Data anno 2019: rommelig is de nieuwe realiteit

Vincent Calcagnile

31-01-2019 | door: Blogger

Data anno 2019: rommelig is de nieuwe realiteit

Wat is fijner dan het nieuwe jaar te beginnen met een opgeruimd huis? De timing van Marie Kondo’s opruimmethode, sinds deze januari in ons land ook via Netflix te bestuderen, is even vlekkeloos als haar outfit. In kolonnes brengen we de spulletjes waar wij geen warm gevoel meer van krijgen naar de kringloopwinkel. Met het idee dat we rommel voortaan uit ons huis kunnen uitbannen. In de wereld van databeheer waren we, al decennia vóór de KonMari-methode, gek op opruimen. Onder het motto: Garbage In – Garbage Out werden database verantwoordelijken gedrild in het tot in de puntjes uitwerken van hun dataverzamelingen. Anno 2019 mogen we waardevolle data wel de nieuwe heilige graal van bedrijven noemen. Vanuit dezelfde ontwikkelingen die data transformeerden tot het nieuwe goud, moeten we echter afscheid nemen van het idee van de perfect maakbare dataverzameling. In de context van zakelijke data is rommelig de nieuwe realiteit.

Frisse blik

Waar gegevens in eerste instantie vooral werden opgeslagen om terug te kunnen kijken, wordt data steeds meer ingezet om juist vooruit te kunnen kijken. Onder invloed van een groeiend aantal datapunten en via internet ontsloten externe databronnen, steeds krachtiger wordende computers en analytics-oplossingen en een steeds nauwer verbonden wereldwijde markt wordt data-gedreven opereren steeds belangrijker voor succes. Bedrijven zoeken actief naar nieuwe mogelijkheden om anderen of zichzelf te disrupten. In een proces van voortschrijdend inzicht rijgt men steeds nieuwe databronnen aan de bestaande data-infrastructuur, om weer nieuwe inzichten te verwerven, voor meer efficiëntie, nieuwe markten, betere performance of kwaliteit of welk ander doel dan ook gesteld is. Voor de selectie van de databronnen is de waarde van de inzichten die men verwacht uit de data te kunnen oogsten leidend, het gemak waarmee de data ontsloten kan worden secundair. In de praktijk komt het er vaak op neer dat degene die verantwoordelijk is voor de data-infrastructuur er maar voor moeten zorgen dat de data die het – naar verwachting - waard is, ontsloten wordt. Om, zodra een andere databron in het vizier komt, de net georganiseerde infrastructuur weer op te schudden.

Ruimte maken voor verandering

Verantwoordelijk zijn voor het datawarehouse is anno 2019 dus verre van saai. Het op elk moment moeten toevoegen van een compleet nieuwe kamer aan dat data-huis is immers een realiteit geworden en volledig dichttimmeren van de data-infrastructuur is af te raden. Complex is het werk ook, met databronnen in praktisch oneindig verschillende formaten, variërend van al dan niet speciaal ontwikkelde legacy-systemen, hypermoderne sensoren tot de aller-hipste zakelijke tool die binnen de eigen organisatie te vinden zijn of ergens uit de cloud moeten worden geplukt. Met de wetenschap dat het data-landschap er morgen weer anders uit kan zien, is het zaak om alle processen die niet afhangen van menselijke inbreng te automatiseren. En daarvoor bestaan inmiddels ook de nodige tools. Het programmeren van SQL-code, het schrijven van scripts en het beheer van metadata zijn voorbeelden van systematische processen die geautomatiseerd kunnen worden. Zo kan er ruimte gecreëerd worden om na te denken over de toekomst en de data-infrastructuur die daar bij past.

‘Sparking value’

In de race naar succes en het slimmer omgaan met beschikbare gegevens dan de concurrentie, komt in plaats van systematisch opruimen, juist creativiteit om de hoek kijken. Einstein zei al dat niets kon ontstaan zonder chaos. Recent breekt ook Tim Harford, auteur van de Undercover Economist, in zijn boek ‘Messy’ de lans voor een beetje chaos, omdat het ook een onverwacht voordeel oplevert. Een beetje chaos, iets wat we beoordelen als een obstakel, en dus doorgaans instinctief proberen te vermijden, dwingt ons om creatiever te zijn en problemen slimmer op te lossen. De ‘mindspace’ die het automatiseren van het datawarehouse-processen heeft opgeleverd kan worden ingezet om te onderzoeken welke data echt “spark value”. Accepteer de rommelige realiteit van data en omarm, met hulp van uitgekiende automatisering, de magie van een beetje chaos. De echte data-driven organisatie kan niet zonder.

Door: Vincent Calcagnile, Senior Account Director EMEA bij WhereScape

Terug naar nieuws overzicht