Wouter Hoeffnagel - 29 januari 2019

Facebook kondigt maatregelen aan om beïnvloeding verkiezingen te voorkomen

In een groot aantal landen wereldwijd worden dit jaar verkiezingen georganiseerd, waaronder Nederland. Facebook wil dit jaar verschillende maatregelen nemen om te voorkomen dat haar platform wordt misbruikt om deze verkiezingen te beïnvloeden.

Alleen erkende instellingen mogen voor de komende Europese verkiezingen eind mei advertenties plaatsen. Daarnaast creëert Facebook een soort databank waarin terug te vinden is hoeveel advertenties een persoon heeft geplaatst, hoeveel geld hieraan is uitgegeven en welke doelgroep de content heeft gezien.

Regionale centra in Ierland en Singapore

Indien deze regels worden overtreden belooft Facebook in te grijpen, iets waarvoor het bedrijf meer medewerkers in dienst wil nemen. Zo wil Facebook regionale centra openen in Ierland en Singapore om nepnieuws en haatdragende content aan te pakken.

Berichten die wel zijn toegestaan, maar de 'authenticiteit van het platform ondermijnen' worden door Facebook lager in de tijdlijn van gebruikers geplaatst. Deze berichten worden hierdoor minder vaak gezien en hierdoor automatisch minder vaak gedeeld, waardoor dergelijke content voortaan minder aandacht zou moeten krijgen.

Facebook blokkeert externe initiatieven

Propublica wijst erop dat het zelf eveneens over een database met informatie over advertenties beschikt. Facebook zou echter actief zijn code hebben aangepast om deze databank onbruikbaar te maken. Ook vergelijkbare initiatieven van onder meer Mozilla worden geblokkeerd door het bedrijf.