Wouter Hoeffnagel - 06 februari 2019

Omarming van mobiele biometrische authentificatie neemt toe

70% van de organisaties die in 2022 gebruik maakt van biometrische authentificatie heeft dit geïmplementeerd via smartphone apps. De lagere kosten en betere gebruikers- en klantervaringen zijn de belangrijkste redenen deze manier van biometrische authentificatie te omarmen.

Dit voorspelt onderzoeksbureau Gartner. "Security- en risicobeheerleiders die verantwoordelijk zijn voor identiteits- en toegangsbeheer (IAM) en fraudepreventie blijven zoeken naar benaderingen voor identiteitsverificatie die een balans bieden tussen vertrouwen en accountability en de totale eigendomskosten en UX / CX", zegt Ant Allan, onderzoeksvoorzitter bij Gartner. "Biometrische authenticatie maakt gebruik van biologische of gedragskenmerken die uniek zijn voor elke persoon en biedt betere UX / CX en accountability dan andere gangbare methoden. Het implementeren hiervan via smartphone-apps zorgt voor meer consistentie in UX / CX en is technisch eenvoudiger dan het direct op verschillende endpoint-apparaten te ondersteunen. "

Gartner waarschuwt organisaties die biometrische authentificatie via smartphones willen implementeren, dat de methodes die op dit moment op iedere smartphone worden ondersteund kwetsbaar zijn voor cyberaanvallen. Het gaat hierbij onder andere om zogeheten 'presentatieaanvallen' of 'spoofing', waarbij aanvallers met behulp van bijvoorbeeld foto's, video's of spraakopnamen proberen biometrische beveiliging om de tuin te leiden. De detectie van presentatieaanvallen of 'levendigheidstesten' is daarom volgens Gartner essentieel.

Meeste bedrijven kiezen voor SaaS IAM

Gartner voorspelt dat tegen 2022 40 procent van de wereldwijde middelgrote en grotere organisaties IAM-mogelijkheden zal gebruiken die worden geleverd als software als een service (SaaS) om aan de meeste van hun behoeften te voldoen. Dit percentage bedroeg in 2018 nog 5 procent.

SaaS IAM wordt vaak ingezet om software-implementaties voor toegangsbeheer te verbeteren. Het eenvoudige implementatieproces en de snelle time-to-value van SaaS IAM-aanbiedingen helpen organisaties die SaaS-oplossingen willen omarmen en geen omkijken willen hebben naar het operationele beheer van de kernfunctionaliteit van IAM.

B2B en B2C zijn de meest gangbare use cases

"Uit onze klantinteracties blijkt dat de meeste SaaS IAM-aankopen gericht zijn op toegangsbeheer en 'lichtgewicht' identiteitsbeheer en beheerfunctionaliteit, zoals eenmalige aanmeldingen. Deze aanbiedingen bieden uitstekende connectiviteit en omvatten functies voor solide toegangsbeheer en wachtwoordbeheer", zegt Abhyuday Data, associate research principal analist bij Gartner. "B2B en B2C zijn de meest gangbare use cases met volwassen toegangsbeheer."

De aanhoudende migratie van applicaties naar de cloud en beschikbaarheid van mobiele architecturen heeft eveneens invloed op de acceptatie van SaaS IAM. Het feit dat oplossingen steeds vaker worden geconfigureerd voor klanten en niet op maat gemaakt in combinatie met de komst van moderne applicatie-architecturen zorgt ervoor dat een aanzienlijk deel van de markt voor SaaS IAM kiest.

"Organisaties die gebruik willen maken van SaaS-geleverd IAM, moeten er eerst voor zorgen dat ze over voldoende en goed ondersteunde traditionele IAM-softwarestacks beschikken. Zodra de functionele behoeften zijn vervuld en organisatorische voordelen zijn gerealiseerd kunnen zij vervolgens SaaS IAM overwegen", aldus Data.

 

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024