke acties nog."

Terug naar nieuws overzicht